,

Jak wygląda codzienna praca na stoisku owocowo-warzywnym?

Jak wygląda codzienna praca na stoisku owocowo-warzywnym?

Z punktu widzenia konsumenta, każda wizyta w sklepie celem zakupu świeżych warzyw i owoców wygląda tak samo. Wybieramy z ekspozycji interesujące nas towary i idziemy do kasy. Mało kto zastanawia się nad tym, jak to się dzieje, że wszystkie „dary natury” są zawsze ułożone w odpowiednim porządku. Ułatwiając nam wybranie odpowiednich produktów.

Jednak w przypadku przedsiębiorcy, który jest właścicielem takiego stoiska/sklepu zapewnienie konsumentowi wygody zakupu to priorytet. Na opisaną wcześniej „rutynę” składa się wszak szereg czynności, wykonywanych przed otwarciem sklepu oraz w trakcie pracy. Owoce i warzywa nie są ekspozycją stałą. Nieustannie należy dbać o ich świeżość, nie można sobie pozwolić nawet na jedną zepsutą sztukę. Dzisiaj opiszemy Wam jak wygląda dzień pracy w sklepie, który oferuje świeże produkty.

Praca zaczyna się jeszcze przed otwarciem sklepu

Przedsiębiorco – ten akapit jest szczególnie ważny, jeżeli chcesz zyskać nowych klientów oraz zatrzymać obecnych. Wiadomo, że w momencie kiedy otwierasz drzwi sklepu, pierwszy klient może widzieć jeszcze drobne prace przy ekspozycjach zmiennych – jednak warzywa i owoce zawsze już są poukładane i gotowe do zakupu. Jakby to bowiem wyglądało, gdyby klient wchodził do sklepu i jego oczom ukazywałby się wczorajsze, pomieszane, nieprzebrane i poprzestawiane warzywa? Szczególnie jeżeli mówimy tu o towarach jednodniowych bądź takich, których „dwudniowość” jest widoczna na pierwszy rzut oka.

Każdy przedsiębiorca powinien zadbać, aby przed otwarciem sklepu, kierownik (sklepu bądź działu – zależnie od wielkości obiektu) wytypował osobę do opieki nad stoiskiem warzywno owocowym. Do obowiązków wybranej osoby należy dokładne przebranie wszystkich produktów, celem wykluczenia towarów nadgniłych, zbyt miękkich czy uszkodzonych – jednym słowem wszystkich tych, które do sprzedaży się nie nadają. Te, które nie są zdatne do sprzedaży regularnej, ale nie są zepsute, można przygotować do ewentualnej przeceny. Należy jednak uważać, aby były to produkty w 100% zdatne do spożycia. Kolejnym elementem pracy przed otwarciem jest zatowarowanie stoiska oraz sprawdzenie czy dostępne są opakowania jednorazowe na owoce i warzywa. Koniecznie trzeba też sprawdzić czy wszystkie ceny są aktualne oraz odpowiednio ułożone przy produktach. W przypadku braków na stoisku, należy towary uzupełnić, stosując zasadę FIFO – zasada ta mówi o tym, że w pierwszej kolejności powinno się wykładać te towary, które są składowane najdłuższy czas w magazynie. Z zachowaniem oczywiście wybiórczości – jeżeli dany produkt jest niezdatny – koniecznie ląduje w koszu na śmieci 🙂 Po tych wszystkich zabiegach, należy uprzątnąć powstały bałagan i spokojnie czekać na dostawę 🙂

W przypadku braków na stoisku, należy towary uzupełnić, stosując zasadę FIFO

Dostawa – jak to wygląda w przypadku produktów świeżych?

