Jak powinna wyglądać ekspozycja na stoisku warzywno owocowym?

Prawidłowo „skonstruowana” ekspozycja na stoisku owocowo warzywnym przyciąga wzrok klientów, a odpowiednie ułożenie produktów pomaga konsumentom szybciej i łatwiej znaleźć interesujące ich towary. O złotych zasadach ekspozycji w kontekście sklepów samoobsługowych oraz ladowych, pisaliśmy w tym artykule. Dzisiaj zajmiemy się wyłącznie produktami świeżymi, a dokładniej owocami i warzywami. Wiadomo wszak, że to stoisko jest jednym z działów, który wymaga najwięcej pracy. W poprzednim artykule przybliżyliśmy Wam charakter pracy na stoisku, więc wiecie już jak wiele pracy wymaga odpowiednie przygotowanie go do prawidłowego funkcjonowania, jak ważna jest spostrzegawczość pracowników i jak poprawnie zoptymalizowane zamówienia potrafią wpłynąć na zmniejszenie strat i zwiększenie obrotów sklepu.

Spis treści:

  • zasada obfitości świeżości czyli jak ważna jest prezentacja towarów
  • kilka słów o wyglądzie stoiska
  • ekspozytory – jak powinny wyglądać i jaką pełnią rolę w procesie zakupowym
  • czystość ekspozycji – dlaczego jest ona tak ważna?
  • jak grupować poszczególne warzywa i owoce. Co wyłożyć „razem” a co „osobno”
  • jak powinny wyglądać prezentowane warzywa i owoce?
  • gdzie i jak umieszczać ceny warzyw i owoców?
  • jak powinniśmy wydawać produkty, jeżeli nasze stoisko nie jest samoobsługowe?
  • kilka dobrych i praktycznych rad

A jakie zasady obowiązują przy układaniu warzyw i owoców?

Zasada numer 1 – „obfitość świeżości”

Już sama ta nazwa powinna w naszym umyśle wykreować piękne, kolorowe stoisko pełne produktów, które aż chce się kupić, prawda? Dokładnie o to w tej zasadzie chodzi. Stoisko z warzywami i owocami powinno być usytuowane tuż za wejściem w obszar sprzedaży. Zapewne wiele osób zauważyło, że w hipermarketach warzywa i owoce są zazwyczaj tuż przy wejściu, często w sąsiedztwie artykułów piekarniczych oraz wędlin i mięs. Jednak to właśnie owoce i warzywa są tą najbardziej reprezentacyjną „sekcją”. Zazwyczaj w sklepach, czynnikiem, który ma wpływ na umiejscowienie tej kategorii na początku drogi Klienta przez sklep, jest możliwość rozbudzenia apetytu poprzez warzywa i owoce, również na inne grupy towarowe.

Zasada numer 2 – prawidłowa prezentacja warzyw i owoców

Zasada druga ma już bezpośredni związek z wyglądem stoiska. Mówi ona o prawidłowej prezentacji warzyw i owoców. Powinny być one eksponowane w pojemnikach, oryginalnych kartonach lub średnio głębokich skrzynkach, umieszczonych zazwyczaj na stabilnym stojaku pod regałem. Ekspozytory powinny być pochylone pod pewnym kątem, umożliwiając konsumentowi jednoczesne objęcie wzrokiem całej powierzchni towaru. Tu warto także pamiętać o tym, aby z eksponowanych pojemników były na bieżąco usuwane gorsze jakościowo produkty, aby nie zaburzać wyglądu całości. Nie jest wszak nowością wiadomość, że ludzie kupują głównie oczami. Oczywiście warto również oddziaływać na inne zmysły, jednak wzrok jest podstawą, zwłaszcza że przeważająca większość osób to wzrokowcy.

