Zarządzanie i komunikacja w branży transportowej
Zarządzanie i komunikacja w branży transportowej
Zarządzanie i komunikacja w branży transportowej mają fundamentalne znaczenie dla skutecznego i efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw zajmujących się transportem oraz kluczowe znaczenie dla zaspokojenia potrzeb klientów, korzystających z takich usług. Branża transportowa jest obszarem gospodarki, w skład którego wchodzą różne formy transportu m.in.:
- lądowy: drogowy i kolejowy
- morski
- powietrzny
Jeśli chodzi o zarządzanie w branży transportowej to obejmuje ono przede wszystkim planowanie, organizowanie oraz kierowanie i kontrolowanie działań przedsiębiorstwa. W ramach zarządzania podejmowane są decyzje, które dotyczą głównie infrastruktury, floty pojazdów (grupy wszystkich pojazdów, które posiada firma), zasobów ludzkich oraz kwestii finansowych i marketingu. Komunikacja w branży transportowej odgrywa natomiast kluczową rolę w zapewnianiu płynnego i efektywnego przepływu towarów jak i osób. Jednymi z najważniejszych elementów komunikacji w transporcie są:
- terminowość
- rzetelność
- bezpieczeństwo transportu
Tak jak w innych branżach, tak samo w transporcie, bardzo istotne jest utrzymywanie dobrych relacji z klientami i kontrahentami. Co więcej w branży transportowej liczą się również pozytywne relacje z organami regulacyjnymi, takimi jak: urzędy miasta i organy nadzoru transportowego (np. Inspekcja Transportu Drogowego, Urząd Transportu Kolejowego).
Współczesna branża transportowa charakteryzuje się dużą dynamiką zmian i ciągłym rozwojem technologicznym. Wymaga to od przedsiębiorstw transportowych nieustannej adaptacji, do nowych wymagań rynkowych jak i ciągłego inwestowania w rozwój infrastruktury i technologii. Aktualnie zarządzanie i komunikacja w branży transportowej muszą uwzględniać wszelkie kwestie jak i dyrektywy związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Staje się to coraz istotniejsze w postępujących nieustannie zmianach klimatu i urbanizacji.
Zarządzanie w branży transportowej
Osobą zarządzającą w branży transportowej jest kierownik. Jest to osoba odpowiedzialna za zarządzanie przedsiębiorstwem i koordynację zadań związanych z transportem towarów jak i osób. Głównym zadaniem kierownika z zakresu zarządzania jest zapewnianie, iż wszystkie procesy związane z transportem są prowadzone w sposób zgodny z wymaganiami klientów i normami bezpieczeństwa. Kierownik musi dbać o to, by wszystkie pojazdy znajdujące się na wyposażeniu firmy, były w dobrym stanie technicznym i gwarantowały bezpieczeństwo pasażerom, kierowcą i towarom. Dobry stan techniczny pojazdów jest również ważny w kontekście terminowości dostaw. Dodatkowo kierownik w branży transportowej odpowiada również za zarządzanie zespołem pracowników, rekrutacje nowych osób i szkolenia. Kierownik musi również poddawać ocenie pracę jaką wykonują pracownicy i odpowiednio ich motywować. Innymi zadaniami w zakresie zarządzania z jakimi styka się kierownik w firmie transportowej są m.in:
- Planowanie i określanie strategii – określanie celów, wytyczanie kierunków działań, rozwijanie strategii marketingowej i planowanie inwestycji
- Zarządzanie kosztami – kontrola kosztów transportu, opracowywanie budżetu, monitorowanie kosztów paliwa
- Dostosowywanie działań firmy do wymogów prawnych i regulacyjnych
Aby stać się dobrym kierownikiem w branży transportowej, należy jednak posiadać odpowiednie cechy, które o mówimy sobie poniżej.
