6 zasad dobrej komunikacji interpersonalnej

Komunikacja interpersonalna to nie tylko prosta wymiana informacji. Porozumiewamy się z otoczeniem po to aby kogoś poznać, wymienić doświadczenia, rozwijać własną osobowość, wpływać na postępowanie innych ludzi, kształtować przekonania i postawy. Dobra komunikacja pozwala zatem na wiele więcej niż tylko wyrażenie jakiegoś twierdzenia. W jaki sposób robić to skutecznie? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Zasada nr 1 – słuchaj aktywnie

Komunikacja to nie tylko mówienie, ale również słuchanie. Okazanie zainteresowania rozmówcy pozwala na poprawne zrozumienie tego, co ma nam do przekazania. Skuteczna i dobra komunikacja musi opierać się na dialogu, a nie monologu (słowotoku, w którym zawrzemy wiele niepotrzebnych informacji). Zwracajmy przy tym uwagę na mowę ciała naszego rozmówcy oraz zachowujmy kontakt wzrokowy.

Zasada nr 2 – najpierw pomyśl, potem powiedz

Komunikacja musi być procesem przemyślanym. Nie chodzi o to, aby wyrzucać z siebie milion słów na milion różnych tematów. Rzecz w tym, aby jasno i precyzyjnie formułować myśli. To na nas spoczywa bowiem obowiązek klarownego przekazania naszemu rozmówcy tego, co mamy mu do powiedzenia. Nie możemy przerzucać na niego odpowiedzialności. Jeżeli czegoś nie rozumie, to znaczy, że nieprecyzyjnie się wyraziliśmy.

Zasada nr 3 – najlepiej krótko i na temat

Z wymogiem precyzyjnego formułowania myśli wiąże się zasada, iż najlepiej mówić krótko i na temat. Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie przekazać określoną myśl i być może namówić rozmówcę do podjęcia określonego działania, musimy zadbać o „trafienie w punkt”, jasne i klarowne przedstawienie swoich racji.

Zasada nr 4 – nie zapominaj o obranym celu

Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie osiągnąć określony cel, powinniśmy formułować kolejne zdania z myślą o tym celu. Dygresje, anegdotki, odchodzenie od głównego wątku – lubimy to robić, ale nie pomoże nam to w osiągnięciu zamierzonego celu dyskusji.

Zasada nr 5 – kluczowa jest informacja zwrotna

Dobra komunikacja musi zawierać informacje zwrotne. Będą to bowiem elementy, które pozwolą nam stwierdzić, czy zostaliśmy odpowiednio zrozumiani, zgodnie z pierwotnym założeniem. Mechanizm ten pozwoli nam na dokonanie ewentualnej korekty – doprecyzowanie, uzupełnienie.

Zasada nr 6 – nie zapominaj o komunikacji niewerbalnej

Warto pamiętać, że komunikacja to nie tylko słowa. Mowę ciała możemy wykorzystać na różne sposoby, chociażby do wywierania pozytywnego wrażenia. Gesty i mimika istotne są również ważne w kontekście naszego rozmówcy, który w ten sposób może chcieć nam coś przekazać.

Dobra komunikacja kluczem do sukcesu

Dobra komunikacja jest z pewnością kluczem do sukcesu – osobistego, zawodowego, interpersonalnego. To, czy potrafimy odpowiednio wyrażać siebie i czy potrafimy odbierać to, co chcą nam powiedzieć nasi rozmówcy, decyduje o rozwoju osobistym. Specjaliści Warto Szkolić starają się przekazywać tę wiedzę w ramach prowadzonej przez nas działalności. Posiadamy w swojej ofercie zarówno doradztwo w zakresie mentoringucoachingu, jak i szkolenia dla firm, wspierające rozwój umiejętności osobistych.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.