Efektywna komunikacja w branży budowlanej – relacja ze szkolenia

Efektywna komunikacja w branży budowlanej – relacja ze szkolenia

Efektywna komunikacja w branży budowlanej, stanowi klucz do sukcesu. Dlatego z naszego szkolenia skorzystała firma zajmująca się właśnie tą branżą. W branży budowlanej najważniejsza jest współpraca wszystkich pracowników. Wykonują oni w dużej mierze zadawania wspólne – jeśli mają te samą specjalizacje, bądź zadania indywidualne, które uzupełniają pozostałe działania innych pracowników i przyczyniają się do finalnego efektu. Żeby pracownicy mogli ze sobą dobrze współpracować, muszą się ze sobą dobrze komunikować. Dlatego uzupełnienie wiedzy z tego zakresu, było dla nich koniecznością. Szkolenie z tego zakresu poprowadziła nasza ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w komunikacji i kompetencjach miękkich – Katarzyna Zych.

Czym jest efektywna komunikacja?

Komunikacja jest procesem polegającym na wymianie informacji, pomysłów czy emocji. Może obywać się na wiele sposobów, do których należą:

  • rozmowa
  • pisanie
  • gestykulowanie
  • mimika

Komunikacja interpersonalna jest kluczowym elementem w budowaniu relacji z innymi ludźmi i w naszym rozwoju osobistym i zawodowym. Efektywna komunikacja, to zaś sposób umiejętnego i skutecznego przekazywania informacji. Wymaga ona, od osób komunikujących się ze sobą, uważnego słuchania, wyrażania swoich myśli w sposób jasny i zrozumiały, dostosowywania stylu komunikacji w zależności od sytuacji oraz zrozumienia stanowiska drugiej osoby. Aby efektywnie się komunikować, należy wypracować odpowiednie techniki oraz posiadać wiedzę, która pomoże w jej osiągnięciu.

Rozpoczynając szkolenie, trenerka Katarzyna Zych, wyjaśniła uczestnikom, czym w ogóle jest efektywna komunikacja. Pokreślone zostało znaczenie zrozumiałego i precyzyjnego sposobu przekazywania komunikatów innym osobom. Poruszono także temat sposobów, dzięki którym, można efektywnie komunikować się w branży budowlanej. Wśród tych nich wymieniono:

  • używanie prostego i jasnego języka – każdy z pracowników może mieć inny poziom znajomości technologii branżowej, dlatego, by nikogo nie dyskryminować i jasno przekazywać swoje komunikaty, warto posługiwać się w miarę możliwości językiem, który będzie dla wszystkich jasny i zrozumiały.
  • organizowanie spotkań – to doskonały sposób na omawianie bieżących spraw, ustalania
  • dbanie o dokumentacje – dokładnie prowadzona dokumentacja (plany i rysunki budowlane), może pomóc w uniknięciu błędów, nieporozumień
  • wspieranie komunikacji wśród pracowników – zachęcanie pracowników do wyrażania opinii, poglądów, czy dzielenia się pomysłami. Dzięki temu każdy pracownik poczuje się doceniony.
  • szanowanie kultury pracy – pracownicy maja różne specjalizacje, dlatego należy szanować ich kulturę pracy i znać ich potrzeby i oczekiwania
  • szybkie rozwiązywanie konfliktów – konflikty i nieporozumienia w pracy, mają znaczący wpływ na jej efekt. Warto, więc w celu uniknięcia opóźnień i dodatkowych kosztów, rozwiązywać szybko i skutecznie wszystkie sytuacje konfliktowe wśród pracowników.

Efektywna komunikacja w branży budowlanej pomaga zatem, unikać błędów, lepiej zarządzać projektami, lepiej współpracować, a także budować pozytywne relacje między pracownikami.

Efektywna komunikacja w branży budowlanej – komunikacja w zespole

W kolejnym etapie szkolenia nasza trenerka poruszyła kwestię komunikacji w zespole. Trenerka wyjaśniła uczestnikom, że jeśli wśród pracowników pojawiają się konflikty, a brygadziści czy kierownicy nie potrafią ich skutecznie załagadzać, firma może nawet przestać funkcjonować. Tak samo problem dotyczy również wydawania poleceń i przekazywania informacji. Jeśli nie będą one przekazywane w sposób jasny i zrozumiały, to nawet najlepszy pracownik nie będzie w stanie zaprezentować swoich umiejętności i sprostać zadaniu. Dlatego, po stronie osób zarządzających spoczywa obowiązek, by dbać o komunikację wśród swoich pracowników i nie doprowadzać, do sytuacji, w której dochodzi do chaosu i nieporozumień. By jednak sprostać temu zadaniu trzeba nieustannie pielęgnować swoje kompetencje miękkie, w czym może pomóc regularne uczestnictwo w szkoleniach.

