Awans wewnętrzny - jak go dobrze przeprowadzić?

Awans wewnętrzny to wyzwanie zarówno dla firmy, jak i awansowanego pracownika. Dobrze przeprowadzony może stanowić dla organizacji ogromną szansę, ale błędy popełnione przy relokacji pracownika w strukturze mogą oznaczać spektakularny kryzys w zespole.

Nominacja czy rekrutacja

Awans wewnętrzny bywa często elementem ścieżki rozwoju pracownika w organizacji. W niektórych sytuacjach jest on również konsekwencją niepowodzenia w prowadzonej rekrutacji zewnętrznej – z braku możliwości znalezienia odpowiedniej osoby na dane stanowisko, firma decyduje się na awansowanie jednego z dotychczasowych członków zespołu. Trzecią sytuacją jest ta, w której na skutek rozwoju firmy powstają w strukturze stanowiska, na których łatwiej jest osobom posiadającym know-how i zaplecze w postaci doświadczenia w danej firmie. Wszystkie te przypadki łączy często jedna kwestia – kryterium wyboru potencjalnie awansowanego pracownika. Często to kierownicy, menedżerowie, zarządzający „wybierają” osobę, która w ich odczuciu „sprawdza się” najlepiej i właśnie jej proponują możliwość awansu. Warto tymczasem pamiętać o tym, że dużo skuteczniejszą ścieżką bywa rekrutacja wewnętrzna. Stworzenie jednakowej szansy pracownikom firmy na ubieganie się o dane stanowisko, często pozwala odkryć potencjały członków zespołu, których początkowo nie zauważamy. Co więcej rekrutacja wewnętrzna pozwala odkryć, kto posiada aspiracje i motywację do tego by „sięgnąć” po więcej, co również z perspektywy zarządzania jest strategiczną informacją.

Nagradzanie a awansowanie

Awans wewnętrzny, choć przez wielu zarządzających postrzegany jako nie tylko szansa, ale i nagroda dla danego pracownika nie zawsze musi jednak nią być. W wielu firmach można spotkać się z sytuacją, w której zmiana przez pracownika miejsca w strukturze firmy wiązała się z… poczuciem rozczarowania. Dlatego tak się zdarza? Najlepszy handlowiec, uwielbiający kontakt z klientem, awansowany na kierownika regionu nagle mierzy się z pilnowaniem deadlinów, targetów, raportów i dokumentacji. Świetnie zarządzająca zespołem kierowniczka zmiany, awansowana na kierownika sklepów odkrywa, że w nowej roli głównie kontroluje i raportuje. Zmiana charakteru obowiązków i zadań, która często następuje w wyniku awansu wewnętrznego musi być dobrze przemyślana i uwzględniać profil zadaniowy danego pracownika. W przeciwnym przypadku awansowany pracownik zamiast rozwijać skrzydła, traci motywację i poczucie satysfakcji.

Decyzje z otwartą furtką

Bywa to również konsekwencją tego, że w wielu firmach awans wewnętrzny pracownika, przypomina wrzucenie osoby nieumiejącej pływać na głęboką wodę. I to bez uwzględnienia, że być może będzie potrzebować koła ratunkowego. Bardzo dobrą praktyką w przypadku awansu wewnętrznego jest pozostawienie decyzyjnej furtki. Stworzenie pracownikowi możliwości, w której przykładowo przez okres miesiąca czy dwóch ma szansę zmierzyć się z nowym charakterem obowiązków zanim obie strony – zarówno pracownik, jak i zarządzający – podejmą ostateczną decyzję o awansie jest sytuacją komfortową dla obu stron. Pracownik ma poczucie bezpieczeństwa oraz możliwość decyzji o ewentualnym pozostaniu na dotychczasowym stanowisku, a firma nie ryzykuje błędnej decyzji, która często kończy się po prostu utratą dobrego pracownika. Kiedy bowiem awansowana osoba nie sprawdza się w nowej roli, a jednocześnie nie ma możliwości powrotu do dotychczasowej funkcji w zespole, często podejmie decyzję o odejściu z firmy.

Awans wewnętrzny a szkolenia

Kluczowe dla dobrego przeprowadzenia awansu wewnętrznego jest również zapewnienie awansowanemu pracownikowi możliwości szkoleń. Zarówno tych merytorycznych, jak i miękkich związanych z kompetencjami, które będą kluczowe na nowym stanowisku. Warto pamiętać, że skrupulatny wykonawca świetnie wykonujący swoje obowiązki, wcale nie musi równie dobrze radzić sobie z zarządzaniem, delegowaniem czy organizacją pracy innym członkom zespołu. Bardzo często to właśnie ten potencjał „miękkich” umiejętności będzie decydujący dla powodzenia relokacji pracownika w strukturze. Dlatego kluczowe jest powiązanie awansu wewnętrznego z adekwatną ścieżką szkoleń, która pozwoli również pracownikowi poczuć się pewniej w nowej roli.

Jeśli chcesz otrzymywać na bieżąco informacje odnośnie możliwości rozwoju Twojej firmy, poznać praktyczne narzędzia i być na bieżąco z biznesowymi trendami, dołącz do naszego newslettera!

[mailerlite_form form_id=1]

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Czat GPT - wszystkie ważne informacje

Czat GPT to zaawansowana technologia opracowana przez OpenAI, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania tekstów i prowadzenia konwersacji w sposób zbliżony do ludzkiego. Dzięki zastosowaniu modelu językowego GPT-4, Chat GPT potrafi odpowiadać na pytania, udzielać porad, a także tworzyć treści na różnorodne tematy. Jego zdolność do przetwarzania i generowania tekstu sprawia, że jest niezwykle wszechstronnym narzędziem, które znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie relacjami z dostawcami w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Zarządzanie relacjami z dostawcami w firmie produkcyjnej jest kluczowym elementem, który może znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną, jakość produktów oraz ogólną konkurencyjność na rynku. Efektywne zarządzanie relacjami z dostawcami wymaga nie tylko starannego wyboru partnerów, ale także ciągłego monitorowania ich wydajności, oceny jakości dostarczanych materiałów i usług. A także budowania długoterminowych, opartych na zaufaniu relacji. Dobre zarządzanie relacjami z dostawcami może prowadzić do lepszej…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Wykorzystanie AI w hotelarstwie – relacja ze szkolenia

Szkolenia stanowią kluczowy element rozwoju pracowników oraz całych organizacji. Pozwalają nie tylko na zdobywanie nowych umiejętności, ale także na dostosowanie się do szybko zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych. W szczególności szkolenia dotyczące nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), nabierają szczególnego znaczenia w kontekście ciągłej digitalizacji różnych branż. W branży hotelarskiej, która coraz śmielej korzysta z rozwiązań opartych na AI, takie szkolenia są kluczowe…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.