Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awansujesz w firmie? Przed Tobą spore wyzwanie. Nowe obowiązki, odmienny charakter zadań, a przede wszystkim nowa rola w zespole. Rola, którą jedni zaakceptują w sposób naturalny, inni otwarcie zakwestionują, a jeszcze inni – potraktują neutralnie. Reakcje na awans wewnętrzny dotychczasowego członka zespołu są bowiem tak różne, jak różne bywają ludzkie reakcje na zmiany. Kluczowe jest więc, by przygotować się do rozmów z pracownikami. Czego na pewno unikać?

“Nic się nie zmieni”

Nie zapewniaj dotychczasowych członków zespołu o tym, że nic się nie zmieni w związku z Twoim awansem. Po pierwsze już sam jego fakt stanowi zmianę. Po drugie – każdy zespół wbrew pozorom oczekuje, że osoba w nowej roli wniesie pewną nową jakość, swój punkt widzenia, nieco inny, świeży sposób działania. Dobrze za to podczas rozmowy ze współpracownikami powiązać stare z nowym – wskazać, co cenisz, co chcesz zachować, kontynuować, ale zasygnalizować również, co chcesz zmienić. Taki balans w komunikacji w sposób pozytywny wesprze również twój autorytet – jako osoby posiadającej własną wizję.

“Już nie jesteśmy koleżankami”

Awans wewnętrzny bywa wyzwaniem dla relacji zespołowych. Dotychczasowe koleżeńskie często relacje zmieniają swój układ, pojawia się zależność, podległość, hierarchia. I wyzwanie jak to poukładać na nowo. Jak być kierowniczką dla Zosi, Hani, Teresy, z którymi przez ostatnich 10 lat rozpoczynało się dzień od wspólnej kawy? Przede wszystkim nie należy odrzucać całkowicie dotychczasowych relacji. Komunikaty „Teraz jestem szefową, już nie jesteśmy koleżankami” przyniosą wiele szkody i jedyne, co dzięki nim zyskamy to negatywne nastawienie zespołu. Odwołaj się do tego, jak wyglądały dotychczasowe relacje, wskaż za co cenisz daną osobę, zaznacz co należy aktualnie do twoich obowiązków, czego będziesz wymagać, jasno zakomunikuj swoje oczekiwania. Zostaw jednocześnie furtkę – że w każdej sytuacji pytań, problemów, wątpliwości – można wciąż zwrócić się do ciebie. Pamiętaj, że podobnie jak ty, tak i twój zespół musi odnaleźć się w nowej sytuacji, a ten początkowy „relacyjny” dyskomfort towarzyszy każdemu.

“Bo ja tak mówię i już”

Pamiętaj o tym, że zarządzanie ma niewiele wspólnego z rządzeniem. Często zdarzają się sytuacje, w których awansowany pracownik ma poczucie, że aby zbudować autorytet w zespole, konieczne jest przyjęcie dyrektywnego, autorytarnego stylu zarządzania. Tymczasem takie „twarde” podejście niesie za sobą wręcz odwrotne rezultaty. Niezadowolenie, odrzucenie, kwestionowanie nowej roli. Działaj więc zgodnie z zasadą „miękko do ludzi, twardo do problemów”. Jeśli po raz pierwszy przychodzi ci się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest zarządzanie zastanów się, jakiego kierownika/ menedżera sam chciałbyś mieć? Jakiego zespołu chciałbyś być członkiem? Właśnie masz niepowtarzalną szansę, by właśnie takie warunki stworzyć.

“Wszystko będzie dobrze”

Nie zapewniaj zespołu o tym, że wszystko będzie dobrze. Nigdy nie wiesz, z jakimi problemami przyjdzie się Wam zmierzyć, z jaką sytuacją kryzysową sobie poradzić. Są to kwestie, które napotyka w swoim działaniu każdy zespół. A w zarządzaniu kluczowa jest wiarygodność – nie składajmy obietnic bez pokrycia i nie twórzmy złudnego poczucia „bańki bezpieczeństwa”, bo rozczarowanie, w sytuacji, w której pęka, bywa potężne. Zamiast tego zapewnij zespół o tym, że może na ciebie liczyć w każdej sytuacji, wspieraj samodzielność w działaniu i poczucie odpowiedzialności. Ale też świadomość, że zawsze będą pojawiać się trudności, nie da się uniknąć błędów, a konflikt jest wpisany w naturę zespołu – dzięki takim przekonaniom, łatwiej będzie się z nimi zmierzyć.

Jeśli chcesz otrzymywać na bieżąco informacje odnośnie możliwości rozwoju Twojej firmy, poznać praktyczne narzędzia i być na bieżąco z biznesowymi trendami, dołącz do naszego newslettera!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.