,

Merchandising w małym sklepie

Merchandising w małym sklepie

Współczesny merchandising to już nie tylko wykładanie towaru na półkach. Stanowi on całą filozofię działań opartych na doświadczeniu przedsiębiorstw handlowych. Działań, których zadaniem jest przyciąganie klientów do sklepu, zachęcanie do zakupu oraz stworzenie warunków sprzyjających umacnianiu lojalności wśród nabywców. I choć zazwyczaj dostrzegamy to w dużych sieciach handlowych, to sztuka merchandisingu świetnie sprawdza się również w małych sklepach.

W małym sklepie podstawowe zasady merchandisingu są takie same jak w hipermarkecie, różnica polega na tym, że stosuje się nieco inną aranżację. Jest to kwestia trudniejsza, ponieważ wiąże się ona choćby z mniejszą powierzchnią sprzedażową i ograniczoną ilością półek, regałów, co jednak nie musi być przeszkodą w odniesieniu sukcesu. Żeby mówić o zysku w małym sklepie należy trzymać się kilku prostych wskazówek: trzeba mieć odpowiedniej jakości towar, miła atmosfera i profesjonalna obsługa klienta to podstawa, trzeba podać odpowiednie ceny, które przyciągną klientów, plusem jest także ciekawa, szeroka i łatwo dostępna oferta asortymentowa.

Należy pamiętać o tym, że w polskim handlu małe sklepy nadal odgrywają dużą rolę, a klienci coraz częściej są znużeni zakupami w wielkich hipermarketach, gdyż kupując niepotrzebne produkty wydają więcej pieniędzy i muszą stać w kolejkach do kas – co nader często bywa frustrujące.

Skąd jednak właściciele małych sklepów mogą wiedzieć, czy prawidłowo realizowane są w ich placówce zasady merchandisingu? Otóż można to sprawdzić, przeprowadzając szybki test. Należy sprawdzić ile wynosi wskaźnik wielkości dostępnej powierzchni, który jest stosunkiem łącznej powierzchni ekspozycyjnej do całkowitej powierzchni części sprzedażowej 9nie powinien być większy niż 1.3). Poza tym, trzeba sprawdzić czy odstępy między regałami wynoszą min 1.20m oraz czy wysokość ułożenia produktów nie przekracza 1.9m. Należy też sprawdzić czy produkty najlepiej rokujące są ułożone na wysokości wzroku. Ważnym elementem jest także ruch klientów, który powinien być przeciwny do ruchu wskazówek zegara. Na koniec przyda się sprawdzenie czy nigdzie nie ma bałaganu, albo pustych miejsc na półkach, jak również porównanie własnej oferty z ofertą konkurencji.

Jakich wskazówek można by udzielić małym sklepom? Brakuje im przede wszystkim nowoczesnego merchandisingu, eleganckiego wystroju wnętrza oraz profesjonalnej obsługi klienta. Grzechem małych sklepów jest przyjęcie biernej postawy odnośnie zmian w aranżacji, w obawie przed dużymi wydatkami i brakiem wiedzy. Należy pamiętać o skorzystaniu z pomoc eksperta, będącego fachowcem z zakresu merchandisingu i projektowania przestrzeni handlowej. Znaczącą rolę w sklepach o niewielkiej powierzchni pełni także komunikacja między sprzedawcą a kupującym. I choć jest to narzędzie marketingowe stanowiące przewagę małych sklepów, to zauważyć można, iż wciąż nie jest w pełni przez niewykorzystywane do budowania przewagi konkurencyjnej.

Według prowadzonych badań (IRWiK) wynika, że 83% klientów robi w małych sklepach zakupy co najmniej kilka razy w tygodniu. Pamiętajmy jednak, że te dane nie zwalniają tychże placówek z podejmowania działań mających zwiększyć ich konkurencyjność. Podczas stosowania przez hipermarkety sprawdzonych i zaawansowanych technik merchandisingu, istotne dla małego sklepu jest budowanie czytelnej i uporządkowanej półki, tworzenie unikalnej atmosfery oraz kreowanie własnej marki wykorzystując zasady merchandisingu.

Śledź nas i Udostępniaj w sieci społecznościowej

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

one − one =