 

Ważny jest również kolor ekspozytora

Wiedzieliście że najlepszym kolorem pojemnika lub skrzynki jest kolor zielony? Daje on wrażenie świeżości i bliskości z naturą, a w przypadku takich warzyw jak marchewka czy pietruszka uzupełnia nienaturalny brak liści lub naci. Co więcej, kolor zielony wg psychologii kolorów wiąże się ze zdrowiem, świeżością oraz jest kolorem, który pomaga nam się zrelaksować. Zdrowie to naturalne skojarzenie z warzywami i owocami, więc czemu nie pogłębić tych skojarzeń, decydując się na zielone opakowania czy nawet delikatne dekoracje na stoisku. Kolor zielony stosowany na opakowaniach również wzbudza w konsumentach skojarzenia z ekologią… A więc same plusy J. Idąc dalej, pamiętajmy o stosowaniu układów kaskadowych w naszym sklepie a towary, rozmieszczone na powierzchniach płaskich należy układać w zwarte kompozycje. Raz jeszcze przypominamy (i zapewne będziemy przypominać jeszcze wielokrotnie, gdyż jest to jeden z najważniejszych czynników determinujących wybory zakupowe konsumentów) o konieczności uzupełniania braków w eksponowanych towarach. Wszystko powinno wyglądać nieskazitelnie, zachęcając potencjalnego kupującego do wyciągnięcia ręki i włożenia danego produktu do koszyka.

Zasada numer 3 – przemienność kolorystyczna

O ile omówiliśmy już, dlaczego kolor skrzynek czy pojemników powinien być zielony, o tyle teraz wytłumaczymy czemu układając na ekspozycji warzywa i owoce musimy pamiętać o zachowaniu „naprzemienności” kolorystycznej. Pierwszym argumentem jest fakt, że duże kontrasty kolorystyczne warzyw i owoców eksponowanych obok siebie wpływają pozytywnie na odbiór wizualny stoiska, przyciągając wzrok potencjalnych klientów. Druga kwestia, niemniej ważna, to zapobieganie pomyłkom. Jeżeli umieścimy obok siebie ekspozycję długich ogórków oraz okazałych, zielonych cukinii – na pierwszy rzut oka, kupujący nie rozróżni tych dwóch grup produktowych (to oczywiście tylko przykład). Przy powierzchownym spojrzeniu zarówno ogórki jak i cukinia będą miały podobny kolor oraz kształt, także „zleją się w jedno”. Starając się stworzyć idealną kompozycję, starajmy się o zachowanie największego możliwego kontrastu. Dobrym przykładem będzie następująca kolejność: rzodkiewka – pieczarki – sałata – kalafior. Przy większych stoiskach będzie to wymagało odrobiny czasu poświęconego na zaplanowanie i logistyczne rozłożenie całego towaru, ale zapewniamy Was, że warto ten czas poświęcić.

Zasada numer 4 – czystość ekspozycji

Kolejna zasada tyczy się czystości zachowanej na stoisku. Szczególnie dotyczy to warzyw ziemnych: kartofli, marchwi, selera czy pietruszki, z których cały czas obsypuje się ziemia. Bardzo negatywnie oddziałują na kupujących takie czynniki jak piasek i grudki ziemi na warzywach. A także zakurzone i zapiaszczone pojemniki oraz resztki łupinek, liści czy ogonków na półkach. A więc sprzątajmy, sprzątajmy i jeszcze raz sprzątajmy. Jak wspominaliśmy tu cały dział musi być dokładnie sprawdzany i sprzątany wiele razy w ciągu dnia, również przed i po otwarciu sklepu. To tylko potwierdza tezę, że jest to jeden z najbardziej wymagających działów w całym sklepie.

Zasada numer 5 – grupowanie owoców i warzyw na ekspozycji

Teraz poruszymy to, co dla wielu osób jest dość problematycznym zagadnieniem, czyli co obok czego powinno się znajdować. Wspominaliśmy już o kontrastach a nawet o kolorach pojemników. Jednak teraz postaramy się szczegółowo opisać jakie grupy i dlaczego powinny być rozdzielone a jakie trzymane blisko siebie.

