Aranżacja sklepu warzywnego
Sklepy warzywne są stałym i bardzo lubianym elementem miejskiego krajobrazu, prawda? 🙂 Każdy warzywa spożywa, a więc popyt na nie jest stały. Również oczywistym jest, że przy stałości popytu nie ma między przedsiębiorcami wielkiej konkurencji, szukania nisz, etc. Jednak, zwłaszcza w przypadku sklepów osiedlowych bywa, że kilka miejsc walczy między sobą o stałych klientów. W tym artykule powiemy Wam, jak właściwa aranżacja sklepu warzywnego może Wam pomóc tę walkę wygrać.
Klienci cenią sobie szybkość, jakość i bezproblemowość zakupów, tymczasem w warzywniakach niestety często panuje chaos, znacznie utrudniający zakupy. Jest to skutek natłoku wielu produktów na małej powierzchni. Codzienne zakupy mało dla kogo są przyjemnością – wiele osób przykłada wagę do tego, aby kupić dobre produkty, komfortowo (bez np. przepychania się w kolejkach) i w miarę szybko. Jak więc zaaranżować swój sklep warzywny, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów?
Oświetlenie ma (kluczowe!) znaczenie
Klienci „z jakiegoś powodu” wybierają ten, a nie inny sklep i często staje się on ich ulubionym. Jednym z nich jest na pewno zainwestowanie w odpowiednią iluminację przestrzeni sklepowej. Jasno oświetlone sklepy mają przewagę – tu wszystkie towary są od razu widoczne, klient nie musi szukać i przypatrywać się. Jedna z głównych zasad merchandisingu mówi właśnie o dbałości o odpowiednie oświetlenie. Więcej w kwestii iluminacji sklepów znajdziecie Państwo w artykule „Co daje prawidłowe oświetlenie sklepu?”.
Ekspozycja warzyw
Kolejnym, bardzo ważnym, elementem aranżacji sklepu warzywnego jest odpowiednia ekspozycja produktów. Zakładamy, że o czystości w sklepie nie musimy Wam wspominać. Skupmy się więc na tym jak, i w czym powinny być przechowywane warzywa. Na pierwszym miejscu są oczywiście opakowania od producenta – jeżeli takowymi nie dysponujemy, ekspozycja powinna zostać ułożona w zielonych skrzynkach. Dlaczego zielonych? Otóż właśnie kolor zielony daje wrażenie naturalności i świeżości. Koresponduje on także z warzywami, które często mają nać. Zieleń jest podkreśleniem świeżości, zdrowia i nadaje wartość estetyczną sprzedawanym produktom.
Nie zapominajmy także o lodówkach. To właśnie w nich trzymamy najbardziej wrażliwe i delikatne produkty, nie tylko te wymagające przechowywania w niskich temperaturach. Tam również wszystko powinno być dokładnie poukładane, a sama lodówka powinna mieć zawsze czystą i przejrzystą szybę (bądź półki, jeżeli jest to lodówka otwarta).
O sposobach układania warzyw i zasadach FIFO pisaliśmy także w obszernym artykule „Jak powinna wyglądać ekspozycja na stoisku warzywno-owocowym”. Zachęcamy do lektury.
Rola cenówek
Odpowiednia aranżacja sklepu warzywnego to również jasne i czytelne cenówki. Białe z cenami regularnymi i żółte z promocyjnymi. Musicie pamiętać, aby dbać także o detale – każda cenówka powinna znajdować się bezpośrednio przy produkcie, którego dotyczy. Powinny być ułożone w równym rzędzie w listwie cenowej, tak aby każdy klient został jasno poinformowany o cenie konkretnego warzywa.
Piętrowe ekspozycje – sposób na ograniczoną przestrzeń
Piętrowe ekspozycje to doskonałe wyjście w sytuacji, gdy przestrzeń naszego sklepu jest ograniczona. Wtedy też należy zachować szczególną dbałość o kolejność produktów (przykładowo: ziemniaki, z których osypuje się ziemia, powinny znaleźć się najniżej, aby nie zabrudzić innych warzyw). Jeżeli mamy taką możliwość, nad ekspozycjami zamontujmy dodatkowe oświetlenie o odpowiednio dobranej barwie, by jeszcze wzmocnić wrażenia wizualne naszych klientów. Ludzie kupują oczami, więc kwestie wizualne powinny stać na pierwszym miejscu.
Wspomnimy także o konieczności stałego dbania o ekspozycję – nawet najlepiej zaaranżowany sklep może polec, gdy na wierzchu ekspozycji będą znajdowały się niereprezentacyjne, bądź uszkodzone warzywa. To zmniejsza szansę na sprzedaż całego gatunku – nawet jeżeli tylko jedna sztuka jest uszkodzona. W dodatku należy pamiętać, że większość warzyw to towary bardzo delikatne – jeżeli nadpsuje się jedna sztuka, szybko cała skrzynka będzie nadawała się tylko na straty. A straty są tym, czego każdy przedsiębiorca chce unikać.
