W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Błędy w merchandisingu salonów odzieżowych

Funkcjonowanie świata mody warunkuje niesamowita dynamika. W pogoni za nową jakością, świeżością, formą i wyznaczaniem trendów, marki odzieżowe są nieustannie obligowane do odświeżania wizerunku brandu. Daje się to zauważyć szczególnie w witrynach sklepowych galerii handlowych – niesztampowe ekspozycje, nieoczywiste stylizacje – wszystko to ma za zadanie przykuć uwagę klienta. Badania pokazują, że witryna sklepowa robi to maksymalnie na 5 sekund – to niewiele, dlatego merchandising salonu odzieżowego odgrywa kluczową rolę marketingową. Niestety i na tym polu pojawiają się liczne błędy. Oto kilka z nich.

Brak określonej grupy docelowej

Stare powiedzenie mówi, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Podobnie w salonie odzieżowym – nie sposób ubierać wszystkich. Zawężenie grupy docelowej ma znaczenie fundamentalne dla określenia strategii promocji, w tym konkretnie przypadku – zorganizowania przestrzeni sklepowej, aranżacji witryny, stylizacji manekinów i budowania „szaf”.

Brak lub złe zarządzanie kalendarzem visual merchandisingu

Drobiazgowe zaplanowanie akcji promocyjnych, wyprzedaży, kampanii tematycznych czy przecen sezonowych, umożliwia nie tylko sprawne rozplanowanie pracy, dopinanie budżetu i opracowanie precyzyjnych działań marketingowych, ale również stanowi przewagę nad konkurencją, wprowadza do salonu ruch i dynamikę.

Złe zagospodarowanie witryny otwartej

Charakterystyką witryny otwartej jest brak tła w postaci ściany. Jest nim wówczas wnętrze sklepu i podstawowym błędem jest przeświadczenie, że im więcej towaru się pokaże, tym bardziej zachęci się klienta do wejścia. Witryna otwarta jest wymagającym narzędziem – nim zdecydujemy się na usunięcie ściany, należy określić charakter sklepu, ustalić jak miałaby wyglądać witryna w kolejnych kampaniach i w jaki sposób ją wyeksponować bez szkody dla wnętrza salonu.

Złe zagospodarowanie wejścia

Nierzadko wejście stanowi przedłużenie witryny. Bombardowane klienta od pierwszych chwil w sklepie materiałami promocyjnymi czy potykaczami może spowodować poczucie chaosu i ograniczyć „pas startowy”. Nadmiar bodźców, kolorów i dźwięków jest typowy dla agresywnej promocji, jednak w walce o portfel klienta warto kierować się umiarem. Wejście powinno przede wszystkim zachęcać do podążenia w kierunku strefy dekompresji.

Złe stylizacje

Przez niewłaściwą stylizację, nawet najbardziej atrakcyjna odzież, straci. Większość znanych marek zarządza sklepami poprzez kalendarze vm, obejmujące również prezentacje konkretnych stylizacji w ramach wymiany kolekcji czy zmianę wystroju witryny sklepowej. W przypadku braku odgórnych dyrektyw marki, warto zainwestować w szkolenia ze stylizacji dla personelu, ponieważ w salonie odzieżowym właściwa prezentacja kolekcji jest fundamentalnym czynnikiem przekładającym się bezpośrednio na zysk.

Niewybaczalnym błędem jest prezentowanie odzieży niewyprasowanej, wymiętej lub z widocznymi klipsami zabezpieczającymi. Widoczne klipsy mogą informować klienta, że mu nie ufamy – nie buduje to przyjaznej atmosfery w sklepie. O konieczności prasowania właściwie nie trzeba wspominać. Złe wrażenie zrobi również manekin najeżony szpilkami. Stopniowo odchodzi się od prezentowania manekinów z talią osy, uzyskaną dzięki szpilkom. Ubrania powinny prezentować się tak, jak może spodziewać się tego klientka w przymierzalni. Tworząc konkretną stylizację należy skoncentrować się na doborze odpowiednich akcesoriów. Tu błędy stylizacyjne w potrafią zniszczyć cały efekt. Łatwo też o przestylizowanie, nadmiar czyli pułapkę efekciarstwa.

Jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach, więc dbałość o odpowiednie oświetlenie, porządek i detal składa się na całość, która świadczy o naszej pracy i pomoże uniknąć błędów w visual merchandisingu salonu odzieżowego.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej