Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awansujesz w firmie? Przed Tobą spore wyzwanie. Nowe obowiązki, odmienny charakter zadań, a przede wszystkim nowa rola w zespole. Rola, którą jedni zaakceptują w sposób naturalny, inni otwarcie zakwestionują, a jeszcze inni – potraktują neutralnie. Reakcje na awans wewnętrzny dotychczasowego członka zespołu są bowiem tak różne, jak różne bywają ludzkie reakcje na zmiany. Kluczowe jest więc, by przygotować się do rozmów z pracownikami. Czego na pewno unikać?

“Nic się nie zmieni”

Nie zapewniaj dotychczasowych członków zespołu o tym, że nic się nie zmieni w związku z Twoim awansem. Po pierwsze już sam jego fakt stanowi zmianę. Po drugie – każdy zespół wbrew pozorom oczekuje, że osoba w nowej roli wniesie pewną nową jakość, swój punkt widzenia, nieco inny, świeży sposób działania. Dobrze za to podczas rozmowy ze współpracownikami powiązać stare z nowym – wskazać, co cenisz, co chcesz zachować, kontynuować, ale zasygnalizować również, co chcesz zmienić. Taki balans w komunikacji w sposób pozytywny wesprze również twój autorytet – jako osoby posiadającej własną wizję.

“Już nie jesteśmy koleżankami”

Awans wewnętrzny bywa wyzwaniem dla relacji zespołowych. Dotychczasowe koleżeńskie często relacje zmieniają swój układ, pojawia się zależność, podległość, hierarchia. I wyzwanie jak to poukładać na nowo. Jak być kierowniczką dla Zosi, Hani, Teresy, z którymi przez ostatnich 10 lat rozpoczynało się dzień od wspólnej kawy? Przede wszystkim nie należy odrzucać całkowicie dotychczasowych relacji. Komunikaty „Teraz jestem szefową, już nie jesteśmy koleżankami” przyniosą wiele szkody i jedyne, co dzięki nim zyskamy to negatywne nastawienie zespołu. Odwołaj się do tego, jak wyglądały dotychczasowe relacje, wskaż za co cenisz daną osobę, zaznacz co należy aktualnie do twoich obowiązków, czego będziesz wymagać, jasno zakomunikuj swoje oczekiwania. Zostaw jednocześnie furtkę – że w każdej sytuacji pytań, problemów, wątpliwości – można wciąż zwrócić się do ciebie. Pamiętaj, że podobnie jak ty, tak i twój zespół musi odnaleźć się w nowej sytuacji, a ten początkowy „relacyjny” dyskomfort towarzyszy każdemu.

“Bo ja tak mówię i już”

Pamiętaj o tym, że zarządzanie ma niewiele wspólnego z rządzeniem. Często zdarzają się sytuacje, w których awansowany pracownik ma poczucie, że aby zbudować autorytet w zespole, konieczne jest przyjęcie dyrektywnego, autorytarnego stylu zarządzania. Tymczasem takie „twarde” podejście niesie za sobą wręcz odwrotne rezultaty. Niezadowolenie, odrzucenie, kwestionowanie nowej roli. Działaj więc zgodnie z zasadą „miękko do ludzi, twardo do problemów”. Jeśli po raz pierwszy przychodzi ci się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest zarządzanie zastanów się, jakiego kierownika/ menedżera sam chciałbyś mieć? Jakiego zespołu chciałbyś być członkiem? Właśnie masz niepowtarzalną szansę, by właśnie takie warunki stworzyć.

“Wszystko będzie dobrze”

Nie zapewniaj zespołu o tym, że wszystko będzie dobrze. Nigdy nie wiesz, z jakimi problemami przyjdzie się Wam zmierzyć, z jaką sytuacją kryzysową sobie poradzić. Są to kwestie, które napotyka w swoim działaniu każdy zespół. A w zarządzaniu kluczowa jest wiarygodność – nie składajmy obietnic bez pokrycia i nie twórzmy złudnego poczucia „bańki bezpieczeństwa”, bo rozczarowanie, w sytuacji, w której pęka, bywa potężne. Zamiast tego zapewnij zespół o tym, że może na ciebie liczyć w każdej sytuacji, wspieraj samodzielność w działaniu i poczucie odpowiedzialności. Ale też świadomość, że zawsze będą pojawiać się trudności, nie da się uniknąć błędów, a konflikt jest wpisany w naturę zespołu – dzięki takim przekonaniom, łatwiej będzie się z nimi zmierzyć.

Jeśli chcesz otrzymywać na bieżąco informacje odnośnie możliwości rozwoju Twojej firmy, poznać praktyczne narzędzia i być na bieżąco z biznesowymi trendami, dołącz do naszego newslettera!

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Techniki sprzedaży sugerowanej w branży gastronomicznej - relacja ze szkolenia

Techniki sprzedaży sugerowanej w branży gastronomicznej to kluczowy element, który może znacząco wpłynąć na zwiększenie przychodów oraz poprawę satysfakcji klientów. Nasza firma została poproszona przez jedną z restauracji o przeprowadzenie szkolenia w tym zakresie. Restauracja, dążąc do podniesienia standardów obsługi i maksymalizacji zysków, zdecydowała się na współpracę z nami, aby ich personel mógł zdobyć nowe umiejętności i doskonalić swoje techniki sprzedażowe. Szkolenie, prowadzone przez…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Obsługa klienta zwiększająca sprzedaż w sklepie spożywczym - relacja ze szkolenia

Obsługa klienta w sklepie spożywczym odgrywa kluczową rolę w budowaniu lojalności klientów i zwiększaniu sprzedaży. Profesjonalne podejście do obsługi klienta może znacząco wpływać na pozytywne doświadczenia zakupowe, co przekłada się na większą satysfakcję klientów i ich chęć do powrotu. Nasza firma została poproszona o przeprowadzenie szkolenia dla pracowników jednego ze sklepów spożywczych, które miało na celu poprawę jakości obsługi klienta i zwiększenie sprzedaży. Szkolenie prowadziła nasza…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Negocjacje zakupowe i umiejętności kupieckie w firmie produkcyjnej - relacja ze szkolenia

Negocjacje zakupowe stanowią fundament skutecznego zarządzania w firmach produkcyjnych. Umiejętność prowadzenia efektywnych rozmów z dostawcami, analiza kosztów oraz budowanie długoterminowych relacji biznesowych to kluczowe elementy, które mogą znacząco wpłynąć na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane umiejętności kupieckie, nasza firma została poproszona o przeprowadzenie specjalistycznego szkolenia dla jednej z firm produkcyjnych. Szkolenie zostało zaprojektowane tak, aby dostarczyć…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.