Bariery komunikacyjne – czym są i jak je pokonać?

Bariery komunikacyjne – czym są i jak je pokonać?

Zdarzają się sytuacje, w których porozumienie między nadawcą i odbiorcą komunikatu jest utrudnione. Wpływ na to mogą mieć różne czynniki. W psychologii są one nazywane barierami komunikacyjnymi. To właśnie te bariery tworząc dystans pomiędzy rozmówcami, mogą doprowadzić do powstawania nowych problemów. Pamiętaj jednak, że istnieją sposoby, aby pokonać bariery komunikacyjne.

Bariery komunikacyjne – co to jest?

Bariery komunikacyjne to przeszkody, które można napotkać w trakcie procesu komunikacji. Zazwyczaj mają na nią negatywny wpływ. Barierami może okazać się wszystko, co uniemożliwia bądź też utrudnia proces komunikowania się. Według różnych opracowań barierami komunikacyjnymi może stać się na przykład: porównywanie (w trakcie wypowiedzi odbiorca komunikatu zastanawia się na przykład, kto ma lepiej), przygotowywanie odpowiedzi w momencie, gdy druga osoba jeszcze mówi, domyślanie się (czytanie w myślach nadawcy), a także słuchanie wybiórcze. W ostatnim przypadku chodzi o filtrowanie informacji, które docierają do odbiorcy.

Istnieje także teoria, która dzieli bariery komunikacyjne na trzy grupy. Wymienić można w tym przypadku: osądzanie, dawanie rozwiązań i unikanie udziału w troskach drugiego człowieka. Według jeszcze innej kategoryzacji bariery komunikacyjne można podzielić na semantyczne, psychologiczne, a także fizyczne i środowiskowe. Często również za główne bariery komunikacyjne uważa się:

  • różnice w postrzeganiu,
  • szum (czynniki zakłócające komunikowanie się),
  • różnice językowe,
  • emocje,
  • niezgodność komunikatów (mowa ciała/komunikat werbalny),
  • wzajemną nieufność.

Na szczęście istnieją sprawdzone i skuteczne sposoby, które pozwalają pokonać bariery komunikacyjne. Zarządzając zespołem bądź też pracując w grupie, warto je znać!

Jak je pokonać?

Bardzo ważne w przełamywaniu barier komunikacyjnych jest słuchanie. Powinno ono być zarówno aktywne, jak i empatyczne, a także otwarte i świadome. Co to znaczy? Słuchanie aktywne to przede wszystkim zadawanie pytań, a także udzielanie odpowiedzi zwrotnych. Empatyczne słuchanie to wczuwanie się w sytuację rozmówcy. Słuchanie otwarte polega z kolei na tym, aby wysłuchać w całości, co chce przekazać druga osoba. Dopiero w dalszej kolejności odbiorca komunikatu może ocenić wypowiedź. Słuchanie świadome oparte jest z kolei na wiedzy ogólnej odbiorcy, a także obserwacji i wsłuchaniu się w spójność wypowiedzi. Ważnym elementem przy pokonywaniu barier komunikacyjnych jest także komunikacja niewerbalna. W związku z tym pamiętaj o odpowiedniej mimice twarzy, gestykulacji, zachowaniu dystansu itp. Oczywiście to, co przedstawiliśmy powyżej to zaledwie ułamek wiedzy dotyczącej barier komunikacji. Jeżeli chcesz nauczyć się więcej, koniecznie zapisz się na organizowane przez nas szkolenia z zakresu umiejętności osobistych.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.