Manager restauracji – szkolenia i zakres obowiązków

Manager restauracji – szkolenia i zakres obowiązków

Manager restauracji to osoba, która odpowiada za zarządzanie restauracją jak i jej zespołem. Często jego stanowisko mylone jest z kierownikiem sali. Należy jednak podkreślić, że choć oba stanowiska są do siebie podobne, to nie należy ich ze sobą mylić. Kierownik sali odpowiada m.in. za dbałość o profesjonalną obsługę klienta, przyjmowanie gości, zarządzanie zespołem, sprawdzanie jakości podawanych dań oraz obsługę i źródło dostaw. Manager restauracji jest osobą, która pod nieobecność kierownika przejmuje wszystkie jego obowiązki i dodatkowo wykonuje jeszcze inne zadania. Przede wszystkim zaliczają się do nich:

  • budowanie kampanii reklamowych, które wzmocnią popularność restauracji i zachęcą do zjedzenia w niej posiłku lub organizacji imprezy
  • badanie rynku i śledzenie konkurencji, w celu ulepszania oferty
  • dbanie o wizerunek w mediach społecznościowych, co ma na celu podtrzymywanie relacji z klientami, pokazywanie im życia codziennego w restauracji i promowanie dań oraz obiektu
  • dbanie o dobry wizerunek i jakość obsługi gości – bez, czego restauracja nie ma szans przebicia na tle konkurencji
  • dbałość o wystrój wnętrz i wyposażenie restauracji
  • organizacja eventów
  • kontaktowanie się z klientami
  • opracowywanie i wprowadzanie standardów jakości

Po ilości zadań i ich ważności, widać, że menadżer to odpowiedzialna funkcja, bez której restauracja nie mogłaby funkcjonować w sposób poprawny. Pojawia się jednak pytanie, czy tak zapracowana osoba, która wciąż zdobywa doświadczenie w swojej pracy, powinna się szkolić i to regularnie? W tym artykule przyjrzymy się dokładnie stanowisku managera restauracji i temu co je wyróżnia. Odpowiemy także na pytanie, dlaczego managerowie zarządzający restauracją, powinni szkolić się regularnie?

Jak zostać managerem restauracji?

Droga do tego by zostać managerem jest bardzo wymagająca i czasochłonna. Manager musi bowiem posiadać odpowiednie przygotowanie i umiejętności, które są niezbędne, by zarządzać restauracją. Nikt nie zdecyduje się na zatrudnienie osoby, która nie będzie odpowiednio przygotowana do pełnienia tak ważnej funkcji. Od niej zależy przecież sukces i przyszłość restauracji. By móc ubiegać się o posadę menadżera, należy przejść przez kilka etapów, których ukończenie zajmuje wiele lat. Poniżej znajdują się najważniejsze z nich:

Wykształcenie

Na początku należy zdobyć odpowiednie wykształcenie. Wiele restauracji wymaga od kandydatów ukończenia szkoły średniej a nawet dyplomu ukończenia studiów wyższych w dziedzinie gastronomii, biznesu, a także zarządzania.

Manager restauracji a doświadczenie zawodowe 

Wykształcenie potwierdza zdobycie wiedzy teoretycznej. Jednak, by wiedza teoretyczna miała wartość, trzeba umieć wykorzystywać ją w praktyce. Dlatego każdy pracodawca zwraca szczególna uwagę na posiadane doświadczenie zawodowe. Restauracje szukając managerów, wymagają od kandydatów wieloletniego doświadczenia w branży gastronomicznej. Pod uwagę biorą stanowiska takie jak kelner, barman lub kucharz. Wszystko dlatego, by osoba, która ma zarządzać restauracją miała praktyczne pojęcie o pracy w gastronomii, a także poczucie smaku. Nie da się bowiem dobrze zarządzać, bez znajomości branży od jej wnętrza.

Znajomość rynku

Dobry manager musi posiadać wiedzę na temat rynku. Powinien go nieustannie monitorować, by wiedzieć jakie zmiany powinien wprowadzać i co w restauracji powinno się udoskonalać. Śledzenie rynku, to także wiedza o najnowszych trendach i pomoc w dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów.

