W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Błędy w merchandisingu salonów odzieżowych

Funkcjonowanie świata mody warunkuje niesamowita dynamika. W pogoni za nową jakością, świeżością, formą i wyznaczaniem trendów, marki odzieżowe są nieustannie obligowane do odświeżania wizerunku brandu. Daje się to zauważyć szczególnie w witrynach sklepowych galerii handlowych – niesztampowe ekspozycje, nieoczywiste stylizacje – wszystko to ma za zadanie przykuć uwagę klienta. Badania pokazują, że witryna sklepowa robi to maksymalnie na 5 sekund – to niewiele, dlatego merchandising salonu odzieżowego odgrywa kluczową rolę marketingową. Niestety i na tym polu pojawiają się liczne błędy. Oto kilka z nich.

Brak określonej grupy docelowej

Stare powiedzenie mówi, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Podobnie w salonie odzieżowym – nie sposób ubierać wszystkich. Zawężenie grupy docelowej ma znaczenie fundamentalne dla określenia strategii promocji, w tym konkretnie przypadku – zorganizowania przestrzeni sklepowej, aranżacji witryny, stylizacji manekinów i budowania „szaf”.

Brak lub złe zarządzanie kalendarzem visual merchandisingu

Drobiazgowe zaplanowanie akcji promocyjnych, wyprzedaży, kampanii tematycznych czy przecen sezonowych, umożliwia nie tylko sprawne rozplanowanie pracy, dopinanie budżetu i opracowanie precyzyjnych działań marketingowych, ale również stanowi przewagę nad konkurencją, wprowadza do salonu ruch i dynamikę.

Złe zagospodarowanie witryny otwartej

Charakterystyką witryny otwartej jest brak tła w postaci ściany. Jest nim wówczas wnętrze sklepu i podstawowym błędem jest przeświadczenie, że im więcej towaru się pokaże, tym bardziej zachęci się klienta do wejścia. Witryna otwarta jest wymagającym narzędziem – nim zdecydujemy się na usunięcie ściany, należy określić charakter sklepu, ustalić jak miałaby wyglądać witryna w kolejnych kampaniach i w jaki sposób ją wyeksponować bez szkody dla wnętrza salonu.

Złe zagospodarowanie wejścia

Nierzadko wejście stanowi przedłużenie witryny. Bombardowane klienta od pierwszych chwil w sklepie materiałami promocyjnymi czy potykaczami może spowodować poczucie chaosu i ograniczyć „pas startowy”. Nadmiar bodźców, kolorów i dźwięków jest typowy dla agresywnej promocji, jednak w walce o portfel klienta warto kierować się umiarem. Wejście powinno przede wszystkim zachęcać do podążenia w kierunku strefy dekompresji.

Złe stylizacje

Przez niewłaściwą stylizację, nawet najbardziej atrakcyjna odzież, straci. Większość znanych marek zarządza sklepami poprzez kalendarze vm, obejmujące również prezentacje konkretnych stylizacji w ramach wymiany kolekcji czy zmianę wystroju witryny sklepowej. W przypadku braku odgórnych dyrektyw marki, warto zainwestować w szkolenia ze stylizacji dla personelu, ponieważ w salonie odzieżowym właściwa prezentacja kolekcji jest fundamentalnym czynnikiem przekładającym się bezpośrednio na zysk.

Niewybaczalnym błędem jest prezentowanie odzieży niewyprasowanej, wymiętej lub z widocznymi klipsami zabezpieczającymi. Widoczne klipsy mogą informować klienta, że mu nie ufamy – nie buduje to przyjaznej atmosfery w sklepie. O konieczności prasowania właściwie nie trzeba wspominać. Złe wrażenie zrobi również manekin najeżony szpilkami. Stopniowo odchodzi się od prezentowania manekinów z talią osy, uzyskaną dzięki szpilkom. Ubrania powinny prezentować się tak, jak może spodziewać się tego klientka w przymierzalni. Tworząc konkretną stylizację należy skoncentrować się na doborze odpowiednich akcesoriów. Tu błędy stylizacyjne w potrafią zniszczyć cały efekt. Łatwo też o przestylizowanie, nadmiar czyli pułapkę efekciarstwa.

Jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach, więc dbałość o odpowiednie oświetlenie, porządek i detal składa się na całość, która świadczy o naszej pracy i pomoże uniknąć błędów w visual merchandisingu salonu odzieżowego.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.