Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej – relacja ze szkolenia

Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej – relacja ze szkolenia

Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej, czyli inaczej e-commerce. To nic innego jak sprzedawanie i kupowanie towarów oraz usług w Internecie. Rozwijające się nieustannie możliwości Internetu, pozwoliły na rozszerzenie sprzedaży tradycyjnej – czyli stacjonarnej, do sprzedaży online. W dzisiejszych czasach, gdy ludzie nie mają czasu na to, by w tygodniu pójść do sklepu i zrobić potrzebne zakupy, e-commerce jest dla nich wybawieniem. W Internecie kupować można już praktycznie wszystko, a dzięki dostawą do domu, nie trzeba się nawet trudzić z ich odbiorem. Handel elektroniczny, to także rewolucja firm, ponieważ dzięki niemu przedsiębiorstwa mogą docierać do większego grona odbiorców i z łatwością reklamować swoje towary i usługi. E-commerce nie ogranicza się jednak tylko do sprzedaży i zakupu towaru. To także:

  • dokonywanie płatności elektronicznej
  • korzystanie z usług takich jak porównywarki cen, oceny produktów oraz aplikacje mobilne

Daje to zatem klientowi nie tylko możliwość szybkiego zakupu bez wychodzenia z domu, ale również możliwość zakupy towaru najlepszej jakości i o najlepszej cenie. Przedsiębiorstwa, które chcą zatem dorównywać swojej konkurencji i odnotowywać wyższe zyski, muszą przenosić swoją sprzedaż do Internetu.

Branża ogrodnicza oferuje szeroką gamę usług i towarów, po które coraz częściej sięgają użytkownicy internetowi. Najpewniej wiąże się to również z faktem, iż są to rzeczy, których nie da się przewieść zwykłym samochodem osobowym i których znalezienie w ogromnym sklepie stacjonarnym, może zająć zbyt dużo czasu. Dlatego też z naszych usług szkoleniowych, skorzystała jedna z gnieźnieńskich firm oferująca usługi i towary związane z branżą ogrodniczą. Szkolenie to poprowadził trener Paweł Głowacki. Ekspert z ponad 24-letnim  praktycznym doświadczeniem, w dużej międzynarodowej korporacji FMCG w dziedzinie sprzedaży, logistyki, szkoleniach oraz HR. Współzałożyciel prywatnej firmy OZE. Manager zorientowany na budowanie wysoce zaangażowanych i skutecznych zespołów. Praktyk wykorzystujący sprawdzone modele zarządzania i motywowania podwładnych.

E-commerce w Polsce

Swoje szkolenie Paweł Głowacki rozpoczął od zagadnienia rynku e-commerce w Polsce. Mianowicie wskazał, że w ciągu ostatnich kilku lat, rynek ten rozwijał się w Polsce bardzo dynamicznie. Stając się jednocześnie jednym z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Według ostatniego raportu przygotowanego przez Gamius – którym posiłkował się nasz trener, wynika, że wartość rynku e-commerce w Polsce wyniosła prawie 99 mld zł, co stanowi wzrost w porównaniu do 2020 roku, aż o 32 %. Jest to zatem ogromny wzrost, potwierdzający, że użytkownicy coraz częściej decydują się na zakupy internetowe.

Kolejnym zagadnieniem było omówienie czynników, które wpływają na rozwój sprzedaży internetowej w Polsce. W śród nich również na podstawie raportu Gamius, Paweł Głowacki wymienił:

  • rosnącą popularność zakupów online
  • wygodę, szybkość i dostępność ofert
  • rosnąca liczba urządzeń mobilnych
  • rozwój technologii – który umożliwia jeszcze łatwiejsze i bardziej wygodne zakupy internetowe

Trener omówił z uczestnikami także największe platformy, dzięki, którym użytkownicy w Polsce mogą dokonywać zakupów online. Należą do nich

  • Allegro
  • Ceneo
  • e-obuwie.pl

Czyli głownie są to, coraz bardziej popularne marketplace’y, które umożliwiają sprzedaż produktów przez różne firmy na jednej platformie. Równocześnie dają możliwość zakupu i porównywania cen użytkownikom, którzy z nich korzystają.

Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej – proces sprzedaży

Kolejnym etapem było szczegółowe omówienie procesu sprzedaży internetowej. Wymienione zostały wszystkie punkty od pomysłu sprzedaży do jej rozpoczęcia. Wśród nich znalazły się:

  • Wybór produktów i określenie ich cech – przed rozpoczęciem sprzedaży online, należy dokładnie określić jakie produkty i usługi będą Trzeba również zastanowić się nad takimi elementami jak: cena, opis i zdjęcie, które zaprezentują produkt i określą jego wartość.
  • Stworzenie sklepu internetowego – żeby rozpocząć sprzedaż internetową, należy stworzyć swój sklep, który będzie działał na stronie internetowej firmy. Jeśli przedsiębiorstwo nie widzi takiej potrzeby, by wydawać dodatkowe pieniądze na zaprogramowanie swojego sklepu, może skorzystać z istniejącej już platformy sprzedażowej – typu Allegro.
  • Pozyskanie klientów – aby pozyskać klientów należy wykorzystywać wszystkie kanały marketingowe jak: SEO, ADS, social media
  • Przyjęcie zamówienia
  • Przygotowanie zamówienia
  • Dostarczenie zamówienia
  • Obsługa zwrotów i reklamacji – może się zdarzyć, że klient nie będzie zadowolony z zakupy lub produkt podczas dostawy ulegnie zniszczeniu. W takim wypadku firma musi posiadać dział, który zajmie się profesjonalnym i szybkim rozpatrywaniem takich wniosków.
  • Płatność i rozliczenie – po sprzedaży produktów istotne jest, by rozliczyć się z klientem i dokonać odpowiednich formalności podatkowych

