Czym jest i na czym polega zarządzanie sytuacyjne? Wywiad z Pawłem Głowackim.

Co znajduje się w treści artykułu?

Pokaż więcej Ukryj

Zarządzanie sytuacyjne to jedna z kluczowych koncepcji współczesnego zarządzania, która zyskała na znaczeniu w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym. W dobie rosnącej złożoności procesów organizacyjnych oraz nieprzewidywalności rynkowej, umiejętność dostosowania stylu zarządzania do konkretnej sytuacji staje się nieodzownym elementem skutecznego kierowania zespołami. W naszym wywiadzie z ekspertem Paweł Głowackim, postaramy się przybliżyć, czym tak naprawdę jest zarządzanie sytuacyjne, jakie są jego główne założenia oraz jak może ono wpłynąć na efektywność działania organizacji.

Na czym polega zarządzanie sytuacyjne i jakie są jego główne założenia?

Paweł Głowacki: Zarządzanie sytuacyjne opiera się na zarządzaniu dopasowanym do aktualnego stopnia rozwoju pracownika. Celem takiego podejścia jest rozwój pracowników polegający głównie na budowaniu ich samodzielności i odpowiedzialności za powierzone obowiązki i zadania.

Jakie umiejętności są kluczowe dla efektywnego zarządzania sytuacyjnego?

Paweł Głowacki: Przede wszystkim każdy manager potrzebuje dobrze rozumieć swoją rolę i odpowiedzialności w firmie. Mieć świadomość korzyści wynikających z rozwoju swoich podwładnych. Planować długoterminowy rozwój oraz dopasowywać powierzane obowiązki do możliwości, predyspozycji i potencjału współpracowników. Właściwie stosowane zarządzanie sytuacyjne zachęca do dalszego rozwoju, jest motywatorem angażującym każdego pracownika do pójścia o krok dalej. Jeśli manager dobrze zaplanuje kroki rozwoju swoich podwładnych, ma cierpliwość, zaufanie i nastawienie na współpracę oraz dobre umiejętności komunikacyjne. Jego zespół będzie stale się rozwijał i usamodzielniał. Rozwój zespołów to jednocześnie rozwój firmy.

Czy możesz podać przykłady sytuacji, w których zarządzanie sytuacyjne było szczególnie skuteczne?

Paweł Głowacki: Przykładem dobrze stosowanego zarządzania sytuacyjnego może być choćby praca managera z nowym pracownikiem. Dość często podczas mojej pracy trenerskiej spotykam managerów, którzy stosują metodę by w pierwszym dniu pracy nowego pracownika dać mu wszystko co jest mu niezbędne do pracy. Czyli w praktyce „zawalają” go informacjami, procedurami uznając na koniec dnia, że dobrze wykonali swoją pracę. Jeśli 10% tych informacji zostanie zapamiętanych, przetrawionych przez tak wprowadzanego pracownika to będzie niewątpliwy sukces. Potem pojawiają się konsekwencje w postaci nieporozumień, niezadowolenia, rozczarowania po obu stronach. Bo jak zinterpretować słowa managera „przecież Ci już o tym mówiłem”; „ile razy mam Ci to powtarzać”; „czemu Ty niczego nie potrafisz zapamiętać”; „czy Ty aby na pewno nadajesz się do tej pracy”.

Jak zatem działać w pierwszych dniach ze świeżo zatrudnionymi pracownikami?

Paweł Głowacki: Stosując zarządzanie sytuacyjne warto przeprowadzić instruktarz. Na początku jasno opisujący konkretne zadania do wykonania. Upewnić się, że pracownik wie dokładnie na czym polega jego zadanie i jak ma je wykonać. Z każdym nowym zadaniem zmniejszać ilość instrukcji stopniowo zwiększając samodzielność. Być obecnym przy pracowniku, obserwować jego działania, wspierać tylko tyle ile dany pracownik potrzebuje. A może nawet odrobine mniej i poprzez wykorzystanie jego potencjału i talentów, budować jego samodzielność i odpowiedzialność.

