6 zasad dobrej komunikacji interpersonalnej

Komunikacja interpersonalna to nie tylko prosta wymiana informacji. Porozumiewamy się z otoczeniem po to aby kogoś poznać, wymienić doświadczenia, rozwijać własną osobowość, wpływać na postępowanie innych ludzi, kształtować przekonania i postawy. Dobra komunikacja pozwala zatem na wiele więcej niż tylko wyrażenie jakiegoś twierdzenia. W jaki sposób robić to skutecznie? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Zasada nr 1 – słuchaj aktywnie

Komunikacja to nie tylko mówienie, ale również słuchanie. Okazanie zainteresowania rozmówcy pozwala na poprawne zrozumienie tego, co ma nam do przekazania. Skuteczna i dobra komunikacja musi opierać się na dialogu, a nie monologu (słowotoku, w którym zawrzemy wiele niepotrzebnych informacji). Zwracajmy przy tym uwagę na mowę ciała naszego rozmówcy oraz zachowujmy kontakt wzrokowy.

Zasada nr 2 – najpierw pomyśl, potem powiedz

Komunikacja musi być procesem przemyślanym. Nie chodzi o to, aby wyrzucać z siebie milion słów na milion różnych tematów. Rzecz w tym, aby jasno i precyzyjnie formułować myśli. To na nas spoczywa bowiem obowiązek klarownego przekazania naszemu rozmówcy tego, co mamy mu do powiedzenia. Nie możemy przerzucać na niego odpowiedzialności. Jeżeli czegoś nie rozumie, to znaczy, że nieprecyzyjnie się wyraziliśmy.

Zasada nr 3 – najlepiej krótko i na temat

Z wymogiem precyzyjnego formułowania myśli wiąże się zasada, iż najlepiej mówić krótko i na temat. Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie przekazać określoną myśl i być może namówić rozmówcę do podjęcia określonego działania, musimy zadbać o „trafienie w punkt”, jasne i klarowne przedstawienie swoich racji.

Zasada nr 4 – nie zapominaj o obranym celu

Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie osiągnąć określony cel, powinniśmy formułować kolejne zdania z myślą o tym celu. Dygresje, anegdotki, odchodzenie od głównego wątku – lubimy to robić, ale nie pomoże nam to w osiągnięciu zamierzonego celu dyskusji.

Zasada nr 5 – kluczowa jest informacja zwrotna

Dobra komunikacja musi zawierać informacje zwrotne. Będą to bowiem elementy, które pozwolą nam stwierdzić, czy zostaliśmy odpowiednio zrozumiani, zgodnie z pierwotnym założeniem. Mechanizm ten pozwoli nam na dokonanie ewentualnej korekty – doprecyzowanie, uzupełnienie.

Zasada nr 6 – nie zapominaj o komunikacji niewerbalnej

Warto pamiętać, że komunikacja to nie tylko słowa. Mowę ciała możemy wykorzystać na różne sposoby, chociażby do wywierania pozytywnego wrażenia. Gesty i mimika istotne są również ważne w kontekście naszego rozmówcy, który w ten sposób może chcieć nam coś przekazać.

Dobra komunikacja kluczem do sukcesu

Dobra komunikacja jest z pewnością kluczem do sukcesu – osobistego, zawodowego, interpersonalnego. To, czy potrafimy odpowiednio wyrażać siebie i czy potrafimy odbierać to, co chcą nam powiedzieć nasi rozmówcy, decyduje o rozwoju osobistym. Specjaliści Warto Szkolić starają się przekazywać tę wiedzę w ramach prowadzonej przez nas działalności. Posiadamy w swojej ofercie zarówno doradztwo w zakresie mentoringucoachingu, jak i szkolenia dla firm, wspierające rozwój umiejętności osobistych.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.