6 zasad dobrej komunikacji interpersonalnej

Komunikacja interpersonalna to nie tylko prosta wymiana informacji. Porozumiewamy się z otoczeniem po to aby kogoś poznać, wymienić doświadczenia, rozwijać własną osobowość, wpływać na postępowanie innych ludzi, kształtować przekonania i postawy. Dobra komunikacja pozwala zatem na wiele więcej niż tylko wyrażenie jakiegoś twierdzenia. W jaki sposób robić to skutecznie? O czym należy w tym kontekście pamiętać?

Zasada nr 1 – słuchaj aktywnie

Komunikacja to nie tylko mówienie, ale również słuchanie. Okazanie zainteresowania rozmówcy pozwala na poprawne zrozumienie tego, co ma nam do przekazania. Skuteczna i dobra komunikacja musi opierać się na dialogu, a nie monologu (słowotoku, w którym zawrzemy wiele niepotrzebnych informacji). Zwracajmy przy tym uwagę na mowę ciała naszego rozmówcy oraz zachowujmy kontakt wzrokowy.

Zasada nr 2 – najpierw pomyśl, potem powiedz

Komunikacja musi być procesem przemyślanym. Nie chodzi o to, aby wyrzucać z siebie milion słów na milion różnych tematów. Rzecz w tym, aby jasno i precyzyjnie formułować myśli. To na nas spoczywa bowiem obowiązek klarownego przekazania naszemu rozmówcy tego, co mamy mu do powiedzenia. Nie możemy przerzucać na niego odpowiedzialności. Jeżeli czegoś nie rozumie, to znaczy, że nieprecyzyjnie się wyraziliśmy.

Zasada nr 3 – najlepiej krótko i na temat

Z wymogiem precyzyjnego formułowania myśli wiąże się zasada, iż najlepiej mówić krótko i na temat. Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie przekazać określoną myśl i być może namówić rozmówcę do podjęcia określonego działania, musimy zadbać o „trafienie w punkt”, jasne i klarowne przedstawienie swoich racji.

Zasada nr 4 – nie zapominaj o obranym celu

Jeżeli komunikacja, której się podejmujemy, ma za zadanie osiągnąć określony cel, powinniśmy formułować kolejne zdania z myślą o tym celu. Dygresje, anegdotki, odchodzenie od głównego wątku – lubimy to robić, ale nie pomoże nam to w osiągnięciu zamierzonego celu dyskusji.

Zasada nr 5 – kluczowa jest informacja zwrotna

Dobra komunikacja musi zawierać informacje zwrotne. Będą to bowiem elementy, które pozwolą nam stwierdzić, czy zostaliśmy odpowiednio zrozumiani, zgodnie z pierwotnym założeniem. Mechanizm ten pozwoli nam na dokonanie ewentualnej korekty – doprecyzowanie, uzupełnienie.

Zasada nr 6 – nie zapominaj o komunikacji niewerbalnej

Warto pamiętać, że komunikacja to nie tylko słowa. Mowę ciała możemy wykorzystać na różne sposoby, chociażby do wywierania pozytywnego wrażenia. Gesty i mimika istotne są również ważne w kontekście naszego rozmówcy, który w ten sposób może chcieć nam coś przekazać.

Dobra komunikacja kluczem do sukcesu

Dobra komunikacja jest z pewnością kluczem do sukcesu – osobistego, zawodowego, interpersonalnego. To, czy potrafimy odpowiednio wyrażać siebie i czy potrafimy odbierać to, co chcą nam powiedzieć nasi rozmówcy, decyduje o rozwoju osobistym. Specjaliści Warto Szkolić starają się przekazywać tę wiedzę w ramach prowadzonej przez nas działalności. Posiadamy w swojej ofercie zarówno doradztwo w zakresie mentoringucoachingu, jak i szkolenia, wspierające rozwój umiejętności osobistych.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie finansami w biurze rachunkowym – relacja ze szkolenia

Współczesny rynek usług rachunkowych i księgowych jest niezwykle konkurencyjny i dynamiczny. Biura rachunkowe stanowią kluczowy filar wsparcia dla przedsiębiorców i organizacji w zakresie prowadzenia spraw finansowych. Dla klientów, biuro rachunkowe jest często zaufanym partnerem, który dba o poprawność rachunkowości, pomaga w rozliczeniach podatkowych i oferuje cenne doradztwo finansowe. Dla właścicieli biur rachunkowych, prowadzenie tego typu działalności wiąże się z zarządzaniem wieloma aspektami…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Sprzedaż i negocjacje w branży produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Branża produkcyjna stanowi serce wielu gospodarek na całym świecie. To tutaj rodzą się produkty i usługi, które kształtują naszą codzienność i wpływają na rozwój społeczeństw. Jednak sukces w tej branży nie polega jedynie na produkcji doskonałych wyrobów. Kluczowym elementem jest także umiejętność skutecznej sprzedaży i negocjacji. W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, przedsiębiorstwa produkcyjne muszą nie tylko tworzyć wysokiej jakości produkty,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Podstawy CzatuGPT dla firmy produkcyjnej – relacja ze szkolenia

W dobie dynamicznie rozwijającej się technologii, każda firma stojąca na froncie innowacji poszukuje nowych sposobów na zwiększenie swojej efektywności i konkurencyjności. Jednym z kluczowych narzędzi, które ostatnimi czasy zyskały na znaczeniu w środowisku biznesowym, jest CzatGPT. Zaawansowany system oparty na sztucznej inteligencji, stworzony przez OpenAI. W kontekście przemysłu produkcyjnego, gdzie precyzja, szybkość i innowacyjność są niezbędne, CzatGPT otwiera drzwi do nowych możliwości.…
dowiedz się więcej