Efektywny manager – czyli jak zostać dobrym przywódcą. Wywiad z Magdaleną Sekulską - Walkowiak

Efektywny manager – czyli jak zostać dobrym przywódcą. Wywiad z Magdaleną Sekulską – Walkowiak

Efektywny manager to osoba, która skutecznie zarządza zasobami, czasem i ludźmi w celu osiągnięcia zamierzonych celów organizacji. Zarządzanie jest sztuką, którą można doskonalić przez całe życie. W szeregach menedżerów można znaleźć osoby o różnych umiejętnościach, różnych stylach zarządzania i różnych charakterach, ale wszystkich łączy jedno: chęć bycia efektywnym liderem. ”

Nie jest to łatwe zadanie, ale z pewnością jest możliwe do osiągnięcia. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją karierę w zarządzaniu, czy jesteś doświadczonym menedżerem, zawsze istnieją obszary, które można udoskonalić. A także nowe umiejętności, które można nabyć.

W dobie dynamicznych zmian, wiedza ta jest niezwykle cenna. Zapraszamy więc do przeczytania naszego wywiadu, który pomoże Ci zrozumieć, jak stać się nie tylko dobrą osobą na stanowisku managera, ale prawdziwym liderem. Wywiad został przeprowadzony z Magdaleną Skulską Walkowiak. Ekspertką specjalizującą się w zagadnieniach związanych z rozwijaniem umiejętności handlowo – biznesowych (techniki sprzedaży, zaawansowane negocjacje w sieciach handlowych, controlling finansowy dla sprzedawców) oraz profesjonalnej obsłudze klienta biznesowego.

Kim jest efektywny manager i co go cechuje?

MSW: Efektywny manager to przede wszystkim lider, który ma charyzmę, który buduje relacje w oparciu o zaufanie i lojalność. Efektywny manager powinien znać i umieć skutecznie stosować techniki zarządzania. Cechować się asertywnością, rozważnym postępowaniem, wysokim poczuciem obowiązkowości i samodyscypliny. Efektywny manager jest także odporny na stres i potrafi podejmować skuteczne decyzje pod presją czasu. Warto pamiętać, że efektywny manager wymaga nie tylko od zespołu, ale również od siebie.

Jak zbudować silny zespół pracowników i jakie zachowania się do tego przyczyniają?

MSW: Warto zacząć od zadania sobie pytania „Gdzie chcę być z moim zespołem, dlaczego i kiedy?” Kiedy jest to już jasne należy ocenić jakie zasoby są niezbędne do realizacji określonego celu. Zespół musi mieć bowiem dostęp do wszystkich niezbędnych narzędzi i wsparcia ze strony managera.  A manager powinien dobrze znać członków swojego zespołu, ich mocne strony i obszary do pracy, aby delegować zadania odpowiednim osobom. Efektywny manager wie, że każdy członek zespołu może wnieść coś wartościowego i postrzega zespół jako całość, a nie zbiór indywidualnych jednostek, dlatego między innymi tworzy atmosferę zachęcającą do otwartej komunikacji, wymiany doświadczeń i pomysłów.  To także buduje zaufanie, bez którego  bliska współpraca jest niemożliwa. Silny zespół powinien mieć nie tylko wyznaczone priorytety i wsparcie ze strony managera, ale też regularnie otrzymywać konstruktywny feedback.

W jaki sposób efektywny manager powinien motywować swoich pracowników?

MS: Doceniać i jeszcze raz doceniać. Wzmacniać nawet drobne sukcesy.

Jak efektywny manager powinien radzić sobie z konfliktami w miejscu pracy? I jakie są najlepsze strategie rozwiązywania problemów między pracownikami lub w zespole?