Aranżacja sklepu warzywnego: materiały reklamowe
Przy zagadnieniu aranżacji wnętrza całego sklepu nie można zapomnieć o tak ważnej rzeczy, jak materiały reklamowe POS. Są to wszelkie drukowane elementy, które umieszczamy we wnętrzu, aby informować naszych klientów o promocjach i rabatach. Z naszego doświadczenia wynika, że jest to kategoria, w której pojawia się najwięcej błędów. Zbyt dużo materiałów reklamowych spowoduje, że klient zgubi się w natłoku informacji i nie sprzedamy tej kategorii produktowej, na której nam zależy. Z kolei brak jasnej (i czasami bardzo wyraźnej) informacji może spowodować, że dana osoba nie będzie wiedziała o promocji. A wiadomo, że często konsumenci kupują dane produkty tylko z powodu np. obniżki cenowej. Jasne i czytelne wobblery, czy konkretne „znaczki” przy cenówkach mogą naprawdę zdziałać cuda.
Jeszcze kilka słów o niestandardowych materiałach reklamowych, takich jak naklejki na taśmie sklepowej, czy „markowe siatki”. Jeżeli nie macie odpowiedniej ilości przestrzeni na komunikację marketingową, standy, wobblery, etc – warto poświęcić odrobinę budżetu na wyżej wspomniane siatki reklamowe. Bardzo dobrym wyjściem są też siatki Eko – np. papierowe. Sprawi to, że wasz sklep zapisze się pozytywnie w pamięci klientów.
Standy promocyjne
W sklepach często spotykamy mini ekspozycje zawierające drobne produkty – takie jak orzechy, rodzynki, etc. Jeżeli tylko mamy odpowiednią ilość miejsca, warto się w takie standy zaopatrzyć. Sezonowo, mogą się tam znaleźć np. talerzyki jednorazowe do grilla, etc.
Strefa przykasowa
Strefa przykasowa odpowiada za spory przychód sklepu. To właśnie tu wasi klienci najczęściej dokonują zakupów impulsowych, a decyzje podejmowane pod wpływem chwili są bardzo częste. Jeżeli więc strefa przykasowa będzie odpowiednio zaaranżowana, znacząco zwiększy wasz dochód.
Towary w strefie przykasowej powinny być ułożone schludnie – może być to trudne, zważywszy na fakt, że właśnie przy kasie jest największy ruch, a produkty przykasowe są zazwyczaj małe i o relatywnie niskiej wartości. W przypadku sklepów warzywnych, przy kasie warto umieścić zachęcająco wyglądające nowalijki lub produkty regionalne.
Dużo, dużo więcej o zasadach skutecznej ekspozycji towarów w strefie przykasowej znajdziecie w osobnym artykule poświęconym temu tematowi, czyli tutaj.
Ważenie produktów
Wagi powinny być nowoczesne, a na terenie sklepu powinna się znajdować przynajmniej jedna w całości przeznaczona do dyspozycji klientów. Jest to bardzo istotne, nawet gdy w Waszym sklepie ważenie produktów odbywa się wyłącznie przy kasie. Każdy klient powinien mieć możliwość sprawdzenia wagi nabywanych towarów, zanim podejdzie do kasy. Waga powinna znajdować się w centralnym punkcie, nie powinna jednak przeszkadzać w swobodnym poruszaniu się po sklepie. Tak jak pisaliśmy na samym początku: komfort i wygoda to główne cechy, które klienci doceniają przy zakupach codziennych.
Zapraszamy na nasze szkolenia merchandisingowe, podczas których nasi trenerzy przyjadą do Waszego sklepu i dokładnie pokażą jak powinna wyglądać aranżacja sklepu warzywnego, w przypadku wnętrza jakim dysponujecie. Zapraszamy również na szkolenia sprzedażowe. Z chęcią pomożemy Wam w rozwoju waszego biznesu i pokażemy proste triki, dzięki którym sprzedaż będzie wzrastać, a Wy będziecie mogli dalej rozwijać swoją działalność. Skontaktujcie się z nami już dzisiaj i dowiedzcie się, co możemy dla Was zrobić.
Zachęcamy do kontaktu i udziału w szkoleniach dofinansowanych z zakresu merchandisingu sklepów warzywnych, tak jak zrobił to m.in. Rynek Hurtowy Bronisze.
Przeczytaj również:

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Dofinansowanie do szkoleń
