Praca po godzinach - jak nie zabierać pracy do domu?
Transkrypcja
Cześć! Ja się nazywam Agnieszka Rogowska i wracam do Was z takim tematem, też z działki zarządzania sobą w czasie, ale konkretnie z takim tematem. Co robić, żeby nie siedzieć po godzinach w pracy? Jak prowadzę szkolenia często się zdarza, że jeżeli jest to szkolenie związane właśnie z zarządzaniem sobą w czasie, bardzo często wraca temat ok, ale jak gospodarować tym czasem? Jak zarządzać tymi swoimi zadaniami? Bo wydaje się, że no nie, nie jestem w stanie zrobić wszystkich zadań w ciągu 8 godzin w ciągu jednego dnia pracy. I mam dla Was taką dobrą wiadomość, że można tym zarządzać i chciałabym Wam dzisiaj przedstawić takie dwie zasady dwa narzędzia czy dwie metody, które mogą Wam w tym pomóc. Pierwszą. Pierwszym taką metodą, pierwszym narzędziem. To jest narzędzie, które nazywa się krzywą rew a. Albo możecie się też spotkać z takim nazewnictwem jak krzywa wydajności czy krzywa efektywności. I powiem Wam szczerze, że jeżeli chodzi o mnie, jak odkryłam jakiś czas temu to narzędzie, no i zaczęłam je stosować, to po prostu świetnie mi się sprawdza. Naprawdę dużo łatwiej mi się planuje mój czas pracy i wybiera zadania, które zadania w jakiej kolejności mam realizować. O co chodzi z tą krzywą REW? A mianowicie chodzi o to, że. Wyobraźmy sobie, że ta kredka to jest oś, która symbolizuje nam naszą wydajność, czyli im wyżej tym jesteśmy bardziej produktywni. Mamy zwiększoną energię. Ta kredka pomarańczowa to jest oś, która wskazuje nam czas, czyli nasze godziny pracy, nasz dzień pracy. I o co tu chodzi z tą krzywą wydajności? Chodzi o to, że jeżeli zaczynamy dzień, to większość z nas albo właściwie prawie każdy ma tak, że nasza energia rośnie, rośnie do jakiegoś momentu i później ta energia spada.
Natomiast w dalszej części dnia znowu mamy wzrost naszej efektywności i czy chcemy czy nie chcemy, to tak to u nas działa rzeczywiście. I teraz co to nam mówi? Jak tym zarządzać? No więc ja, jak odkryłam to narzędzie, zaczęłam świadomie planować zadania i w tych momentach, gdzie mam tą zwyżkę energetyczną, biorę sobie na warsztat zadania, które są bardziej takie wymagające zadania, takie, które wymagają ode mnie większej koncentracji. Zadania, które wymagają ode mnie skupienia na danym zadaniu czy jakiejś takiej pracy koncepcyjnej. Natomiast jeżeli jest ta zniżka energetyczna, bo ona następuje w drugiej części dnia, no to tutaj biorę sobie zadania takie, które nie wymagają ode mnie aż takiej dużej koncentracji, nie wymagają ode mnie takiego skupienia i takiej skrupulatności. To są, jeżeli mówimy o mojej pracy, tak jak ja prowadzę szkolenia, buduję programy szkoleniowe, buduję programy rozwojowe, to przy tej mojej zwyżce energetycznej, czyli u mnie ona jest mniej więcej tak od ósmej do godziny do dwunastej. 13:00 no to tutaj biorę wszystkie te zadania, gdzie muszę wymyśleć jakieś ćwiczenie, gdzie muszę napisać ciekawy program szkoleniowy, to te zadania sobie biorę na pierwszy, na pierwszy plan, natomiast później biorę sobie zadania takie, które przy tej zniżce energetycznej no najchętniej poszłabym sobie, wiecie, odpocząć, położyć się, zrelaksować. Natomiast jest to ciągle mój dzień pracy i tutaj zadania, które biorę wtedy na warsztat, to są zadania takie, gdzie np. poszukuję materiałów albo odpowiadam na jakieś proste maile, albo mam zaplanowane jakieś kontakty telefoniczne. To są zadania, które mogę realizować bez takiego mocnego wysiłku intelektualnego. Czy jest tak, że jeżeli. Te zadania, które wymagają ode mnie takiego wysiłku intelektualnego i mocnej koncentracji. Jeżeli ja je wezmę w tej części drugiej dnia, gdzie mam tą zniżkę energetyczną, to czy ja tych zadań nie wykonam? Wykonam te zadania, tylko będzie to dla mnie po prostu trudniejsze i z pewnością zajmie mi dużo więcej czasu.
Także świadomie zaplanujmy sobie te nasze zadania. Bardzo ułatwia to życie. A jeżeli świadomie sobie te zadania wybieramy i jeżeli wykorzystujemy te zwyżki energetyczne, no to tutaj szybciej te zadania robimy, a przez to ograniczamy sobie taką sytuację, gdzie musimy zostać dłużej w pracy. To jest to jedno narzędzie, o którym wam chciałam powiedzieć, które jestem przekonana, że Wam się przyda do tego, żeby. Żeby właśnie lepiej zorganizować sobie czas. Natomiast drugim narzędziem, drugą taką metodą, która też jest warta uwagi, to jest tak zwana zasada Pareto i o czym ona mówi? Zasada Pareto mówi o tym, że żeby wybierać te czynności, które przyspieszają nas do realizacji zadania, zasada Pareto działa trochę wbrew naszej intuicji, bo generalnie mamy takie nastawienie, że tyle, ile wysiłku włożymy w dane zadanie, to taki też będzie efekt. No nie zawsze. Podam Wam kilka przykładów. Bywa tak, że np. 80% naszych klientów przynosi 20% zysków firmy. Albo odwrotnie. 20% klientów przynosi 80% zysków firmie. Albo mając w szafie dużo ubrań to przez 80% czasu nosimy tylko 20% ubrań z naszej szafy. Zasada mówi o tym podsumowując, żeby wybierać te czynności, które przybliżają Was do realizacji Waszych zadań. To tyle jeżeli chodzi o dzisiejszy film. Czyli podsumowując pamiętajcie o dwóch rzeczach. Wykorzystujcie swoje zwyżki i zniżki energetyczne, żeby lepiej wybierać i układać zadania. I druga zasada zasada Pareto, która mówi o tym, że wybieraj czynności, które więcej efektów przynoszą. Wszystkiego dobrego, Widzimy się w kolejnych filmach. Cześć!
Zapoznaj się z ofertą szkoleń z efektywności osobistej :
- efektywne wykorzystywanie czasu pracy
- rozwój umiejętności organizacyjnych i zarządzania czasem
- jak efektywnie organizować pracę