Siła szkoleń z negocjacji dla praktyków

Jeszcze u schyłku ubiegłego stulecia techniki negocjacyjne były typowe głównie dla mediatorów czy prawników. Dziś brak elementarnej znajomości technik negocjacyjnych paraliżuje dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. Powoduje również, że nie potrafimy radzić sobie z konfliktami i przeszkodami w życiu osobistym. Umiejętności negocjacyjne przydają się bowiem zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Korzystają z nich dyplomaci, politolodzy, politycy, ale i handlowcy. Rozmaite szkolenia przedstawiają szereg technik, których zastosowanie gwarantuje osiąganie konkretnych celów biznesowych. Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry negocjator? O czym pamiętać przy prowadzonych negocjacjach? O tym jakie wyróżniamy rodzaje negocjacji dowiesz się z tego artykułu.

Po pierwsze – jak negocjować

Podstawowymi kryteriami dobrych negocjacji jest pewność siebie, zdecydowana postawa oraz nastawienie na osiągnięcie porozumienia. Z pozoru banalne czynniki mają ogromny wpływ na przebieg i finał negocjacji. Pertraktacje z kontrahentem, któremu nie ufamy i którego podejrzewamy o nieuczciwość, negują pozytywne nastawienie, ważne przy przebiegu negocjacji i mogą zniweczyć ich finał. W przebiegu negocjacji istotną rolę odgrywają zdolności analityczne oraz umiejętność aktywnego słuchania. Pomagają one w formułowaniu trafnych postulatów i kontrargumentów kluczowych dla wyniku spotkania. Według badań, w roli negocjatora lepiej widziane są osoby o wysokiej kulturze osobistej, spokojne i powściągliwe na wszystkich etapach procesu negocjacyjnego. Zbyt pewni siebie oponenci posługujący się natarczywą lub agresywną retoryką okazują się w praktyce znacznie mniej skuteczni. Z tego powodu pożądaną cechą dobrego negocjatora jest dyplomacja, zarówno werbalna jak i behawioralna. Mowa ciała wiele mówi o rozmówcy, dlatego fundamentalną zasadą wszystkich rekinów biznesu jest zachowanie postawy otwartej, pewnej siebie i korelującej ze spokojnym tonem wypowiedzi. Nerwowe ruchy, opuszczanie głowy, drapanie, stukanie palcami, przebieranie nogami pod krzesłem i wiele innych zachowań zdradzają u strony negocjacji niepewność, którą oponent może łatwo wykorzystać stosując podstawowe techniki negocjacyjne (w tym te dotyczące wyprowadzania z równowagi).

Gdy jest to konieczne – argumentuj dąż do kompromisu

Kluczową cechą dobrego negocjatora jest również plastyczność ustaleń. Należy mieć na uwadze, że w negocjacjach nadrzędną wartością jest osiągnięcie porozumienia zadowalającego obie strony. Oczywiście oferta godna zaakceptowania niekoniecznie musi być ostateczna – zawsze warto negocjować o więcej korzyści. Zgoda na pierwszą proponowaną ofertę jest źle widziana. Oponenta negocjacyjnego zawsze traktujemy z szacunkiem, bez względu na to, czy warunki, jakie oferuje, są korzystne czy nie. Nigdy nie dopuszczamy do powstawania sytuacji konfliktowych, ponieważ mogą zniweczyć wszystkie dotychczasowe ustalenia.

Ostatnią i kluczową zasadą dobrych negocjacji jest staranne przygotowanie merytoryczne.
Ważne, żeby znać wszystkie możliwe argumenty kontr rozmówcy oraz być przygotowanym na wszelkie warianty i propozycje. Rozpoznanie potencjalnych potrzeb drugiej strony daje taktyczną przewagę, jednak należy mieć na uwadze, że w przypadku negocjacji trudnych, należy umieć skalować wagę poszczególnych korzyści i wybierać odpowiednie priorytety, których wynegocjowanie da nam poczucie osiągniętego sukcesu.

O tym jak przygotować się do negocjacji pisaliśmy też tutaj. Natomiast jakie korzyści niesie umiejętność negocjacji tutaj.

Wybrane szkolenia z negocjacji dla naszych klientów:

Szkolenie dla firmy Knauf „Negocjacje dla praktyków”

Jak negocjować w świecie agresywnego biznesu? Szkolenie dla firmy M.A.S ze Starachowic

Programy szkoleń:

Jeden z przykładowych programów z negocjacji dostępny w naszej ofercie.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.