Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awansujesz w firmie? Przed Tobą spore wyzwanie. Nowe obowiązki, odmienny charakter zadań, a przede wszystkim nowa rola w zespole. Rola, którą jedni zaakceptują w sposób naturalny, inni otwarcie zakwestionują, a jeszcze inni – potraktują neutralnie. Reakcje na awans wewnętrzny dotychczasowego członka zespołu są bowiem tak różne, jak różne bywają ludzkie reakcje na zmiany. Kluczowe jest więc, by przygotować się do rozmów z pracownikami. Czego na pewno unikać?

„Nic się nie zmieni”

Nie zapewniaj dotychczasowych członków zespołu o tym, że nic się nie zmieni w związku z Twoim awansem. Po pierwsze już sam jego fakt stanowi zmianę. Po drugie – każdy zespół wbrew pozorom oczekuje, że osoba w nowej roli wniesie pewną nową jakość, swój punkt widzenia, nieco inny, świeży sposób działania. Dobrze za to podczas rozmowy ze współpracownikami powiązać stare z nowym – wskazać, co cenisz, co chcesz zachować, kontynuować, ale zasygnalizować również, co chcesz zmienić. Taki balans w komunikacji w sposób pozytywny wesprze również twój autorytet – jako osoby posiadającej własną wizję.

„Już nie jesteśmy koleżankami”

Awans wewnętrzny bywa wyzwaniem dla relacji zespołowych. Dotychczasowe koleżeńskie często relacje zmieniają swój układ, pojawia się zależność, podległość, hierarchia. I wyzwanie jak to poukładać na nowo. Jak być kierowniczką dla Zosi, Hani, Teresy, z którymi przez ostatnich 10 lat rozpoczynało się dzień od wspólnej kawy? Przede wszystkim nie należy odrzucać całkowicie dotychczasowych relacji. Komunikaty „Teraz jestem szefową, już nie jesteśmy koleżankami” przyniosą wiele szkody i jedyne, co dzięki nim zyskamy to negatywne nastawienie zespołu. Odwołaj się do tego, jak wyglądały dotychczasowe relacje, wskaż za co cenisz daną osobę, zaznacz co należy aktualnie do twoich obowiązków, czego będziesz wymagać, jasno zakomunikuj swoje oczekiwania. Zostaw jednocześnie furtkę – że w każdej sytuacji pytań, problemów, wątpliwości – można wciąż zwrócić się do ciebie. Pamiętaj, że podobnie jak ty, tak i twój zespół musi odnaleźć się w nowej sytuacji, a ten początkowy „relacyjny” dyskomfort towarzyszy każdemu.

„Bo ja tak mówię i już”

Pamiętaj o tym, że zarządzanie ma niewiele wspólnego z rządzeniem. Często zdarzają się sytuacje, w których awansowany pracownik ma poczucie, że aby zbudować autorytet w zespole, konieczne jest przyjęcie dyrektywnego, autorytarnego stylu zarządzania. Tymczasem takie „twarde” podejście niesie za sobą wręcz odwrotne rezultaty. Niezadowolenie, odrzucenie, kwestionowanie nowej roli. Działaj więc zgodnie z zasadą „miękko do ludzi, twardo do problemów”. Jeśli po raz pierwszy przychodzi ci się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest zarządzanie zastanów się, jakiego kierownika/ menedżera sam chciałbyś mieć? Jakiego zespołu chciałbyś być członkiem? Właśnie masz niepowtarzalną szansę, by właśnie takie warunki stworzyć.

„Wszystko będzie dobrze”

Nie zapewniaj zespołu o tym, że wszystko będzie dobrze. Nigdy nie wiesz, z jakimi problemami przyjdzie się Wam zmierzyć, z jaką sytuacją kryzysową sobie poradzić. Są to kwestie, które napotyka w swoim działaniu każdy zespół. A w zarządzaniu kluczowa jest wiarygodność – nie składajmy obietnic bez pokrycia i nie twórzmy złudnego poczucia „bańki bezpieczeństwa”, bo rozczarowanie, w sytuacji, w której pęka, bywa potężne. Zamiast tego zapewnij zespół o tym, że może na ciebie liczyć w każdej sytuacji, wspieraj samodzielność w działaniu i poczucie odpowiedzialności. Ale też świadomość, że zawsze będą pojawiać się trudności, nie da się uniknąć błędów, a konflikt jest wpisany w naturę zespołu – dzięki takim przekonaniom, łatwiej będzie się z nimi zmierzyć.

Jeśli chcesz otrzymywać na bieżąco informacje odnośnie możliwości rozwoju Twojej firmy, poznać praktyczne narzędzia i być na bieżąco z biznesowymi trendami, dołącz do naszego newslettera!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać zmianami na rynku pracy?

Jak zarządzać zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy? Współcześni przedsiębiorcy zmagają się z różnymi wyzwaniami. Utrzymanie wysokiej pozycji w branży oraz stały rozwój wymagają elastycznego podejścia. Konieczne jest bowiem wdrażanie nowych rozwiązań i dostosowanie się do tego, co dzieje się na rynku pracy. Często od tego, jak firma radzi sobie z nowymi sytuacjami, zależy, czy jest w stanie się utrzymać. Dowiedz się zatem, na czym polega skuteczne zarządzanie zmianą…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie?

Zarządzanie potencjałem firmy i pracowników. Jak robić to skutecznie? Każdy biznes to pewien rodzaj relacji. Zależności między pracodawcą a pracownikami mają olbrzymi wpływ na to, jak funkcjonuje cała organizacja. Dlatego też stworzenie zgranego zespołu to element, do którego dąży większość osób zarządzających tzw. zasobami ludzkimi. Świadomość potencjału zatrudnionych pozwala też skutecznie reagować w trudnych sytuacjach i znajdować satysfakcjonujące rozwiązania. Dowiedz się,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Profesjonalna recepcja. Jak ją stworzyć, wykorzystując marketing internetowy i marketing relacyjny?

Profesjonalna recepcja. Jak ją stworzyć, wykorzystując marketing internetowy i marketing relacyjny? Hotel to miejsce, w którym klienci oczekują najwyższych standardów. Liczą na sprawny serwis, wygodę oraz przyjazną atmosferę. Rola osób zarządzających obiektem polega więc na zadbaniu o to, aby zatrudnieni pracownicy byli odpowiednio przygotowani do obsługi gości. Od ich profesjonalizmu zależy opinia o świadczonych usługach, a tym samym liczba rezerwacji. Jak stworzyć profesjonalną…
dowiedz się więcej