Jak zarządzanie sytuacyjne różni się od tradycyjnych metod zarządzania?

Paweł Głowacki: Tak jak nie ma jednego sposobu właściwej komunikacji do wszystkich ludzi, tak samo nie ma jednej metody zarządzania, która sprawdzi się do wszystkich pracowników. Zarządzanie sytuacyjne to zbiór różnych metod działania dopasowanych do aktualnego etapu rozwoju kompetencji danego pracownika.

Przykładowo: Są managerowie, którzy zawsze i wszędzie stosują instruktarz. Czasem to będzie właściwa forma zarządzania, gorzej, jeśli stosują tą metodę działania także względem doświadczonych ekspertów, którzy tak naprawdę zupełnie tego nie potrzebują. Taki sposób działania managera odbierają jako brak zaufania, jest to dla nich demotywujące, ogranicza ich samodzielność. W dłuższej perspektywie czasu taka relacja pomiędzy przełożonym a podwładnym nie utrzyma się.

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem zarządzania sytuacyjnego w organizacji?

Paweł Głowacki: Większość osób nie lubi zmian. Przyzwyczajamy się do swojego porządku, swoich sprawdzonych rozwiązań i metod działania. Każda zmiana zanim zostanie zaakceptowana musi przejść przez kilka etapów. Dlatego wprowadzanie w organizacjach zarządzania sytuacyjnego to proces długiej pracy z managerami, który zawsze zaczynam od zrozumienia ich aktualnej sytuacji, codziennych wyzwań z którymi się mierzą. Dopiero wtedy mogę przepracować z nimi korzyści jakie mogą osiągnąć stosując w codziennych działaniach zarządzanie sytuacyjne. Widząc pierwsze efekty dopasowanego zarządzania, trudno nie chcieć więcej…

Zainwestuj w swoją przyszłość – dołącz do naszych szkoleń!

Chcesz być zawsze o krok przed konkurencją?

Nasze szkolenia to Twoja droga do sukcesu! Bez względu na to, czy zaczynasz swoją zawodową przygodę, czy jesteś już doświadczonym specjalistą, mamy w swojej ofercie szkolenia, które spełnią Twoje potrzeby i oczekiwania. Oferujemy wiedzę i praktyczne umiejętności, które natychmiast wykorzystasz w swojej pracy.

Jak zarządzanie sytuacyjne wpływa na proces podejmowania decyzji w organizacji?

Paweł Głowacki: Stosowanie zarzadzania sytuacyjnego w modelowej organizacji przesuwa proces decyzyjny na każdy poziom organizacyjny. Związane jest to z samodzielnością pracowników, braniem przez nich odpowiedzialności za powierzone zadania oraz zdobytym wcześniej umiejętnością. Inną korzyścią jest szybsze i bardziej trafne podejmowanie decyzji przez zarząd, wynikające ze znacznie szerszego przepływu informacji wewnątrz organizacji.

Jakie narzędzia lub techniki są najczęściej wykorzystywane w zarządzaniu sytuacyjnym?

Paweł Głowacki: Wymieniając tylko podstawy, będzie to: aktywne słuchanie, obserwacja, zadawanie trudnych pytań, dociekanie, nieodpuszczanie, efektywna komunikacja, wnikliwa analiza, właściwe definiowanie celów, motywowanie, kontrolowanie, rozliczanie z powierzonych zadań, budowanie zaangażowania, dzielenie się odpowiedzialnością, nastawienie na współprace, cierpliwość.

W jaki sposób zarządzanie sytuacyjne wpływa na relacje w zespole?

Paweł Głowacki: Właściwie stosowane przez managera zarządzanie sytuacyjne buduje w zespole zaufanie, motywację pracowników oraz autorytet samego przełożonego. Daje to szanse na szybkie zbudowanie efektywnego zespołu oraz bardzo dobrze przygotowuje zespół na wyzwania przyszłości.