 

Grupowanie warzyw:

Pierwsza grupa:

  • ziemniaki, buraki, marchew, pietruszka i seler. Są to warzywa masywne, „z ziemi”, wymagające podobnej dbałości o czystość ze względu na swoje pochodzenie, prezentowane w podobnych typach ekspozytorów, umieszczane na początku ekspozycji tej podkategorii. Czyli, wyjaśniając w prostszych słowach – wymagają takiej samej częstotliwości „dbania” o nie oraz są jednymi z najbardziej „niezbędnych” warzyw do gotowania;

Druga grupa:

  • pomidory, ogórki, papryka – warzywa „sałatkowo-kanapkowe”, używane w bardzo podobnych celach. Wymagają one także zwiększonej uwagi w transporcie (z uwagi na możliwość uszkodzenia) jest to jedna z najdelikatniejszych grup warzywnych;

Trzecia grupa:

  • kalafior, sałata oraz kapusta – ta grupa jest umieszczana razem, gdyż…. Ma bardzo podobny wygląd, wielkość oraz wagę – wszystkie te warzywa są w kształcie kuli – tzw. „główki”;

Czwarta grupa:

  • cebula i czosnek – ze względu na intensywność smaku oraz fakt, że są to warzywa „przyprawowe” o podobnym zastosowaniu;

Piąta grupa:

  • groch i fasola, czyli rośliny strączkowe. Mają podobny wygląd, strukturę, wielkość, i, oczywiście, przeznaczenie kulinarne;

Szósta grupa:

  • natka pietruszki, koperek zielony, szczypiorek – są one stosowane w kuchni jako dodatki aromatyczno – smakowe o podobnej, wiotkiej i delikatnej strukturze. Na stoisku wymagają również podobnej opieki (zwilżania wodą oraz trzymania w naczyniach wypełnionych niewielką ilością chłodnej wody;

Grupowanie owoców

Z góry chcieliśmy przeprosić wszystkich, którzy mogą się nie zgadzać z kategoriami warzyw oraz owoców, za zaliczenie marchewki oraz pomidora do warzyw. Wiemy, że wg UE marchewka jest owocem, a wg botaników pomidor również należy do grupy owoców. Jednak kierujemy się potocznym nazewnictwem, stosowanym przez większość konsumentów. Jako ciekawostkę, możemy Wam powiedzieć, że wśród botaników pojawiały się głosy, iż kalafior to… kwiat 🙂 Wracając jednak do owoców:

Pierwsza grupa:

  • razem układamy jabłka oraz gruszki (w osobnych skrzyniach oczywiście), gdyż są to najbardziej pospolite i popularne owoce rodzimego pochodzenia. Mają zbliżony wygląd, kolor oraz służą głównie jako zdrowa przekąska czy dodatek do sałatek/surówek, rzadziej potraw;

Druga grupa:

  • cytrusy, czyli cytryny, pomarańcze, mandarynki grejpfruty – tu nie musimy chyba wspominać o podobnym wyglądzie, sposobie przechowywania oraz smaku czy pochodzeniu?;

Trzecia grupa:

  • arbuzy, melony, orzechy kokosowe, ananasy i avocado. Są to owoce w twardych łupinach, o większych rozmiarach i wadze, rzadziej spożywane. Choć obecnie ten trend się zmienia, w dobie nacisku na slow food oraz zdrowy styl życia;

Czwarta grupa:

  • wiśnie, czereśnie i śliwki to także owoce, które w sklepie zazwyczaj znajdujemy niedaleko siebie. Wynika z ich podobnego pochodzenia, zbliżonych rozmiarów oraz tendencji kupujących do wykorzystywania tych produktów w celu robienia przetworów;

Piąta grupa:

  • morele, brzoskwinie i nektarynki. Tu także chodzi o podobny wygląd i walory smakowe

 

Z tej klasyfikacji nasuwa się jeden wniosek:

produkty o zbliżonym wyglądzie i podobnym zastosowaniu powinny znajdować się blisko siebie, umożliwiając konsumentowi wybranie jak największej ilości produktów.

 

Zasada numer 6, czyli kilka słów o tym jak powinny wyglądać prezentowane warzywa i owoce

Zróżnicowanie kształtów, kolorystyki owoców i warzyw warunkuje odmienny sposób ich prezentowania poprzez podkreślanie różnych cech ich wyglądu np.: pomidory ogórki i papryka powinny się błyszczeć, gdyż z natury mają gładką powierzchnię. Sałata i kapusta powinny być regularnie zraszane. Nie tylko ze względu na więdnięcie liści, ale również w celu nadania świeżego, atrakcyjnego wyglądu. Natomiast arbuz i melon powinny przynajmniej w części ekspozycji być prezentowane w połówkach lub ćwiartkach, aby zaprezentować ich soczysty miąższ. Powierzchnie miąższu, będące po przecięciu na zewnątrz należy zabezpieczyć przed wysychaniem cienką, przezroczystą folią. Ogórki, marchew czy seler mogą być układane poziomo. Najlepiej w dwóch rzędach obok siebie. W dużym stopniu porządkuje to ekspozycję, dając wrażenie ładu i ułatwiając Klientowi dostęp do towaru.

