Siła szkoleń z negocjacji dla praktyków

Jeszcze u schyłku ubiegłego stulecia techniki negocjacyjne były typowe głównie dla mediatorów czy prawników. Dziś brak elementarnej znajomości technik negocjacyjnych paraliżuje dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. Powoduje również, że nie potrafimy radzić sobie z konfliktami i przeszkodami w życiu osobistym. Umiejętności negocjacyjne przydają się bowiem zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Korzystają z nich dyplomaci, politolodzy, politycy, ale i handlowcy. Rozmaite szkolenia przedstawiają szereg technik, których zastosowanie gwarantuje osiąganie konkretnych celów biznesowych. Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry negocjator? O czym pamiętać przy prowadzonych negocjacjach? O tym jakie wyróżniamy rodzaje negocjacji dowiesz się z tego artykułu.

Po pierwsze – jak negocjować

Podstawowymi kryteriami dobrych negocjacji jest pewność siebie, zdecydowana postawa oraz nastawienie na osiągnięcie porozumienia. Z pozoru banalne czynniki mają ogromny wpływ na przebieg i finał negocjacji. Pertraktacje z kontrahentem, któremu nie ufamy i którego podejrzewamy o nieuczciwość, negują pozytywne nastawienie, ważne przy przebiegu negocjacji i mogą zniweczyć ich finał. W przebiegu negocjacji istotną rolę odgrywają zdolności analityczne oraz umiejętność aktywnego słuchania. Pomagają one w formułowaniu trafnych postulatów i kontrargumentów kluczowych dla wyniku spotkania. Według badań, w roli negocjatora lepiej widziane są osoby o wysokiej kulturze osobistej, spokojne i powściągliwe na wszystkich etapach procesu negocjacyjnego. Zbyt pewni siebie oponenci posługujący się natarczywą lub agresywną retoryką okazują się w praktyce znacznie mniej skuteczni. Z tego powodu pożądaną cechą dobrego negocjatora jest dyplomacja, zarówno werbalna jak i behawioralna. Mowa ciała wiele mówi o rozmówcy, dlatego fundamentalną zasadą wszystkich rekinów biznesu jest zachowanie postawy otwartej, pewnej siebie i korelującej ze spokojnym tonem wypowiedzi. Nerwowe ruchy, opuszczanie głowy, drapanie, stukanie palcami, przebieranie nogami pod krzesłem i wiele innych zachowań zdradzają u strony negocjacji niepewność, którą oponent może łatwo wykorzystać stosując podstawowe techniki negocjacyjne (w tym te dotyczące wyprowadzania z równowagi).

Gdy jest to konieczne – argumentuj dąż do kompromisu

Kluczową cechą dobrego negocjatora jest również plastyczność ustaleń. Należy mieć na uwadze, że w negocjacjach nadrzędną wartością jest osiągnięcie porozumienia zadowalającego obie strony. Oczywiście oferta godna zaakceptowania niekoniecznie musi być ostateczna – zawsze warto negocjować o więcej korzyści. Zgoda na pierwszą proponowaną ofertę jest źle widziana. Oponenta negocjacyjnego zawsze traktujemy z szacunkiem, bez względu na to, czy warunki, jakie oferuje, są korzystne czy nie. Nigdy nie dopuszczamy do powstawania sytuacji konfliktowych, ponieważ mogą zniweczyć wszystkie dotychczasowe ustalenia.

Ostatnią i kluczową zasadą dobrych negocjacji jest staranne przygotowanie merytoryczne.
Ważne, żeby znać wszystkie możliwe argumenty kontr rozmówcy oraz być przygotowanym na wszelkie warianty i propozycje. Rozpoznanie potencjalnych potrzeb drugiej strony daje taktyczną przewagę, jednak należy mieć na uwadze, że w przypadku negocjacji trudnych, należy umieć skalować wagę poszczególnych korzyści i wybierać odpowiednie priorytety, których wynegocjowanie da nam poczucie osiągniętego sukcesu.

O tym jak przygotować się do negocjacji pisaliśmy też tutaj. Natomiast jakie korzyści niesie umiejętność negocjacji tutaj.

Wybrane szkolenia z negocjacji dla naszych klientów:

Szkolenie dla firmy Knauf „Negocjacje dla praktyków”

Jak negocjować w świecie agresywnego biznesu? Szkolenie dla firmy M.A.S ze Starachowic

Programy szkoleń:

Jeden z przykładowych programów z negocjacji dostępny w naszej ofercie.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia przygotowują brygadzistów do prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami?

Prowadzenie trudnych rozmów przez brygadzistów – szkolenia Rola brygadzisty to znacznie więcej niż tylko nadzór nad technicznymi aspektami pracy. To codzienne zarządzanie ludźmi, motywowanie zespołu i, co nieuniknione, reagowanie na problemy. Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają liderzy pierwszej linii, jest prowadzenie trudnych rozmów z pracownikami. Niezależnie od tego, czy chodzi o spadek wydajności, naruszenie zasad bezpieczeństwa, czy konflikt…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwijać kompetencje działu HR? – praktyczny przewodnik

Strategiczny HR – klucz do zaangażowania i rozwoju talentów w firmie Współczesny dział HR to już nie tylko administracja kadrowa i naliczanie wynagrodzeń. To strategiczny partner dla biznesu, który odpowiada za najcenniejszy zasób firmy – ludzi. Aby sprostać dynamicznym wyzwaniom rynku, specjaliści HR muszą nieustannie poszerzać swoje horyzonty i umiejętności. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji inwestuje w rozwój kompetencji swoich zespołów…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia pomagają liderom utrzymać wysoki poziom dyscypliny w zespole?

Szkolenia wspierające liderów w budowaniu dyscypliny Utrzymanie wysokiego poziomu dyscypliny w zespole to jeden z kluczowych warunków efektywnej pracy i realizacji celów organizacji. Wymaga ono od lidera nie tylko jasno określonych zasad, ale także umiejętności motywowania pracowników i budowania zaufania. W dobrze prowadzonym zespole porządek wynika z przekonania o jego wartości, a nie z obawy przed sankcjami. Szkolenia pomagają liderom w rozwijaniu narzędzi i technik, które pozwalają…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.