Efektywna komunikacja w branży budowlanej – sposoby przekazywania informacji

W efektywnej komunikacji, znaczenie ma również to, w jaki sposób przekazujemy informacje. Dlatego był to kolejny punkt programu, który zaplanowała nasza trenerka Katarzyna Zych. W komunikacji międzyludzkiej istnieje kilka sposobów przekazywania informacji, które zostały szczegółowo omówione. Należą do nich:

  • styl agresywny – agresja i dominacja. Komunikacja opiera się na groźbach i naciskaniu. Taki styl prowadzi do sytuacji konfliktowych i do znacznego pogorszenia relacji między pracownikami.
  • styl pasywny – unikanie konfliktów i wyrażania swoich opinii i potrzeb. Ten styl skutkuje nieosiągnięciem swoich celów i może być wykorzystywany przez innych.
  • styl asertywny – wyrażanie swoich opinii w sposób szanujący innych. Dzięki temu stylowi można osiągać swoje cele i jednocześnie budować z innymi pozytywne relacje.
  • styl manipulacyjny – wykorzystywanie różnych sposobów manipulacji. Obejmuje manipulacje emocjami i wykorzystywanie innych.
  • styl empatyczny – próba zrozumienia potrzeb i perspektyw innych osób i działanie w oparciu o ich uwzględnienie. Dzięki temu stylowi możliwe jest budowanie silnych i pozytywnych relacji.

Każdy styl ma swoje zalety oraz wady. Jednak najbardziej pożądanymi stylami, które powinno się stosować nie tylko w pracy, ale również w życiu codziennych, są style: asertywny i empatyczny. Oba te style pozwalają osiągać cele, nie raniąc przy tym innych i budując z nimi silne i pozytywne relacje.

Efektywna komunikacja w branży budowlanej – podsumowanie

Szkolenie było bardzo praktyczne i aktywizujące. Temat efektywnej komunikacji, stworzył przestrzeń do analizowania przykładów różnych komunikatów i pozwolił zastosować zasady efektywnej komunikacji w praktyce. Dodatkowo, w części praktycznej, uczestnicy zostali zaangażowani do zagrania w grę komunikacyjną, która była ciekawym wyzwaniem pokazującym pewne aspekty interpersonalne w komunikacji. Gra pokazała również jak działamy w relacji z innymi osobami oraz była inspiracją, by wyciągnąć dla siebie najważniejsze aspekty efektywnego słuchania, zadawania pytań i tego wszystkiego co może wpłynąć na efektywność komunikacji. Dzięki szkoleniu uczestnicy:

  • wiedzą w jaki sposób przekazywać informacje, by czytelność w komunikacji, mogła na co dzień sprzyjać funkcjonowaniu zespołu
  • mają większe poczucie kontroli, efektywności i skuteczności w codziennych działaniach
  • posiadają umiejętność analizy różnych komunikatów w praktyce

Jeśli chcesz, aby Twój zespół efektywnie się ze sobą komunikował i dzięki temu lepiej współpracował, zgłoś się na nasze szkolenia z kompetencji miękkich. Przed rozpoczęciem szkolenia wykonamy audyt, który pozwoli nam dopasować je do realnych potrzeb Twojego przedsiębiorstwa. Czekamy na kontakt!

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku. Perfekcjonistka, ceniąca ład, terminowość i jasne zasady pracy. Posiada 5-letnie doświadczenie dziennikarskie, które zdobyła w mediach lokalnych – radiu, telewizji i portalu informacyjnym. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (komunikacja i kulturoznawstwo) oraz Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu (reżyseria).

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w zespole? - praktyczny przewodnik

Dlaczego warto nauczyć się rozwiązywać konflikty w zespole Rozwiązywanie konfliktów w zespole to nieodłączny element skutecznego zarządzania organizacją. W każdej firmie – niezależnie od branży czy wielkości – pojawiają się różnice zdań, napięcia i sytuacje, które mogą przerodzić się w poważne konflikty. Dlatego coraz więcej menedżerów, liderów i specjalistów HR zadaje sobie pytanie: jak rozwiązywać konflikty, by nie niszczyły relacji, nie wpływały negatywnie na atmosferę pracy i nie obniżały…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak skutecznie rekrutować i przeprowadzać selekcję pracowników – wywiad z Angeliką Kuczyńską

Rekrutacja przyszłości: jak budować strategie dopasowane do realiów rynku i potrzeb organizacji W świecie, w którym rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, dobra rekrutacja przestaje być tylko działaniem operacyjnym – staje się elementem strategicznym, wpływającym bezpośrednio na rozwój i konkurencyjność organizacji. Dzisiejsi kandydaci nie tylko szukają pracy – oni oceniają, porównują i wybierają pracodawców, którzy oferują coś więcej niż…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Jak zarządzać czasem w sprzedaży detalicznej? Relacja ze szkolenia.

Znaczenie zarządzania czasem w sprzedaży detalicznej Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to kluczowy obszar, od którego zależy efektywność działania każdego sklepu. W realiach handlu, gdzie rytm pracy wyznacza klient, zmiany asortymentowe i rotacje kadrowe, umiejętność skutecznego zarządzania czasem przekłada się bezpośrednio na organizację dnia, obsługę klienta, a także atmosferę w zespole. Zarządzanie czasem w sprzedaży detalicznej to nie tylko kwestia indywidualnej dyscypliny, ale także…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.