Wiadomo, że codzienne dostawy warzyw i owoców to niezaprzeczalna konieczność. Sprzedając jednodniowe towary, owoce, warzywa a także mięso, wędliny czy pieczywo, codziennie musimy mieć zapewnione dostawy do naszego sklepu. W momencie „przybycia” zamówionej dostawy jest jeszcze parę szczegółów do sprawdzenia. Osoba oddelegowana do opieki nad stoiskiem owocowo-warzywnym, powinna sprawdzić plombę auta, ilość nośników i potwierdzić dostawę w odpowiednim dokumencie. Istotna (i zapewne równie oczywista) jest konieczność sprawdzenia czy ilość i rodzaj dowiezionych produktów jest zgodny ze złożonym wcześniej zamówieniem. A także czy jakość towarów jest odpowiednia. Należy również zważyć towar i otrzymaną wartość porównać z dokumentem dostawy – wszystko powinno się zgadzać. Jeżeli tak nie jest, i wystąpiła pomyłka, osoba przyjmująca dostawę powinna odnotować nadwyżki, braki, uszkodzenia, krótkie terminy przydatności do spożycia, złą jakość zamówionych oraz sporządzić protokoły rozbieżności z dostawy i złożyć/wypełnić odpowiedni protokół reklamacyjny na towary złej jakości (jeżeli takie są w dostawie). Bardzo ważna jest też dokumentacja – należy wykonać zdjęcia, na dowód złej jakości towarów. Na zdjęciu powinien być zarówno sam produkt jak i etykieta i/lub karton, w którym towar został przywieziony (również wraz z etykietą). Należy także pamiętać o sprawdzeniu, czy w ładowni samochodu dostawczego panowała odpowiednia temperatura.

Po dostawie

Jeżeli etap dostawy mamy już za sobą, towary mamy odpowiednio rozładowane w magazynie, należy zatowarować stoisko – rozumiemy tutaj uzupełnienie brakujących towarów oraz dołożenie tych, których nie było z rana, a przyjechały dopiero w dostawie. Pamiętajmy także o odpowiednich etykietach. Już na tym etapie można zauważyć jak ważna jest spostrzegawczość, osoba opiekująca się ekspozycją owocowo warzywną nie może przeoczyć nawet jednej gorszej sztuki. Pisaliśmy o wpływie uszkodzonych towarów tutaj, jednak w przypadku towarów świeżych jest to jeszcze ważniejsze. Jeżeli zapakowany towar ma uszkodzone opakowanie, klient może sięgnąć po następny. Natomiast, jeżeli na ekspozycji mamy uszkodzony owoc, to klient raczej zrezygnuje z zakupu niż sięgnie po inny. Zwłaszcza, jeżeli uszkodzony produkt „ubrudził” te leżące wokoło. Dlatego wszystkich przedsiębiorców uczulamy na nieustanne kształcenie swoich pracowników i przykładanie odpowiedniej wagi do kontroli ich pracy.

Zamówienia – jak je zrobić, aby podaż nie przerosła za bardzo popytu?

Po uprzątnięciu stoiska po dostawie i wywiezieniu nadwyżek towarów, następuje ten moment, w którym należy wypełnić zamówienie na kolejną dostawę. W pierwszej kolejności należy sprawdzić fizyczny stan jakości i ilości towarów na sklepie oraz tych składowanych w magazynie. Następnym krokiem jest stworzenie dokumentu RKZ czyli Rozliczenia Kosztów Zakupów i rozpocząć składanie zamówienia, uprzednio sprawdzając historię sprzedaży w systemie (Comarch lub inny) oraz uwzględniając nadchodzące promocje (wtedy towarów sprzedaje się zazwyczaj więcej), rozpiski oraz towary gazetkowe.

Jak wygląda otwarcie sklepu i  przekazanie stoiska drugiej zmianie?