Efekt ROPO i odwrotne ROPO

W branży e-commerce ważna jest również znajomość zjawiska ROPO. Dlatego i to zagadnienie zostało omówione z pracownikami firmy ogrodniczej. ROPO to zjawisko, które polega na zdobywaniu wiedzy i badaniu produktów w sieci, przed ich zakupem w sklepie stacjonarnym. Użytkownicy wchodzą na fora, czytają opinie, opisy, a dopiero potem udają się do sklepu stacjonarnego, albo całkowicie rezygnują z zakupu. Oznacza to, że użytkownicy wykorzystują Internet tylko w celu informacyjnym, a nie zakupowym. Efekt ten jest bardzo ważny w branży e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nadal korzysta ze sklepów stacjonarnych.

Odwrotne ROPO, to natomiast sytuacja w, której użytkownicy zbierają informacje na temat produktów w sklepach stacjonarnych, a decydują się na ich zakup w Internecie. Są to przede wszystkim takie osoby, które muszą fizycznie obejrzeć i przetestować produkt przed jego zakupem. Odwrotne ROPO jest dużym wyzwaniem dla sklepów stacjonarnych, które musza konkurować z cenami oferowanymi w Internecie przez swoją konkurencje. Jednocześnie jest też firm działających w e-commerce, którzy mogą swoją ceną przyciągnąć do siebie klientów. Należy więc stwierdzić, że oba zjawiska są niezwykle istotne dla e-commerce i należy brać je pod uwagę budując swoją strategię marketingową. Tak, by docierać zarówno do klientów internetowych, jak i stacjonarnych.

Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej – komunikacja z klientem

Sprzedaż internetowa wiąże się z wieloma zapytaniami, reklamacjami i zwrotami. Dlatego pracownicy, muszą mieć wiedzę na temat odpowiedniej komunikacji, jaką mają prowadzić z klientem, który zdecyduje się na zakup produktów w ich sklepie. Ponieważ branża ogrodnicza oferuje specjalistyczne sprzęty i usługi, tych pytań może pojawiać się znacznie więcej. Dlatego Paweł głowacki omówił z uczestnikami kwestie rozmów telefonicznych, ale przede wszystkich komunikacji mailowej. Podczas szkoleni omówił wiele elementów, które są istotne w pisaniu maili, a były to m.in.:

  • Jasny cel maila
  • Właściwy odbiorca
  • Dobrze dopasowany tytuł maila
  • Jasne powody i intencje pisania maila
  • Zwięzła forma
  • Konkretna zawartość
  • Kluczowe informacje, które powinny się znaleźć na początku wiadomości
  • Oszczędne stosowanie makaronizmów i zwrotów branżowych
  • Działanie „call to action” – czyli wezwania do działania typu „zadzwoń”
  • Zwracanie uwagi na interpunkcję i ortografię
  • Informowanie klienta o podpiętych załącznikach
  • Podpis na końcu maila
  • Odpowiedni czas na udzielenie odpowiedzi na maila od klienta

W kontekście komunikacji trener Paweł Głowacki, omówił także komunikację werbalną, niewerbalną oraz emocje.

Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej – podsumowanie

Szkolenie opierało się na formie warsztatowej, ale nie zabrakło także zadań praktycznych, które w dużej mierze były wykonywane indywidualnie. Podczas szkolenia poruszono także tematy:

  • Zwyczaje zakupowe
  • Formy płatności najczęściej wybierane przez klientów
  • Czynniki motywujące klienta do wyboru konkretnego sklepu
  • Przyczyny przez, które użytkownicy nie decydują się na zakup w internecie
  • Jak będzie wyglądał sklep przyszłości?
  • Jak wyglądało odziaływanie na klienta i jak wygląda to teraz
  • Castomers Expirience

Dzięki szkoleniu pracownicy i firma otrzymali:

  • Wiedzę na temat e-commerce w Polsce
  • Znajomość podstawowych elementów sprzedaży internetowej
  • Wiedzę jak założyć sklep internetowy i jak korzystać z platform sprzedażowych
  • Umiejętność komunikacji z klientem
  • Umiejętność rozpatrywania zwrotów i reklamacji
  • Znajomość etapów sprzedaży online

Jeśli również jesteś zainteresowany szkoleniem z zakresu e-commerce lub innym szkoleniem z naszej oferty. Skontaktuj się z nami, a my przygotujemy szkolenie uszyte na miarę Twoich potrzeb oraz pomożemy Ci w pozyskaniu środków!

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.