Szkolenia dla pracowników kawiarni – dlaczego warto i jak je wybrać?

Szkolenia dla pracowników kawiarni – dlaczego warto i jak je wybrać?

Do kawiarni codziennie przybywa wielu gości, a dzieje się tak już od XV w. To wtedy powstała pierwsza z nich. Kawiarnia jest idealnym miejscem do spotkań towarzyskich, chwili relaksu czy pracy zdalnej. Od wielu lat branża HoReCa mierzy się jednak z problemem braków kadrowych. Coraz częściej brakuje pracowników, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie i są mistrzami w swoim fachu. Bardzo często, kawiarnie z powodu braku specjalistów, zatrudniają osoby młode, które nie mają jeszcze doświadczenia w tej branży. Szkolenia dla pracowników kawiarni, a zwłaszcza tych nieposiadających doświadczenia, są zatem niezbędne, by kawiarnie mogły przyjmować swoich klientów i utrzymywać przy tym najwyższy poziom jakości obsługi klienta. Jakie szkolenia dla pracowników kawiarni wybierać i dlaczego w ogóle warto szkolić swój zespół? Odpowiedzi w naszym artykule.

Szkolenia dla pracowników kawiarni – kto wchodzi w skład zespołu?

Przed odpowiedzią na pytanie, dlaczego warto przeprowadzać szkolenia dla pracowników kawiarni, warto się zastanowić, kto w niej pracuje i jakie są jego obowiązki. Ilość pracowników i ich stanowiska, uzależnione są od tego, jakiej wielkości jest to kawiarnia i czy zajmuje się tylko serowaniem kawy oraz wypieków, czy w swojej ofercie proponuje jeszcze dodatkowe usługi np. jedzenie, czy alkohole. Podstawowymi stanowiskami w kawiarni są jednak: barista i kelner. W czym się specjalizują i co należy do ich zadań?

Barista

Jest osobą, która specjalizuje się w przyrządzaniu i serwowaniu napojów opierających się na kawie. Najbardziej klasyczne napoje kawowe przygotowywane przez baristę to: cappuccino, caffe latte i espresso. Barista, to jednak osoba, która nie tylko rewelacyjnie przygotowuje kawę, ale również posiada wiedzę na temat rodzajów ziaren kawy. Dodatkowo zna też techniki parzenia i tworzenia latte art. – czyli wzorków i rysunków z mleka na powierzchni kawy.

Jeśli w kawiarni nie jest obecny kelner, barista przejmuje również jego obowiązki. Należą do nich:

  • przyjmowanie zamówień
  • przyjmowanie płatności
  • utrzymywanie czystości
  • obsługa klienta

Kelner

Kelner jest pierwszą osobą z którą mają do czynienia klienci kawiarni. Dlatego też kelner pełni niejako rolę wizytówki kawiarni i odpowiada za profesjonalną obsługę klientów. Rozumie się przez nią serdeczne witanie gości, przyjmowanie zamówień, płatności oraz rozpatrywanie i rozwiązywanie ewentualnych problemów z zamówieniami. Oprócz standardowych zadań, kelnerzy odpowiadają również za organizację pracy kawiarni oraz wystój i czystość kawiarni.

Kelner powinien posiadać cechy i umiejętności, które są niezbędne do wykonywania tego zawodu w sposób profesjonalny. Przede wszystkim, aby stać się dobrym kelnerem, należy posiadać wieloletnie doświadczenie. Kelner powinien posiadać także szeroką wiedzę na temat sprzedawanych napoi i wypieków. Wiedza ta jest niezbędna w udzielaniu klientom rekomendacji pod ich preferencje. Osoba na stanowisku kelnera powinna wykazywać się również umiejętnością pracy pod presją, szybkością działania i nienaganną kulturą osobistą.

Czy warto inwestować w szkolenia dla pracowników kawiarni?

Szkolenia umożliwiają pracownikom nie tylko osiągniecie celu, jakim jest wymarzone stanowisko pracy. Przyczyniają się również do rozwoju i przybliżają do awansu. W kawiarni wciąż zmieniają się trendy, wciąż szuka się nowych pomysłów na napoje kawowe i oryginalne wypieki, które przyciągną klientów. Rośnie również konkurencja, która nie ogląda się za siebie. Dlatego ważne jest, by pracownicy kawiarni wciąż nabywali nową wiedzę i umiejętności, które przełożą się na lepszą obsługę klienta i sprzedaż. W szkolenia dla pracowników kawiarni warto inwestować z wielu powodów. Poniżej wymieniamy kilka z nich:

