6 zasad dobrej komunikacji interpersonalnej

Komunikacja interpersonalna to nie tylko prosta wymiana informacji. Porozumiewamy się z otoczeniem po to aby kogoś poznać, wymienić doświadczenia, rozwijać własną osobowość, wpływać na postępowanie innych ludzi, kształtować przekonania i postawy. Dobra komunikacja pozwala zatem na wiele więcej niż tylko wyrażenie jakiegoś twierdzenia. W jaki sposób robić to skutecznie? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Zasada nr 1 – słuchaj aktywnie

Komunikacja to nie tylko mówienie, ale również słuchanie. Okazanie zainteresowania rozmówcy pozwala na poprawne zrozumienie tego, co ma nam do przekazania. Skuteczna i dobra komunikacja musi opierać się na dialogu, a nie monologu (słowotoku, w którym zawrzemy wiele niepotrzebnych informacji). Zwracajmy przy tym uwagę na mowę ciała naszego rozmówcy oraz zachowujmy kontakt wzrokowy.

Zasada nr 2 – najpierw pomyśl, potem powiedz

Komunikacja musi być procesem przemyślanym. Nie chodzi o to, aby wyrzucać z siebie milion słów na milion różnych tematów. Rzecz w tym, aby jasno i precyzyjnie formułować myśli. To na nas spoczywa bowiem obowiązek klarownego przekazania naszemu rozmówcy tego, co mamy mu do powiedzenia. Nie możemy przerzucać na niego odpowiedzialności. Jeżeli czegoś nie rozumie, to znaczy, że nieprecyzyjnie się wyraziliśmy.

Zasada nr 3 – najlepiej krótko i na temat

Z wymogiem precyzyjnego formułowania myśli wiąże się zasada, iż najlepiej mówić krótko i na temat. Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie przekazać określoną myśl i być może namówić rozmówcę do podjęcia określonego działania, musimy zadbać o „trafienie w punkt”, jasne i klarowne przedstawienie swoich racji.

Zasada nr 4 – nie zapominaj o obranym celu

Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie osiągnąć określony cel, powinniśmy formułować kolejne zdania z myślą o tym celu. Dygresje, anegdotki, odchodzenie od głównego wątku – lubimy to robić, ale nie pomoże nam to w osiągnięciu zamierzonego celu dyskusji.

Zasada nr 5 – kluczowa jest informacja zwrotna

Dobra komunikacja musi zawierać informacje zwrotne. Będą to bowiem elementy, które pozwolą nam stwierdzić, czy zostaliśmy odpowiednio zrozumiani, zgodnie z pierwotnym założeniem. Mechanizm ten pozwoli nam na dokonanie ewentualnej korekty – doprecyzowanie, uzupełnienie.

Zasada nr 6 – nie zapominaj o komunikacji niewerbalnej

Warto pamiętać, że komunikacja to nie tylko słowa. Mowę ciała możemy wykorzystać na różne sposoby, chociażby do wywierania pozytywnego wrażenia. Gesty i mimika istotne są również ważne w kontekście naszego rozmówcy, który w ten sposób może chcieć nam coś przekazać.

Dobra komunikacja kluczem do sukcesu

Dobra komunikacja jest z pewnością kluczem do sukcesu – osobistego, zawodowego, interpersonalnego. To, czy potrafimy odpowiednio wyrażać siebie i czy potrafimy odbierać to, co chcą nam powiedzieć nasi rozmówcy, decyduje o rozwoju osobistym. Specjaliści Warto Szkolić starają się przekazywać tę wiedzę w ramach prowadzonej przez nas działalności. Posiadamy w swojej ofercie zarówno doradztwo w zakresie mentoringucoachingu, jak i szkolenia, wspierające rozwój umiejętności osobistych.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.