Czy należy realizować decyzję, z którą się nie zgadzasz? Sztuka mówienia "NIE"

Asertywność to jedna z najważniejszych cech w świecie biznesu. Chcąc osiągać określone cele i realizować marzenia o dobrze prosperującej firmie, nie sposób oderwać się od tego zagadnienia. Asertywność to zasadniczy element efektywnego prowadzenia negocjacji. Bez niej prawdopodobnie żaden projekt nie zostałby zrealizowany. Dodatkowo cecha ta jest istotna z punktu widzenia pracowników, którzy również muszą umieć “walczyć o swoje” i nie dać się “stłamsić” przez charyzmatycznego szefa.

Czym jest asertywność?

Asertywność jest sztuką odmawiania – umiejętnością mówienia “nie” w taki sposób, aby nikogo nie urazić, czyli stanowczo, ale grzecznie. Tak naprawdę niewiele osób posiada tę cechę. Z reguły albo różnica zdań powoduje kłótnię albo potulnie zgadzamy się z czyjąś koncepcją, jednocześnie odnosząc szkodę. Prawdopodobnie wynika to z faktu, iż od dziecka wpaja się nam, że należy być miłym i układnym. Mówienie “nie” rozumiemy zatem jako pewnego rodzaju nietakt. Nauczenie się tej umiejętności wymaga zatem ćwiczeń, praktyki.

Jak nauczyć się odmawiania?

Naukę odmawiania najlepiej zacząć od tego, aby w sytuacji, gdy ktoś próbuje na nas wymusić określone zachowanie, z którym się nie zgadzamy, przypomnieć sobie inną taką sytuację, w której nasza uległość wywołała naszą szkodę. Warto również skorzystać z prostego zabiegu, odwleczenia swojej decyzji i ustosunkowania się do danego problemu. Zawsze można powiedzieć: “muszę to przemyśleć”, “daj mi chwilę na decyzję”. Chłodna ocena sytuacji może nam pomóc w przygotowaniu się do odmowy. Należy też pamiętać, że nie musimy się wcale tłumaczyć. Wystarczy krótko i na temat, bez głębokiej analizy tego problemu. W kontekście sztuki mówienia “nie” trzeba również wskazać, że tak naprawdę nasi rozmówcy najczęściej wcale nie oczekują, że zgodzimy się z ich koncepcją. Najprawdopodobniej będą mieli zatem w sobie tyle zrozumienia, aby zaakceptować fakt, iż pewnej rzeczy nie zrobimy.

Inne aspekty asertywności

Na marginesie dyskusji o asertywności warto również wspomnieć, że cecha ta to nie tylko umiejętność mówienia “nie”. Obejmuje ona bowiem całokształt naszych kompetencji otwartego wyrażania siebie. To rodzaj samoakceptacji własnych ułomności, niedoskonałości i tak dalej. Dzięki asertywności łatwiej jest nam komunikować się z otoczeniem – zarówno z bliskimi, jak i incydentalnie spotkanymi ludźmi.

Szkolenia Warto Szkolić

W swoim zespole posiadamy również psychologów, coachów i trenerów personalnych, którzy prowadzą szkolenia z zakresu technik NLP i psychosemantyki, radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym, a także na temat szeroko rozumianego rozwiązywania konfliktów. Uważamy bowiem, że skuteczna sprzedaż, efektywne promowanie marki, zależy nie tylko od stricte technicznych czynności, ale również od odpowiedniego zarządzania emocjami, wartościami i przekonaniami, od właściwej komunikacji i umiejętności identyfikowania potrzeb współrozmówców. Skontaktuj się z nami, aby zapoznać się ze szczegółową ofertą.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami asertywności

6 zasad wykorzystania asertywności w komunikacji interpersonalnej

Zaskakujące efekty szkoleń z asertywności

Sprawdź jak może wyglądać Twoje szkolenie w zakresie asertywności:

“Asertywność i ochrona przed manipulacją” – szkolenie dla firmy informatycznej Web Projekt

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Gastronomiczne szkolenie dla sieci fast foodów – relacja ze szkolenia

Znaczenie profesjonalnych szkoleń gastronomicznych w sektorze fast food Dynamiczny rozwój rynku gastronomicznego sprawia, że standaryzacja procesów, jakość obsługi i bezpieczeństwo żywności stają się kluczowymi elementami budowania przewagi konkurencyjnej. W tak wymagającym środowisku odpowiednio zaplanowane szkolenie dla sieci fast foodów odgrywa niezwykle ważną rolę, ponieważ pozwala pracownikom zdobyć umiejętności niezbędne do pracy w warunkach dużej rotacji zamówień, ścisłej kontroli jakości…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Skuteczne negocjacje w firmie deweloperskiej - relacja ze szkolenia

Jak negocjować w firmie deweloperskiej? – praktyczne szkolenia dla profesjonalistów branży W dynamicznie rozwijającej się branży nieruchomości umiejętność prowadzenia rozmów, łączenia interesów stron oraz tworzenia trwałych porozumień staje się jednym z najważniejszych wyzwań współczesnych zespołów sprzedażowych, zakupowych i wykonawczych. W tym środowisku negocjacje odgrywają rolę strategicznego narzędzia, które pomaga utrzymać przewagę rynkową, minimalizować ryzyka oraz wzmacniać wartość inwestycji. Umiejętne…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozwiązywanie problemów w zakładzie produkcyjnym – relacja ze szkolenia

Rola analizy i doskonalenia procesów W dynamicznym środowisku przemysłowym kluczowe staje się stałe doskonalenie procesów, eliminowanie nieefektywności oraz budowanie kultury opartej na faktach i danych. Jednym z fundamentów takich działań jest rozwiązywanie problemów w zakładzie produkcyjnym, które pozwala firmom nie tylko reagować na niezgodności, lecz także skutecznie im zapobiegać. To podejście łączy analizę techniczną, wiedzę operacyjną oraz umiejętność pracy zespołowej, tworząc…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.