W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Co powinieneś wiedzieć o ścieżce zakupowej swojego klienta?

Trenerzy i mówcy motywacyjni na każdym kroku powtarzają, że każda osoba jest wyjątkowa, unikalna i odznacza się odrębnym zestawem cech, przez co nie można jej tak łatwo zaklasyfikować i opakować w sztywne ramy. Mając to na uwadze trzeba stwierdzić, że stworzenie odpowiedniej ekspozycji sklepowej jest sprawą niezwykle trudną, bowiem dogodzenie tysiącom różnych osobowości i temperamentów, które w inny sposób robią zakupy, jest zadaniem karkołomnym. Na szczęście istnieje kilka podstawowych prawideł dotyczących ścieżek zakupowych, które znacząco pomagają wykreować odpowiednie rozwiązania merchandisingowe.

Odpowiedni kierunek

Na początek należy zdać sobie sprawę z tego, w jaki sposób klient w ogóle porusza się po dużym obiekcie handlowym. Badania dowodzą, że robi to w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jest to informacja bardzo istotna, szczególnie w przypadku zagospodarowania tzw. gorących stref, na które klient zwraca szczególną uwagę. W połączeniu z wiedzą dotyczącą tego, że klient nie lubi zatłoczonych, środkowych alejek oraz że zwykle sięga po produkty po swojej prawej ręce, można wysnuć ważne wnioski. Głównie na temat tego, gdzie ustawiać asortyment, na sprzedaży którego najbardziej nam zależy – powinien się on znaleźć po prawej stronie kierunku zakupowego, w zewnętrznych alejkach oraz na skrzyżowaniach (tam ludzie zwykle zwalniają i zastanawiają się, w którym kierunku pójść, a co za tym idzie szanse, że zwrócą uwagę na pobliski asortyment, są większe).

Co, gdzie i jak?

Kiedy już wiemy w jaki sposób klient porusza się po sklepie i jak dokonuje zakupu, należy zastanowić się nad konkretnymi strefami. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że w różnym momencie zakupów ścieżka klienta wygląda inaczej.

Bardzo ważnym momentem jest już samo wejście na teren powierzchni handlowej. To tam znajduje się strefa dekompresji, która nieodpowiednio zaaranżowana naraża nas na straty rzędu nawet 10-15%. Jeśli zaniedbamy wejście do sklepu, klient jak strzała przemknie w jego głąb i nie zatrzyma się (według statystyk) aż nie dojdzie do 1/3 długości hali. Do tego momentu będzie układał w głowie listę zakupów, zastanawiał się gdzie znajdzie poszczególne produkty, jak wytyczyć ścieżkę aby możliwie jak najsprawniej je włożyć do koszyka oraz przemyśli, w którym kierunku tak naprawdę powinien udać się najpierw.

Kiedy klient już jest na sklepie, należy zadbać o to, by jego ścieżka zakupowa była jak najdłuższa. Aby zachęcić go do dalszych „wędrówek” należy równomiernie doświetlać wszystkie obszary, w alejkach zostawiać odpowiednio dużo miejsca i unikać tworzenia „ślepych uliczek”. Zamiast tego warto gdzieniegdzie wytyczyć zgrabny, ale nie oczywisty system „labiryntu”, który zatrzyma na danym dziale klienta. Oczywiście istotne znaczenie ma również sama ekspozycja towaru na półce – jej przejrzystość, schludność, funkcjonalność oraz walory wizualne. Połączenie wszystkich powyższych elementów stanowi absolutną podstawę, na której można zacząć budować swoją szczegółową wiedzę dotyczącą ścieżek zakupowych.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.