Tak, dobrze czytacie – te wszystkie czynności powinno się wykonać jeszcze przed otwarciem. Ale nie jest to koniec pracy – możemy stwierdzić, że początek 🙂 Jak już wspominaliśmy na stoisku nie powinien znajdować się towar złej jakości. Odpowiednio wcześniej powinien on być przeceniony i sprzedawany jako promocyjny. Po otwarciu sklepu nadal należy na bieżąco przebierać owoce i warzywa, eliminując z ekspozycji te uszkodzone czy złej jakości. Wiadomo, że każdy klient, dotykając towaru może go uszkodzić, dlatego też ważna jest nieustanna kontrola. Pracownik powinien też dokładać towarów czy zraszać wodą takie produkty jak:

  • koper,
  • szczypior,
  • młoda kapustę,
  • kapustę włoską,
  • zielone końcówki pora,
  • seler naciowy,
  • sałaty,
  • rzodkiewkę,
  • kwiaty

Zapobiegnie to ich wysychaniu i zapewni zdrowy kolor, zachęcający konsumentów do zakupu. Na bieżąco można również przygotowywać towary do przeceny, w oparciu o zapas i obowiązujący harmonogram z magazynu. Nie wolno zapominać o sprawdzaniu czystości szyb, skrzynek i podłóg, czy także o dokładaniu opakowań jednorazowych (zazwyczaj są to torebki). Te czynności powinny być wykonane minimum 3 razy podczas jednej zmiany pracowniczej. Przydatna jest formatka kontrolna, na której można zapisywać odbyte kontrole jakościowe.

Przekazanie stoiska

Przekazanie stoiska drugiej zmianie pracowniczej to ostatni z obowiązków pracownika pierwszej zmiany. Jak można wywnioskować z powyższych akapitów – jest to praca dość ciężka, dlatego też koniecznie powinna być minimum dwuzmianowa (zależnie od godzin otwarcia). Jak pisaliśmy, pracownik musi być cały czas uważny, dlatego też konieczna jest zmianowość, aby praca ta była wykonywana możliwie najbardziej efektywnie. Przechodząc do meritum. Pracownik kończący zmianę, po raz ostatni tego dnia powinien sprawdzić jakość, stan i ilość towarów na stoisku, skropić wodą wymagające tego produkty oraz wyznaczyć towary do przeceny (ten wybór zatwierdza ostatecznie kierownik bądź jego zastępca). Tak przygotowane stoisko oddaje się „pod opiekę” kolejnej osobie wyznaczonej w tym celu przez kierownika.

Zakończenie dnia na stoisku owocowo warzywnym

Na sam koniec dnia należy dokładnie skontrolować jakość towarów na stoisku i usunąć te, nienadające się do sprzedaży – na kartce należy zanotować listę strat (lub od razu w dokumencie RWKZ). Około godziny przed zamknięciem sklepu powinno się uzupełnić ekspozycję z najbardziej trwałym asortymentem:

  • cebulą,
  • selerem,
  • ziemniakami,
  • cytrusami,
  • jabłkami,
  • pomidorami,

przygotowując częściowo stoisko do handlu w dniu następnym. Powinno się także pamiętać o przeniesieniu w chłodne miejsce 

warzyw i owoców, które wymagają niższej temperatury:

  • zielone liściaste,
  • pieczarki,
  • cykoria,
  • włoszczyzna,
  • por

Jeszcze tylko sprzątanie i gotowe.

Dlaczego należy wkładać tak dużo pracy w odpowiednie utrzymanie stoiska?

Jak wspomnieliśmy we wstępie artykułu, stoiska warzywno-owocowe są bardzo specyficznym rodzajem ekspozycji. Jedna wadliwa sztuka towaru może odstraszyć klienta od całego działu owocowo warzywnego. Nikt nie chce ryzykować wydania pieniędzy na produkty niezdatne do spożycia, bądź takie, które tylko powierzchownie „się nadają”. W przypadku produktów świeżych, klienci są o wiele bardziej wymagający – każdy przedsiębiorca powinien o tym pamiętać.

 

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Jak sprzedać więcej, czyli kilka słów o złotych zasadach ekspozycji w sklepach samoobsługowych

Ekspozycja najczęściej kupowanych produktów

Efektywna ekspozycja promocji

 

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

fourteen + thirteen =