Sposoby na pozapłacowe motywowanie pracowników - jak stworzyć zmotywowany zespół? Paweł Głowacki
Transkrypcja
Speaker1: Dzień dobry. Nazywam się Paweł Głowacki. Jestem menadżerem, ale też trenerem, coachem. I tak naprawdę chciałbym teraz powiedzieć wam o budowaniu zaangażowanych zespołów, ale przez pryzmat motywacji. Co się. Bardzo dużo rzeczy mówi się o motywowaniu pracowników. Coraz więcej firm poszukuje metod dobrego i właściwego motywowania ludzi. Możecie spotkać wiele różnych badań, które mówi, jakie są techniki motywowania pracowników i co tak naprawdę ich motywuje, a co może ich demotywuje. Patrząc przez pryzmat managera moglibyśmy powiedzieć, że tutaj tych motywatorów może być bardzo dużo. Może być bardzo dużo narzędzi, które możecie używać jako menadżerowie, aby zmotywować swoich pracowników. I mam na myśli motywatory poza pieniężne. Zostawmy ten kawałek innym działom finansowym. Skupmy się na czymś jeszcze innym, co może być bardzo istotne. Chciałbym Wam opowiedzieć o Instytucie Gallupa. To jest taki instytut, który robi bardzo dużo dla biznesu, robi różne badania, właśnie badania zaangażowania pracowników, bo dla mnie zaangażowanie jest wprost powiązane z motywowaniem. Zaangażowanie bardzo mocno powiązane z motywowaniem. I co mówi Instytut Gallupa? Jakie pytania zadaje? Pierwsze pytanie, które jest mega istotne w tym badaniu zaangażowania, to jest Czy wiem, czego oczekuje się ode mnie w mojej firmie? Czy znam swoją rolę i swoje odpowiedzialności? To jest po prostu podstawa. To jest podstawa piramidy zaangażowania każdego pracownika. Jeżeli wiem, za co jestem odpowiedzialny, jeżeli wiem, jakie są konkretnie moje zadanie, które mam wykonać, jeżeli znam oczekiwany rezultat, to mogę dopiero to zadanie wykonywać, to mogę się zaangażować, to mogę być zmotywowany. Popatrzcie na jeszcze inne pytania. W mojej pracy liczą się z moją opinią. Jestem ważną osobą w tej firmie. Moja praca ma znaczenie. Bardzo często pracownicy sprowadzani są do roli egzekutorów, wykonawców pewnych decyzji, w ogóle bez konsultowania tych zadań z pracownikiem, w ogóle bez rozmowy na temat po co to zadanie jest w ogóle i jaki będzie miało efekt na firmę.
Speaker1: A to bardzo istotne, aby ktoś, kto ma wykonywać konkretną czynność, czuł, że ta czynność przekłada się wprost np. na wynik finansowy firmy, np. na przyszłość firmy, że ma znaczenie naprawdę ma znaczenie dla firmy. Moja praca jest ważna, więc ja jestem zmotywowany i zaangażowany. Popatrzcie jeszcze inną rzecz. Jeżeli wykonuje swoją pracę na zasadzie po prostu odtwórcze i pracy. Analizując czy włączając w to tylko część małą, nikłą część swoich kompetencji i swoich umiejętności, mogę być tak naprawdę bardzo mocno zde motywowany. To jak to odwrócić? Mechanizm jest bardzo prosty daj duże wyzwania, przekraczaj granice. Nawet jeśli na początku pracownik będzie sceptyczny. To w ogóle inny temat dotyczący tego, jak przekonać do wykonania takiego zadania. Ale jeżeli zdecyduje się, jeżeli przyjmie wyzwanie, trudne wyzwanie i w efekcie je zrealizuje, to w jakim momencie będzie? To będzie bardzo mocno zmotywowany do dalszego działania. Będzie odbierał, że jego rozwój właśnie odbywa się tu i teraz. Właśnie dzięki tej pracy, właśnie dzięki przełożonemu, który wierzył w niego i który zlecał mu to zadanie. To są właśnie bardzo proste metody motywowania pracowników. Sprzedaj zadanie, a nie tylko przekaż czynność do wykonania. Zmotywuje na zasadzie wyjaśnij powody, przedstaw korzyści, porozmawiaj. Upewnij się, że Twój pracownik dokładnie rozumie, dlaczego ma tą czynność wykonać i jakie będzie miała przełożenie na na firmę, w której pracuje, a zobaczysz zmotywowanych ludzi i bardzo zaangażowanych i samodzielnych. Ok, zapraszam Was na szkolenie, podczas którego właśnie pokazuję i przechodzę wspólnie z Wami przez wszystkie najistotniejsze motywatory poza pieniężne. Gdzie w praktyce ćwiczymy rozmowę z pracownikami tak by sprzedawać zadania, by motywować, by pokazywać znaczenie tych zadań i pokazywać rozwój pracowników. Budować ten rozwój pracowników, budować współodpowiedzialność za firmę. Serdecznie zapraszam do szkolenia.