Telemarketing – czy wciąż ma sens?

Telemarketing to jedna z najczęściej spotykanych form marketingu bezpośredniego. Opiera się na telefonicznym kontakcie z klientem. Wielu osobom ten sposób sprzedaży źle się kojarzy i niełatwo przełamać początkowe opory odbiorcy, by z pozytywnym nastawieniem cierpliwie wysłuchał oferty. Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku dobrze dobrana i przeszkolona kadra telemarketerów. Warto wysłać pracowników na szkolenia z zakresu rozmów telefonicznych, technik sprzedaży czy profesjonalnej obsługi klienta. Wtedy telemarketer stanie się wizytówką firmy i być może nawet jej głównym źródłem dochodów. Firmy, które odniosły sukces w branży handlowej, to bardzo często przedsiębiorstwa, których podstawowym sposobem na zdobywanie klientów jest właśnie telemarketing.

Jaki powinien być dobry telemarketer?

Osoba, którą zatrudnisz na stanowisku telemarketera powinna mieć kilka cech, które w naturalny sposób ułatwią jej pracę i zwiększą szansę na dobre wyniki. Idealny konsultant powinien charakteryzować się ciepłym, przyjemnym głosem. Dobrą dykcją i pozytywnym nastawieniem, które da się wyczuć nawet podczas rozmowy telefonicznej. Zadbaj o doskonałe przygotowanie merytoryczne pracownika, tak by jego odpowiedzi na pytania klienta były jasne i wyczerpujące, a konwersacja z nim przyjemna. Panuje przekonanie, że praca telemarketera to dobre rozwiązanie dla osób młodych, dopiero zaczynających karierę zawodową. To wszystko prawda, jednak jeśli zależy ci na dobrych wynikach sprzedaży i wysokim poziomie obsługi klienta, warto poświęcić na rekrutację więcej czasu i zainwestować w odpowiednie przeszkolenie nowego pracownika.

Istnieją dwa rodzaje telemarketingu:

  • przychodzący – polega na obsłudze rozmów przychodzących od klientów; są to najczęściej różnego rodzaju infolinie, biura obsługi klienta, help deski, czy linie informacyjne;
  • wychodzący – opiera się na telefonach wykonywanych przez telemarketerów do stałych i potencjalnych klientów w celu sprzedaży produktów lub usług.

Jak łatwo się domyślić, drugi rodzaj jest o wiele trudniejszy i wymaga więcej zaangażowania i umiejętności od konsultantów.

Telemarketing ma wiele cech, które czynią go często wybieraną metodą dotarcia do klienta – jest stosunkowo tani, ma szeroki zasięg działania i w krótkim czasie pozwala dotrzeć do dużego grona odbiorców (na dodatek w sposób bezpośredni, co daje duże pole manewru konsultantowi). Ma jednak też istotną wadę – wielu nabywców bardzo negatywnie podchodzi do tej formy sprzedaży, jest ona dla nich zbyt nachalna. A podczas rozmowy jest zbyt mało czasu na podjęcie racjonalnej decyzji i przemyślenie wszystkich „za” i „przeciw” zakupu. Sztuką jest więc odpowiednie wybranie i przeszkolenie telemarketerów – jednak jeśli się uda, gra okazuje się warta przysłowiowej świeczki.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.