Cechy dobrego managera restauracji

Zarządzanie restauracją to nie tylko praca, przede wszystkim jest to pasja. Manager powinien być osobą, która uważa i czuje, że jego praca jest czymś co nadaje jego życiu sensu. Zadowolenie z pracy to bowiem większa szansa na odniesienie sukcesu i lepsza wydajność w wykonywanych zadaniach. Restauracje nie wybierają kandydatów tylko na podstawie określonych kryteriów. Biorą pod uwagę również cechy charakteru, które powinien osiadać dobry menadżer. Należą do nich:

  • umiejętność planowania i organizacji – jest to cecha niezbędna do prawidłowego funkcjonowania restauracji
  • dbałość o szczegóły – jest to kluczowa cecha, by zapewnić najwyższą jakość produktów i usług. Zwracanie uwagi na takie aspekty jak czystość, wystrój i jakość serwowanych dań, wpływa na doświadczenia klientów i ich opinię, a ostatecznie na zyski
  • umiejętność podejmowania decyzji – manager musi być osobą, która szybko i trafnie podejmuje decyzje, a także rozwiązuje problemy z naciskiem na zadowolenie klienta
  • znajomość branży – manager posiadać szeroką wiedzą na temat branży gastronomicznej, śledzić trendy i wprowadzać zmiany, które będą im odpowiadały.
  • umiejętność adaptacji – zmiany są nieodłączną częścią branży gastronomicznej, dlatego manager musi być skłonny do zmian, lubić je wdrażać i dostosowywać je do potrzeb klientów
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów – sukces opiera się w dużej mierze na zgranym zespole i przede wszystkim na zadowolonym kliencie, dlatego manager powinien umieć rozwiązywać konflikty, które mogą pojawić się w codziennej pracy

Wszystkie wymienione cechy pozwalają na efektowne i profesjonalne kierowanie restauracją oraz na dobre zarządzanie zespołem, dla którego manager powinien być mentorem i liderem. Jeśli manager świetnie radzi sobie w prowadzeniu restauracji i dobrze zarządza zespołem, to przyczynia się do osiągania świetnych wyników finansowych i wizerunkowych. Z punktu widzenia restauracji, jest to kluczowe do tego, by mogła pewnie utrzymywać się na rynku i nie ginąć na tle stale rosnącej konkurencji i zmieniających się standardów.

Manager restauracji – dlaczego powinien się szkolić i to regularnie?

Zarządzanie wymaga nieustannego doskonalenia swoich umiejętności, zwiększania swojego doświadczenia i pracowania nad swoimi kompetencjami. Manager nie może stać w miejscu, musi stawiać na swój rozwój i pogłębiać wiedzę z branży, która wymaga ciągłej adaptacji. Idealnym sposobem na rozwój i pomoc w codziennej pracy, są szkolenia. Dzięki szkoleniom menadżerowie zyskują:

  • pogłębienie wiedzy
  • poprawienie relacji z podwładnymi
  • lepsze przystosowywanie się do zmian
  • zdiagnozowanie obszarów do rozwoju
  • lepszą wydajność zespołu
  • zadowolenie klientów
  • większe zyski restauracji
  • zgrany zespół
  • zadowolenie klientów

Szkolenia dostarczają wiedzę teoretyczną, ale również praktyczną. Dla menadżera przećwiczenie kompetencji w praktyce, oznacza ich odpowiednie wykorzystywanie w codziennych sytuacjach. Tylko regularne ćwiczenie umiejętności daje zamierzony efekt. Zwłaszcza w przypadku pracy, która wymaga ciągłych zmian, odpowiedzialności i wielozadaniowości. Dlatego menadżer restauracji, który chce dobrze prowadzić restaurację, powinien szkolić się regularnie. Warto zdobywać wiedzę od ekspertów i warto poświęcać swój czas na rozwój. Tylko wtedy można działać efektywnie i skutecznie.

Manager restauracji szkolenia w Warto Szkolić

W Warto Szkolić prowadzimy szkolenia menadżerskie jak i gastronomiczne, które prowadzone są przez naszych ekspertów – praktyków. W programie szkolenia skierowanego dla menadżerów, przewidujemy m.in. tematy:

  1. Struktura organizacyjna lokalu
  2. Kontrola kosztów
  3. Zaopatrzenie
  4. Projektowanie doświadczeń klienta
  5. Internet i media społecznościowe jako narzędzia budowania przewagi konkurencyjnej w gastronomii
  6. Jak zaproponować ofertę w oparciu o to, że różni goście mają różne oczekiwania
  7. Reklamacje
  8. Proaktywność w kontakcie z klientem

Zgłoś się do nas, a pomożemy Ci uzyskać wszelkie kompetencje potrzebne na stanowisku menadżerskim!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.