W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Tajemnica wystroju sklepów odzieżowych

Sztuka visual merchandisingu w sklepie odzieżowym przyjmuje trochę inną postać niż w sklepie spożywczym czy przemysłowym. Tutaj nie wystarczy, aby ułożenie produktów było logiczne i przejrzyste, a cała ekspozycja atrakcyjna. Wygląd sklepu odzieżowego musi opowiadać ciekawą dla klienta historię. Historię, która opowiada o misji i wizji firmy, charakterystyce produktów i klientów, ale też zawiera w sobie określone emocje.

Ale zacznijmy od początku, czyli od sklepowej witryny. Jak powinna wyglądać? Przede wszystkim musi zwracać uwagę i interesować, tak aby przekaż ten trafił do potencjalnych klientów. Witryna ma 3 – 5 sekund na zaciekawienie klienta. Właśnie tak długo będzie poświęcał jej uwagę i albo podejdzie bliżej i podejmie decyzję o wejściu do sklepu, albo jego wzrok zdąży prześliznąć się dalej zanim wywołamy w nim to pragnienie.

Witryna powinna być intersująca, a co za tym idzie powinna się często zmieniać. Musimy pamiętać, że mózg ludzki bardzo szybko się adaptuje i nudzi doznaniami tego typu, więc nie możemy sobie pozwolić na jednostajną i niezmienną ekspozycję zewnętrzną. Aby wyróżnić się na tle innych witryn sprzedawca powinien zadbać, aby jego witryna żyła. Może korzystać z niebanalnych i atrakcyjnych zestawień ubrań, a także z dekoracji i nowatorskich sposobów układania odzieży. Wszystko jest dozwolone w projektowaniu witryny, jeśli zaprezentuje przechodzącej obok osobie ducha firmy.

Jeśli zachęciliśmy już potrafimy zachęcić klienta do wejścia do sklepu powinniśmy zadbać o jego pierwsze wrażenie związane z wnętrzem i wystrojem. Tym razem mamy 5 – 15 sekund – po tym czasie z reguły zapada już decyzja, o tym czy mu się podobają i czy istnieje szansa, aby dobrze się w naszym sklepie poczuł.

Projektując wnętrze trzeba być świadomym przestrzeni, jaką dysponujemy. Wykorzystajmy ją maksymalnie, ale też rozsądnie. Starajmy się unikać przesady i chaosu. Należy zastanowić się, co chcemy w wystroju wyeksponować: stylizacje na manekinach, hasło reklamowe na ścianie, a może punkty z promocjami? Decyzja należy do Ciebie! Warto jednak pamiętać, aby zachować umiar w danej strefie – zestawić ubrania o podobnym stylu i gamie kolorystycznej.

Bardzo ważnym elementem wystroju sklepu odzieżowego jest światło – pomoże wyeksponować wybrane elementy i przyciągnie uwagę do tzw. gorących miejsc. Nie powinno jednak być zbyt ciemne w żadnym z miejsc, aby klient mógł komfortowo obejrzeć odzież. Światło pełni także kluczową rolę w przymierzalniach – powinno podkreślać atuty potencjalnego zakupu, a nie ewentualne mankamenty urody klienta.

W sklepie odzieżowym, tak jak i we wszystkich innych, należy także dbać o czystość. Nawet w sklepie z genialnym wystrojem klient może zrezygnować z zakupu jeśli w ślad za nim podążać będą kłęby kurzu.

Stylizacje na manekinach powinny być interesujące, niestandardowe, ale też nie przesadzone. Klient patrząc na manekina powinien być w stanie wyobrazić sobie siebie w tym stroju lub jego elementach. Jednocześnie manekin stanowi inspirację, jak można dane ubranie zestawić. Dlatego udana stylizacja może zachęcić do zakupu klienta, który nie posiada aż takiego wyczucia stylu lub zainteresowania trendami.

Sklepy odzieżowe są wyjątkowo podatne na zmiany sezonowe. Dlatego nie można zapominać o promocjach świątecznych i o tym, aby wystrój był zbieżny z porą roku. Jeśli za oknem mamy śnieżycę to odwołania do klimatu lata i wakacji będą mało przekonujące. Ale jeżeli mamy upał, a klient odlicza dni do urlopu, zapewne chętniej zapozna się z ofertą lekkich i plażowych ubrań.

Pamiętajmy, aby całokształt wystroju i klimatu był spójny. Dążymy do tego, aby klient czuł się w naszym sklepie w określony, przyjemny sposób, dlatego wszystko musi się zgadzać: stylizacja, zestawienia, muzyka, a nawet zapach. Dzięki temu klient zacznie rozpoznawać naszą markę i się z nią utożsamiać.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.