Zasada 7 – dbaj o czytelność cen!

Pamiętajcie, że cena powinna być zawsze czytelna dla klienta i umieszczona bezpośrednio przy danym towarze, aby konsument nie musiał szukać kosztu danego owocu czy warzywa. Ceny powinny być oczywiście czytelne i czyste, a promocja odpowiednio wyróżniona (najczęściej żółtą cenówką oraz specjalnym znaczkiem).

Zasada 8, czyli sposób wydawania towarów

Pamiętajmy, aby zawsze w naszym sklepie znajdowała się widoczna i sprawna waga, nawet jeżeli produkty ważymy dopiero przy kasie. Należy umożliwić kupującym zrewidowanie wagi kupowanych produktów. Pamiętajmy także, aby umożliwić klientom degustację towarów. Nam ubytek jednej truskawki nie zaszkodzi, a może spowodować, że klient po spróbowaniu zdecyduje się kupić kilogram. To bardzo ważna kwestia, gdyż wielu sprzedawców „boi się” umożliwić klientom próbowanie towarów ze strachu przed generowaniem strat. Jeżeli jednak jesteśmy pewni jakości oferowanych produktów, zaproponowanie klientowi danego owocu „na spróbowanie” może tylko zwiększyć naszą sprzedaż. Pamiętajmy jednak – zarówno przy degustacji jak przy nakładaniu towarów (w sklepach ladowych oraz mniejszych stoiskach warzywnych) o ochronnych rękawicach. Nikt nie chce kupić towaru, który uprzednio był dotykany rękoma sprzedawcy bez odpowiedniej ochrony.

Kolejną kwestią jest oszczędność na ważnych dla klienta, drobnych rzeczach – np. jednorazowych torebkach do pakowania. Stosując dopłaty do tych dodatków, działamy przeciwko sobie. Tak naprawdę, umożliwienie darmowej reklamówki, zwłaszcza małych na np. rzodkiewki to dla klienta bardzo duże ułatwienie a dla sprzedawcy bardzo mały wydatek. Czy więc kosztem 2-5 złotych za rolkę jednorazówek w hurcie chcemy uszczęśliwić naszych klientów i podwyższyć komfort ich zakupów? Zdecydowanie tak. Co więcej – możemy zastosować pewien trik, uprzednio pakując takie towary jak np. ziemniaki w uniwersalne i wygodne opakowania. Klient, który potrzebuje 70 dkg towaru, chętniej weźmie 1 kg w czystym i poręcznym opakowaniu.

A na koniec:

Kończąc artykuł podzielimy się z wami kilkoma dobrymi radami, które umożliwią Wam jeszcze lepsze zadbanie o ekspozycję owocowo warzywną w waszym sklepie:

  1. nie układaj kiwi obok jabłek robi się miękkie, pokrywa pleśnią,
  2. nie usuwaj liści z kalafiora, brokułu, kalarepy,
  3. banana, pomidora oraz kwiatów nie umieszczaj w chłodni nabiałowej.

Pamiętajcie także, aby:

  1. towary na ekspozycjach dodatkowych układać w opakowaniach producenta,
  2. na pustych skrzynkach ustawiać 3-4 warstwy towaru promocyjnego,
  3. zadbać, by ekspozycja była nie wyższa niż 1 metr i 20 cm, ale nie niższa niż 0,7 metra.

 

Mamy nadzieję, że kompendium wiedzy, które Wam przekazaliśmy w tym artykule, pomoże Wam „zapanować nad chaosem„ waszego stoiska owocowo-warzywnego. Jeżeli chcecie dowiedzieć się jeszcze więcej, zapraszamy do kontaktu z nami! Bardzo chętnie przeprowadzimy szkolenie dedykowane dla Waszego sklepu.

 

 

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.