MSW: Konflikt jest rzeczą naturalną. Wszędzie gdzie dochodzi do interakcji między ludźmi pojawiają się różne charaktery, różne osobowości, różne opinie w jednym temacie. Konflikt nie zawsze musi być destrukcyjny. Warto jednak zadbać o to, aby nie wymknął się spor kontroli. Na pewno pomocna będzie tutaj otwarta komunikacja, która pozwoli na wyrażenie swojego zdania przez każdego członka zespołu. Teoretycznie najlepszym rozwiązaniem problemu jest kompromis, który daje poczucie „wygranej” każdej ze strony, bo każdy „bierze” coś dla siebie. Nikt nie dostaje wówczas wszystkiego, ale też nikt nie zostaje z „pustymi” rękoma. Warto aby manager w sytuacji konfliktowej wysłuchał, znalazł źródło konfliktu oraz wspierał w poszukaniu rozwiązania, pomógł wyciągnąć wnioski i naukę na przyszłość. Warto aby pamiętał, że najczęściej najlepszym wyjściem jest współpraca, która nie zawsze oznacza kompromis.

Jakie wyzwania stoją przed managerami w zakresie delegowania zadań?

MSW: Skuteczny manager wie kogo ma w zespole. Jakimi cechami charakteryzują się członkowie jego teamu. Zna mocne strony i poziom umiejętności każdej osoby, z którą współpracuje na linii leader – podwładny. Znajomość tych cech pozwoli na delegowanie zadań odpowiednio do wiedzy, doświadczenia i predyspozycji osoby, która ma zadanie wykonać.
Delegując zadania warto pamiętać, aby jasno określić cel i sprawdzić czy pracownik dobrze zrozumiał zadanie. Tutaj warto poprosić pracownika, aby własnymi słowami powiedział nad czym ma pracować. A jeśli zadanie już zostało delegowane, to warto dać pracownikowi zdecydować o planie realizacji tego zadania. Managerowie czasami zapominają, że zadanie delegowali pracownikowi, a nie sobie 😊
Delegowanie zadania wymaga sporej „dawki” zaufania do pracownika. Skoro już jednak został wybrany do wykonania danej pracy, to warto pozwolić mu na pewien poziom swobody. Kontrolować, ale nie na zasadzie sprawdzania, a na zasadzie regularnego referowania stopnia realizacji celu.

Jakie umiejętności powinien posiadać efektywny menadżer, aby delegowanie zadań było skuteczne?

MSW: W tym zakresie efektywny manager potrafi skutecznie ocenić poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji członków swojego zespołu. Wie i potrafi zaufać, wspierać w przypadku pojawiających się trudności. A także pochwalić i nagrodzić pracownika za starania czy udzielić konstruktywnej informacji zwrotnej w przypadku niepowodzenia.

Jakie są najważniejsze narzędzia, które powinny być stosowane w efektywnym przywództwie?

MSW: Mówi się, że o dobrym przywództwie w 60% między innymi efektywność osobista, która wyraża się charyzmą, inteligencją emocjonalną, uczciwością czy świadomością własnych kompetencji i chęcią do ciągłego rozwoju.
Gdybym miała wymienić narzędzia, które sama stosuję, to z całą pewnością znajdzie się wśród nich kalendarz 😊 po co pamiętać co i kiedy, jeśli wystarczy pamiętać o jednej rzeczy – by zajrzeć do kalendarza?

Jakie porady możesz dać przyszłym menedżerom, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w zakresie efektywnego przywództwa i skutecznych narzędzi managerskich?

MSW: Pokora, świadomość konieczności ciągłego rozwoju, dzielenia się wiedzą, ale też uczenia się od zespołu.  Słuchaj i słysz 😊 Dbaj o dobrą atmosferę w pracy. Nie tylko między członkami swojego zespołu, ale także między swoim zespołem, a innymi. Panuj nad swoimi emocjami, odważnie podejmuj decyzje, stanowczo stawiaj granice. A na samym początku odpowiedz sobie na pytanie – w jakim celu obejmuję to stanowisko?

Efektywny manager – podsumowanie

Jeśli zaciekawił Cię nasz wywiad, zapisz swoich pracowników na nasze szkolenie, na którym uczestnicy:

  • Zwiększą świadomość i wiedzę na temat roli każdego przełożonego w organizacji
  • Zbudują rolę przełożonego w zespole, ustalą zasady i reguły współpracy z podwładnymi
  • Wypracują kluczowe kompetencje niezbędne w codziennej pracy kierowników

Nie zwlekaj i skontaktuj się z nami już teraz!

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku.

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.