Cechy dobrego kierownika
Kierownik w firmie transportowej, tak samo jak w innych branżach, musi odznaczać się wieloma cechami, które pozwolą mu na wykonywanie zadań w sposób efektywny i profesjonalny. Do tych cech należą:
- komunikatywność
- znajomość branży
- umiejętności planowania i organizacji
- kreatywność i innowacyjność
- decyzyjność
- odpowiedzialność
- zdolność do pracy w zespole
- zorientowanie na potrzeby klientów
- skuteczne zarządzanie zasobami
- ciągłe doskonalenie własnych umiejętności
Komunikacja w branży transportowej
Komunikacja jest kluczowym elementem w życiu zawodowym jak i prywatnym. Dlatego też, należy o niej pamiętać w kontekście firmy transportowej, gdzie wiele działań wymaga szybkiego jak i skutecznego przekazywania informacji. Komunikacja w firmie transportowej odbywa się na dwóch poziomach. Wewnątrz firmy, gdzie komunikują się ze sobą w szczególności pracownicy. Jak i przede wszystkim na zewnątrz, w relacji z klientami, dostawcami oraz partnerami biznesowymi. Wewnątrz firmy najważniejsze jest utrzymywanie regularnej oraz jasnej komunikacji między działami i pracownikami. Dzięki czemu możliwe jest uniknięcie nieporozumień, zapewnienie sprawnej koordynacji działań, a także szybkie reagowanie na zmiany i problemy. W firmie transportowej szczególny nacisk kładzie się również na komunikacje między kierowcami a dyspozytorami. Do takiej komunikacji wykorzystywane są m.in.:
- telefony
- systemy GPS
- aplikacje do wymiany informacji online
Aby komunikacja wewnątrz firmy odbywała się w należyty sposób, kierownicy jak i właściciele firm powinni przeszkolić się chociażby z zakresu budowania efektywnych zespołów, bo tylko taki zespół jest w stanie komunikować się ze sobą bez żadnych problemów i przeszkód.
Komunikacja na zewnątrz firmy, ma równie ważne znaczenie. Klienci bardzo często proszą o informacje dotyczące statusu przesyłki, czasu jej dostarczenia czy kosztów transportu. Dlatego też pracownicy powinny być przeszkoleni z profesjonalnej obsługi klienta, dzięki której przede wszystkim będą w stanie udzielać klientom niezbędnych informacji w sposób szybki i konkretny, w czym pomogą szkolenia sprzedażowe. Do komunikacji z klientami firmy najczęściej wykorzystują telefony, pocztę elektroniczną, aplikacje mobilne, a także portale internetowe, które umożliwiają śledzenie przesyłki. Aby pracownicy mogli się komunikować z klientami w taki sposób, powinno się również zadbać o szkolenia informatyczne, które pomogą osiągnąć umiejętności techniczne.
Zarządzanie i komunikacja w branży transportowej – szkolenie
Do osiągnięcia pełnej wiedzy na temat zarządzania i komunikacji w branży transportowej konieczne jest odbycie szkolenia. To właśnie ono jest gwarancją uzyskania pełnej wiedzy i podniesienia kompetencji. Jeśli więc prowadzisz firmę i chcesz, aby Twoja kadra zarządzająca, jak i pozostali pracownicy firmy, rozwinęli swoje umiejętności. Zgłoś się do nas! Przygotujemy dla nich szkolenie dopasowane do aktualnych potrzeb Twojej firmy transportowej. Jednym ze szkoleń, które znajduje się w naszej ofercie i które możemy Ci zaproponować, jest właśnie szkolenie: Zarządzanie i komunikacja w zespole dla branży transportowej. Dzięki niemu Twoja kadra zarządzająca jak i pozostali pracownicy:
- Wyznaczą własny indywidualny styl kierowania
- Zdefiniują metody i narzędzia zarządzania
- Zdefiniują najczęściej popełniane błędy przy zarządzaniu
- Skonstruują kryteria zarządzania
- Zastosują umiejętności komunikacji: delegowania, egzekwowania, przekazywania informacji zwrotnej oraz informacji trudnych
- Będą Komunikować się w sposób klarowny i taktowny.
W programie szkolenia przewidziano m.in. tematy:
- SWOT potencjału kierowniczego
- Style kierowania – rodzaje, konsekwencje
- Jak budować autorytet w zespole – rola wizerunku wśród podwładnych
- Zespół a grupa ludzi – różnice
- Jak zwiększać efektywność pracy w zespole?
- Techniki skutecznej komunikacji w zespole
- Komunikacja interpersonalna w zespole
- Zarządzanie konfliktem w zespole
- Kształtowanie motywacji pracowników
- Doskonalenie potencjału menadżera i zespołu
Nie zwlekaj! Skontaktuj się z nami! I zyskaj szkolenie, które poprowadzi nasza ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu i komunikacji – Katarzyna Zych!