Czy są branże lub sektory, które szczególnie korzystają na zastosowaniu zarządzania sytuacyjnego?

Paweł Głowacki: Moim zdaniem w każdej branży ta metoda zarządzania przełożonego daje pozytywne efekty. Nie ma znaczenia produkt czy proces, chodzi o sposób odziaływania na podwładnych przez bezpośredniego przełożonego. Inaczej będzie jeśli mówimy o organizacji w której mamy przełożonego który jako jedyny ma wiedzę i doświadczenie i nie zamierza się nim dzielić ze swoimi podwładnymi. Oni mają nie myśleć, nie zastanawiać się co robią, tylko odtwarzać dokładnie instrukcje swojego szefa. Widziałem kiedyś taką grafikę, która to dobrze ilustruje, mianowicie pracownicy w szatni przed pracą przebierali się w ubrania robocze oraz zostawiali na półkach swoje mózgi. W takiej organizacji zarządzanie sytuacyjne się nie sprawdzi.

Jak przyszli liderzy mogą rozwijać umiejętności potrzebne w zarządzaniu sytuacyjnym?

Paweł Głowacki: Najlepszą metodą jest dobrze zrozumieć i poznać tą metodę działania, np. biorąc udział w warsztacie dotyczącym zarządzania sytuacyjnego. Zwykle na moich szkoleniach na sali są zarówno doświadczeni managerowie, poczatkujący kierownicy, ale także jest zwykle kilka osób, które dopiero aspirują do bycia managerem. Wszystkie rozwijane podczas warsztatu umiejętności uczestnicy mogą ćwiczyć w swoich codziennych zadaniach podczas współpracy z innymi pracownikami. Przyszli liderzy to dość często nieformalni liderzy w swoich zespołach, poznane techniki zarządzania sytuacyjnego sprawdza się doskonale w ich codziennej pracy.

W jaki sposób organizacje mogą szkolić swoich liderów w zakresie zarządzania sytuacyjnego?

Paweł Głowacki: Zapraszam na mój autorski warsztat zarządzania sytuacyjnego. Nawet krzesła biorą w nim aktywny udział przez co każdy uczestnik ma szanse doświadczyć, czym jest zarządzanie sytuacyjne w praktyce i przekonać się jak działa i motywuje pracowników do rozwijania swoich kompetencji. Zwykle pracujemy 2 dni warsztatowe na sali szkoleniowej, a po ok 1-2 miesiącach spotykamy się stacjonarnie lub online by omówić efekty działań. Czasem jest to też dobry moment na włączenie indywidualnych mentoringów czy coachingu. Dla mnie największą satysfakcją jest widzieć efekty zmiany sposobu zarządzania pracownikami w organizacjach w postaci realnej poprawy kluczowych wyników zespołów

Zarządzanie sytuacyjne – szkolenie

Zarządzanie sytuacyjne to niezwykle istotna koncepcja, która pozwala menedżerom skutecznie dostosowywać swoje podejście do różnych okoliczności. Co z kolei przekłada się na lepsze wyniki zespołu i całej organizacji. Zrozumienie i wdrożenie zasad zarządzania sytuacyjnego może znacząco zwiększyć efektywność kierowania ludźmi oraz poprawić komunikację i współpracę w zespole.

Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na ten temat i nauczyć się, jak praktycznie stosować zarządzanie sytuacyjne w codziennej pracy, serdecznie zapraszamy do udziału w naszym szkoleniu. To doskonała okazja, aby zdobyć praktyczne umiejętności, które pomogą Ci stać się bardziej elastycznym i skutecznym liderem, gotowym na wyzwania współczesnego biznesu. Dołącz do nas i zainwestuj w swój rozwój zawodowy!

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku.

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.