  • Lepsza jakość obsługi klienta – pracownicy kawiarni, którzy biorą udział w szkoleniach wiedzą jak maja się zachować w trudnych sytuacjach z klientem, jak rozwiązywać jego problemy i jak budować z nim trwałe relacje.
  • Zwiększona efektywność pracy – szkolenia dla pracowników kawiarni, uczą ich lepiej zarządzać swoim czasem i lepiej organizować zadania, co przekłada się na lepszą efektywność ich pracy.
  • Poprawa jakości produktów – na szkoleniach pracownicy kawiarni, mogą uczyć się przygotowywania i serwowania napojów opierających się na bazie kawy i herbaty. Mogą poznawać także tajniki i przepisy na pyszne wypieki. Dzięki temu klienci są bardziej zadowoleni, chętnie wracają i polecają kawiarnie innym.
  • Większa motywacja – pracownicy, którzy szkolą się regularnie, czują się bardziej kompetentni i nie boją się wyzwań. Dlatego też mają większą pewność siebie i są znacznie bardziej zmotywowani do pracy.
  • Lepsza widoczność na tle konkurencji – przeszkolony zespół, to lepsza obsługa klienta i wprowadzanie nowych trendów. Jeśli kawiarnia podąża za trendami i jest chętna do zmian, jest również widoczna na tle konkurencji. Nie da się prowadzić prosperującej i znaczącej na rynku kawiarni, bez podnoszenia kompetencji.
  • Wzmocnienie bezpieczeństwa – szkolenia dla pracowników kawiarni mogą obejmować również kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy. Takie szkolenia gwarantują poczucie bezpieczeństwa i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu. Przeszkoleni z tego zakresu pracownicy:
    • Wiedzą jakie środki ostrożności zachowywać podczas korzystania z urządzeń kuchennych
    • Potrafią radzić sobie w sytuacjach zagrożenia (np. pożar, zadymienie lub inny incydent zagrażający życiu)
    • Trzymają się wszelkich zasad higieny pracy
    • Znają wymogi dotyczące przechowywania żywności

Jakie szkolenia dla pracowników kawiarni wybrać?

Przedsiębiorcy z różnych branż, często zastanawiają się jakie szkolenia wybrać dla swoich pracowników. Nie inaczej jest z właścicielami kawiarni. Wybór szkolenia zależy od tego jaki poziom wiedzy i umiejętności posiadają pracownicy oraz jakie są obszary do rozwoju kawiarni. Dlatego zawsze przed podjęciem wyboru szkolenia, warto przeprowadzić diagnozę, która pozwoli dobrać szkolenie odpowiadające aktualnym potrzebom. Poniżej przedstawiamy szkolenia, które warto wziąć pod uwagę szkoląc swoich pracowników kawiarni.

Szkolenia dla baristów

  • Szkolenie podstawowe – uczy podstawowych umiejętności takich jak parzenie kawy, zaparzanie espresso, mielenie ziaren kawy, spienianie mleka
  • Szkolenie profesjonalne – dotyczy baristów, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę i umiejętności. Na takim szkoleniu barista może nauczyć się palenia kawy, rozpoznawania jej odmian, nowych technik przygotowywania napojów na bazie kawy.
  • Szkolenie z latte art – pozwala baristom nauczyć się techniki tworzenia wzorków z mleka na powierzchni kawy, co staje się już standardem we wszystkich renomowanych kawiarniach
  • Szkolenie z zarządzania – jeśli barista jest osobą, która jest również właścicielem kawiarni powinien przejść niezbędne szkolenie z zarządzania. Pozwoli mu ono na skuteczniejsze prowadzenie kawiarni, efektywniejszą kontrolę kosztów i wprowadzanie istotnych zmian

Szkolenia dla kelnerów

  • Szkolenie podstawowe – kelner uczy się podstawowych umiejętności obsługiwania klienta. Mamy tu na myśli: przyjmowanie zamówień, obsługę kasy fiskalnej i terminala. Dodatkowo na szkoleniu poruszana jest kwestia utrzymywania czystości w kawiarni.
  • Szkolenie z obsługi klienta – to szkolenie ma zaowocować lepszą komunikacją i budowaniem stałych relacji z klientem. Uczy również jak radzić sobie w trudnych sytuacjach z klientami i jak skutecznie je rozwiązywać.
  • Szkolenie z zakresu menu – kelner zapoznaje się z napojami i wypiekami, które są serwowane w kawiarni. Dzięki temu wie co polecać klientom, biorąc pod uwagę ich preferencje.
  • Szkolenie z obsługi sprzętów – ważne by kelner umiał obsługiwać urządzenia, które są obecne w kawiarni. Czasem barista może potrzebować jego pomocy w przygotowywaniu napojów i wypieków, a także sprzątaniu. Dlatego szkolenie z obsługi sprzętów dotyczy np. korzystania z ekspresów, zmywarek oraz piekarników.

W Warto Szkolić przeprowadzamy szkolenia dopasowane do potrzeb naszych klientów. Dlatego zgłoś się do nas, a zbadamy potrzeby Twojej kawiarni i na ich podstawie opracujemy dla Ciebie szkolenie. Dodatkowo pomożemy w pozyskaniu środków i rozliczymy projekt.

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku.

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.