W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Błędy w merchandisingu salonów odzieżowych

Funkcjonowanie świata mody warunkuje niesamowita dynamika. W pogoni za nową jakością, świeżością, formą i wyznaczaniem trendów, marki odzieżowe są nieustannie obligowane do odświeżania wizerunku brandu. Daje się to zauważyć szczególnie w witrynach sklepowych galerii handlowych – niesztampowe ekspozycje, nieoczywiste stylizacje – wszystko to ma za zadanie przykuć uwagę klienta. Badania pokazują, że witryna sklepowa robi to maksymalnie na 5 sekund – to niewiele, dlatego merchandising salonu odzieżowego odgrywa kluczową rolę marketingową. Niestety i na tym polu pojawiają się liczne błędy. Oto kilka z nich.

Brak określonej grupy docelowej

Stare powiedzenie mówi, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Podobnie w salonie odzieżowym – nie sposób ubierać wszystkich. Zawężenie grupy docelowej ma znaczenie fundamentalne dla określenia strategii promocji, w tym konkretnie przypadku – zorganizowania przestrzeni sklepowej, aranżacji witryny, stylizacji manekinów i budowania „szaf”.

Brak lub złe zarządzanie kalendarzem visual merchandisingu

Drobiazgowe zaplanowanie akcji promocyjnych, wyprzedaży, kampanii tematycznych czy przecen sezonowych, umożliwia nie tylko sprawne rozplanowanie pracy, dopinanie budżetu i opracowanie precyzyjnych działań marketingowych, ale również stanowi przewagę nad konkurencją, wprowadza do salonu ruch i dynamikę.

Złe zagospodarowanie witryny otwartej

Charakterystyką witryny otwartej jest brak tła w postaci ściany. Jest nim wówczas wnętrze sklepu i podstawowym błędem jest przeświadczenie, że im więcej towaru się pokaże, tym bardziej zachęci się klienta do wejścia. Witryna otwarta jest wymagającym narzędziem – nim zdecydujemy się na usunięcie ściany, należy określić charakter sklepu, ustalić jak miałaby wyglądać witryna w kolejnych kampaniach i w jaki sposób ją wyeksponować bez szkody dla wnętrza salonu.

Złe zagospodarowanie wejścia

Nierzadko wejście stanowi przedłużenie witryny. Bombardowane klienta od pierwszych chwil w sklepie materiałami promocyjnymi czy potykaczami może spowodować poczucie chaosu i ograniczyć „pas startowy”. Nadmiar bodźców, kolorów i dźwięków jest typowy dla agresywnej promocji, jednak w walce o portfel klienta warto kierować się umiarem. Wejście powinno przede wszystkim zachęcać do podążenia w kierunku strefy dekompresji.

Złe stylizacje

Przez niewłaściwą stylizację, nawet najbardziej atrakcyjna odzież, straci. Większość znanych marek zarządza sklepami poprzez kalendarze vm, obejmujące również prezentacje konkretnych stylizacji w ramach wymiany kolekcji czy zmianę wystroju witryny sklepowej. W przypadku braku odgórnych dyrektyw marki, warto zainwestować w szkolenia ze stylizacji dla personelu, ponieważ w salonie odzieżowym właściwa prezentacja kolekcji jest fundamentalnym czynnikiem przekładającym się bezpośrednio na zysk.

Niewybaczalnym błędem jest prezentowanie odzieży niewyprasowanej, wymiętej lub z widocznymi klipsami zabezpieczającymi. Widoczne klipsy mogą informować klienta, że mu nie ufamy – nie buduje to przyjaznej atmosfery w sklepie. O konieczności prasowania właściwie nie trzeba wspominać. Złe wrażenie zrobi również manekin najeżony szpilkami. Stopniowo odchodzi się od prezentowania manekinów z talią osy, uzyskaną dzięki szpilkom. Ubrania powinny prezentować się tak, jak może spodziewać się tego klientka w przymierzalni. Tworząc konkretną stylizację należy skoncentrować się na doborze odpowiednich akcesoriów. Tu błędy stylizacyjne w potrafią zniszczyć cały efekt. Łatwo też o przestylizowanie, nadmiar czyli pułapkę efekciarstwa.

Jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach, więc dbałość o odpowiednie oświetlenie, porządek i detal składa się na całość, która świadczy o naszej pracy i pomoże uniknąć błędów w visual merchandisingu salonu odzieżowego.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej