W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: 3 kolory klientów w oparciu o structogram

Podziały na płeć, wiek, status materialny, miejsce zamieszkania, zainteresowania itp. dają w biznesie pewien wyznacznik w postaci indeksów. W marketingu targetujemy klienta ze względu na ściśle określone, specyficzne cechy, żeby przypisać mu najbardziej efektywną formę przekazu. To, komu dedykujemy nasz produkt, warunkuje dalsze działania marketingowe. Okazuje się jednak, że w dzisiejszych czasach wcale nie jest to takie proste i oczywiste…

Globalna wioska targetów wszelakich

Istnieje dziś pewna tendencja do zacierania się wyraźnych różnic w zachowaniach konsumenckich. Wynika to z powszechności nowych kanałów przekazu, jakimi są social media, fora, aplikacje mobilne i dostęp do technologii. Kobiety i mężczyźni, mieszkańcy miast i wsi, miłośnicy polskiej kuchni i sushi, biegacze i kanapowcy – wszyscy w równym stopniu korzystają z nowych technologii i zachowują się coraz bardziej podobnie jako konsumenci. W tym samym stopniu podlegają też trendom – kupują w Internecie, publikują relacje na żywo, płacą telefonem, biegają w maratonach i ćwiczą z Chodakowską.

Nie znaczy to jednak, że dosłownie wszyscy kupują identycznie. W końcu kobieta dokonująca zakupu kosmetyków czy odzieży jest pewną siebie, świadomą konsumentką. Kieruje się własną wiedzą i preferencjami – jest tzw. wyjadaczką. Ale już inaczej będzie w sytuacji, gdy ta sama kobieta zechce kupić sobie samochód, laptop lub kosiarkę do trawy. Wówczas będzie oczekiwała merytorycznego wsparcia. Będzie analizowała zakupy i zastanawiała się równie długo jak mężczyzna, który musi zakupić prostownicę do włosów. Odwoła się do for internetowych, opinii znajomych, testów, polecenia sprzedawcy, rankingów niezawodności itd. – na nowym gruncie, klienci zachowują się w sposób analityczny. Krótko mówiąc – do ostrożnego klienta z tendencją do analizowania powinien docierać inny przekaz niż do tego, który od lat kupuje te same, sprawdzone produkty. Warto mieć to na uwadze – zwłaszcza w sytuacji, gdy podejście do zakupów staje się mimo wszystko coraz bardziej ujednolicone.

Structogram pomoże

Metodologia structogramu, czyli „kolorów mózgu”, pokazuje klienta w ujęciu nieco plastycznym, za pomocą koloru zielonego, czerwonego i niebieskiego. Mogą one znacząco pomóc w dobraniu odpowiednich metod perswazji – w tym związanych z merchandisingiem – do konkretnego targetu.

Kolorem zielonym określono „social shoppers”. Jest to grupa opierająca się na opiniach i rekomendacjach znajomych, rodziny lub użytkowników sieci. Kupuje rzeczy możliwie najbardziej znane i „bezpieczne”. Klient „zielony” dokonuje zakupu wraz z ostateczną aprobatą swojej grupy wsparcia.

Inaczej wyglądają zakupy klienta czerwonego – „now shoppera”. Reprezentant tej grupy lubi nowości i oferty personalizowane, kupuje w sposób zdecydowany, często produkty renomowanych marek. Nie lubi tracić czasu, a sam proces kupowania sprowadza do konkretu: wejść, kupić, wyjść.

„Smart shoppers”, widziani w ujęciu structogramu jako kolor niebieski, to klienci planujący zakupy, ostrożni, cierpliwi i analityczni. Porównują oferty i satysfakcjonuje ich kupno dobrego produktu w atrakcyjnej cenie.

Analiza zachowań konsumenckich oparta na budowie naszego mózgu umożliwia dostosowanie działań marketingowych i odpowiednich kanałów dystrybucji produktów i usług. Oczywiście należy mieć na uwadze, że analiza biostrukturalna pokazuje 3 typy klientów w formie umownej. Zazwyczaj typy te ze sobą korelują z tendencją do uwypuklania się jednego, konkretnego.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.