Podstawowe techniki sprzedaży
W dobie olbrzymiej konkurencji w handlu, znajomość odpowiednich technik sprzedaży jest właściwie niezbędna. Wiedza, jak wywrzeć wpływ na klienta i zmotywować go do zakupu, jest kluczem do sukcesu sklepu. Na szkolenia sprzedażowe firmy z całego świata wydają miliony, jest to przecież najważniejszy element ich działalności. Dobre szkolenie nawet z przeciętnego handlowca może zrobić lidera sprzedaży. O technikach finalizacji sprzedaży pialiśmy tutaj.
Techniki sprzedaży – podstawowe zasady
Z pewnością każdy z nas spotkał na swojej drodze człowieka, który potrafiłby sprzedać nam kamienie z pola i wmówić, że to interes życia. Zdarza się, że taka osoba ma wrodzone predyspozycje do handlu, ale najczęściej jej umiejętności sprzedażowe to po prostu efekt pracy nad sobą i szkoleń. Każdy może być świetnym sprzedawcą – niektórzy po prostu potrzebują większej ilości ćwiczeń. Istnieje kilka najpopularniejszych technik, których stosowanie z pewnością poprawi wyniki handlowe firmy. Do najważniejszych z nich należą te wskazane poniżej.
- Zasada dowodów słuszności – założeniem tej techniki jest przeświadczenie, że ludzie uważają za dobre i słuszne to, co mówią inni. W rozmowie z klientem używaj więc sformułowań: „ten produkt jest u nas najbardziej popularny, kupiło go już kilkaset osób” kub „kupujący najchętniej wybierają ten model” . Zasugerujesz klientowi, że skoro tyle osób kupuje daną rzecz, to musi być dobra.
- „Drzwiami w twarz” – ta zasada opiera się na zaproponowaniu klientowi bardzo drogiego produktu po to, by potem móc zaproponować tańszy (a często posiadający zbliżone parametry), który w jego oczach wypadnie o wiele korzystniej.
- Zasada niedostępności – ta technika opiera się na założeniu, że ludzie najbardziej pożądają tego, co dla nich niedostępne. Warto więc w trakcie rozmowy z klientem wspomnieć, że mamy ostatnią sztukę danego produktu, przez dłuższy czas nie będzie już dostępny, albo cena niedługo drastycznie wzrośnie.
- Zasada niskiej piłki – polega na przedstawieniu klientowi niezwykle atrakcyjnej oferty, która sprawi, że zainteresuje się nią. W toku dalszej rozmowy powoli należy odkrywać dodatkowe koszty i kruczki, licząc na to, że klient tak bardzo oswoił się z myślą o zakupie, iż już się nie wycofa.
- Zasada autorytetu – badania dowodzą, że ludzie bardziej ufają i wierzą osobom, które są dla nich w jakiejś dziedzinie autorytetem. Należy więc zadbać, by sprzedawca wyglądał profesjonalnie. Jego wygląd i kompetencje mają sprawić, że kupujący uzna go za autorytet i będzie chętnie słuchał jego rad.
Technik sprzedażowych jest oczywiście znacznie więcej, dlatego pracodawcy tak często korzystają ze szkoleń dla swoich przedstawicieli. Dobry handlowiec wie kiedy i jak stosować daną zasadę, a to szybko przekłada się na wyniki finansowe firmy.
Szkolenia z Warto Szkolić
Nasze wybrane realizacje szkoleń w zakresie technik sprzedaży:
Skuteczne techniki sprzedaży w branży HoReCa
Kolejne szkolenie dla firmy Euro PSH „Nowoczesne techniki sprzedaży”