Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Awans wewnętrzny - jak go dobrze przeprowadzić? - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Awans wewnętrzny - jak go dobrze przeprowadzić?

Awans wewnętrzny to wyzwanie zarówno dla firmy, jak i awansowanego pracownika. Dobrze przeprowadzony może stanowić dla organizacji ogromną szansę, ale błędy popełnione przy relokacji pracownika w strukturze mogą oznaczać spektakularny kryzys w zespole.

Nominacja czy rekrutacja

Awans wewnętrzny bywa często elementem ścieżki rozwoju pracownika w organizacji. W niektórych sytuacjach jest on również konsekwencją niepowodzenia w prowadzonej rekrutacji zewnętrznej – z braku możliwości znalezienia odpowiedniej osoby na dane stanowisko, firma decyduje się na awansowanie jednego z dotychczasowych członków zespołu. Trzecią sytuacją jest ta, w której na skutek rozwoju firmy powstają w strukturze stanowiska, na których łatwiej jest osobom posiadającym know-how i zaplecze w postaci doświadczenia w danej firmie. Wszystkie te przypadki łączy często jedna kwestia – kryterium wyboru potencjalnie awansowanego pracownika. Często to kierownicy, menedżerowie, zarządzający „wybierają” osobę, która w ich odczuciu „sprawdza się” najlepiej i właśnie jej proponują możliwość awansu. Warto tymczasem pamiętać o tym, że dużo skuteczniejszą ścieżką bywa rekrutacja wewnętrzna. Stworzenie jednakowej szansy pracownikom firmy na ubieganie się o dane stanowisko, często pozwala odkryć potencjały członków zespołu, których początkowo nie zauważamy. Co więcej rekrutacja wewnętrzna pozwala odkryć, kto posiada aspiracje i motywację do tego by „sięgnąć” po więcej, co również z perspektywy zarządzania jest strategiczną informacją.

Nagradzanie a awansowanie

Awans wewnętrzny, choć przez wielu zarządzających postrzegany jako nie tylko szansa, ale i nagroda dla danego pracownika nie zawsze musi jednak nią być. W wielu firmach można spotkać się z sytuacją, w której zmiana przez pracownika miejsca w strukturze firmy wiązała się z… poczuciem rozczarowania. Dlatego tak się zdarza? Najlepszy handlowiec, uwielbiający kontakt z klientem, awansowany na kierownika regionu nagle mierzy się z pilnowaniem deadlinów, targetów, raportów i dokumentacji. Świetnie zarządzająca zespołem kierowniczka zmiany, awansowana na kierownika sklepów odkrywa, że w nowej roli głównie kontroluje i raportuje. Zmiana charakteru obowiązków i zadań, która często następuje w wyniku awansu wewnętrznego musi być dobrze przemyślana i uwzględniać profil zadaniowy danego pracownika. W przeciwnym przypadku awansowany pracownik zamiast rozwijać skrzydła, traci motywację i poczucie satysfakcji.

Decyzje z otwartą furtką

Bywa to również konsekwencją tego, że w wielu firmach awans wewnętrzny pracownika, przypomina wrzucenie osoby nieumiejącej pływać na głęboką wodę. I to bez uwzględnienia, że być może będzie potrzebować koła ratunkowego. Bardzo dobrą praktyką w przypadku awansu wewnętrznego jest pozostawienie decyzyjnej furtki. Stworzenie pracownikowi możliwości, w której przykładowo przez okres miesiąca czy dwóch ma szansę zmierzyć się z nowym charakterem obowiązków zanim obie strony – zarówno pracownik, jak i zarządzający – podejmą ostateczną decyzję o awansie jest sytuacją komfortową dla obu stron. Pracownik ma poczucie bezpieczeństwa oraz możliwość decyzji o ewentualnym pozostaniu na dotychczasowym stanowisku, a firma nie ryzykuje błędnej decyzji, która często kończy się po prostu utratą dobrego pracownika. Kiedy bowiem awansowana osoba nie sprawdza się w nowej roli, a jednocześnie nie ma możliwości powrotu do dotychczasowej funkcji w zespole, często podejmie decyzję o odejściu z firmy.

Awans wewnętrzny a szkolenia

Kluczowe dla dobrego przeprowadzenia awansu wewnętrznego jest również zapewnienie awansowanemu pracownikowi możliwości szkoleń. Zarówno tych merytorycznych, jak i miękkich związanych z kompetencjami, które będą kluczowe na nowym stanowisku. Warto pamiętać, że skrupulatny wykonawca świetnie wykonujący swoje obowiązki, wcale nie musi równie dobrze radzić sobie z zarządzaniem, delegowaniem czy organizacją pracy innym członkom zespołu. Bardzo często to właśnie ten potencjał „miękkich” umiejętności będzie decydujący dla powodzenia relokacji pracownika w strukturze. Dlatego kluczowe jest powiązanie awansu wewnętrznego z adekwatną ścieżką szkoleń, która pozwoli również pracownikowi poczuć się pewniej w nowej roli.

Jeśli chcesz otrzymywać na bieżąco informacje odnośnie możliwości rozwoju Twojej firmy, poznać praktyczne narzędzia i być na bieżąco z biznesowymi trendami, dołącz do naszego newslettera!

[mailerlite_form form_id=1]

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

7 sposobów na radzenie sobie z trudnym klientem – wskazówki i szkolenia z których musisz skorzystać

Skuteczne strategie radzenia sobie z trudnym klientem W pracy z klientami każdy sprzedawca prędzej czy później zetknie się z osobą, która będzie trudna we współpracy. Czasem wynika to z rozczarowania usługą, nieporozumienia, problemów technicznych, a czasami po prostu z frustracji związanej z sytuacją niezależną od firmy. Trudni klienci mogą być zdenerwowani, zirytowani, a nawet agresywni, co stawia sprzedawcę w bardzo wymagającej sytuacji. Umiejętność radzenia sobie z takimi wyzwaniami…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

7 najlepszych szkoleń, dzięki którym zbudujesz idealny zespół

Kluczowe szkolenia w budowaniu i zarządzaniu zespołem Budowanie zespołu to kluczowy element sukcesu w każdej organizacji. Dobrze funkcjonujący zespół to nie tylko ludzie pracujący razem, ale grupa, która efektywnie współpracuje, dzieli się zadaniami i realizuje wspólne cele. Aby stworzyć taki zespół, menedżerowie powinni zainwestować w odpowiednie szkolenia, które pomogą w rozwijaniu kluczowych kompetencji zarówno liderów, jak i członków zespołów. Poniżej przedstawiamy 7 najlepszych…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

6 szkoleń sprzedażowych, dzięki którym zbudujesz relacje z klientem

Relacje z klientami jako fundament skutecznej sprzedaży Budowanie relacji z klientami to fundament skutecznej sprzedaży, który wpływa na długoterminowy sukces każdej firmy. Współczesny rynek jest pełen konkurencji, a klienci mają dostęp do szerokiej gamy produktów i usług. To właśnie relacje, jakie nawiązujesz z klientami, mogą stanowić kluczowy wyróżnik, który zadecyduje o ich lojalności wobec Twojej marki. Zaufanie, zaangażowanie i umiejętność zrozumienia potrzeb…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.