Akademia Fachowego Sprzedawcy. Sprawozdanie ze spotkania doradczego dla Społem Zawiercie
Firma Społem to nasz stały klient, dla którego przeprowadziliśmy już wiele szkoleń: z zakresu obsługi klienta, merchandisingu, czy zarządzania zespołem. Tym razem, 21 maja, spotkaliśmy się, aby pokazać pracownikom sieci sklepów Społem Zawiercie, jak polepszyć merchandising działów sprzedaży zza lady: mięsno-wędliniarskiego i nabiałowego. Spotkanie odbyło się na terenie jednego ze sklepów firmy.
Społem Zawiercie to sieć kilkunastu sklepów spożywczych i przemysłowych, piekarnia, cukiernia oraz targowisko z ponad dwustoma stanowiskami handlowymi. Wszystkie punkty zlokalizowane są na terenie miasta Zawiercie.
Cele doradztwa
Celem szkolenia było wykształcenie w uczestnikach praktycznej umiejętności układania ekspozycji produktów w ladzie mięsno-wędliniarskiej oraz nabiałowej, w oparciu o najnowsze zasady merchandisingu.
Przebieg doradztwa
Doradztwo zostało przeprowadzone w formie warsztatów, więc poprzedzone krótkim wykładem teoretycznym. Pracownikom został przekazany plan szkolenia ze ściśle określonymi zasadami realizacji. Uczestniczki szkolenia podzielone zostały na trzyosobowe grupy. Każda z grup czynnie realizowała założenia usługi konsultingowej.
W trakcie szkolenia zrealizowaliśmy następujące tematy:
- Ekspozycja towarów
– podział towarów na grupy asortymentowe, – efekt masy towarowej, – strefy oddziaływania, – dokładanie towarów, – zasada FIFO, – sezonowość, – promocje, – estetyka i czystość
- Cechy dobrego sprzedawcy
– wygląd i postawa, – aktywna sprzedaż
- Straty
Szeroko omówiliśmy potrzebę zmian ekspozycji, uwzględniając sezonowość. Dostosowanie palety oferowanych produktów do potrzeb konsumenta w miarę zmieniania się pór roku czy świąt to jeden ze sprawdzony sposób na podniesienie wyników sprzedażowych. Uczestniczki zdobyły również wiedzę w zakresie wyglądu i postawy pracownika. Dowiadując się również, jak schludny ubiór i komunikacja niewerbalna pomaga w korzystnym nastawieniu klienta. Personel otrzymał również porady w zakresie używania sprzętu drobnego, a także ostrzenia i konserwacji maszyny do krojenia.
ZASADA „EFEKTU MASY”
Po szczegółowym rozpoznaniu warunków sprzedaży w sklepie i zapoznaniu pracowników z zasadami merchandisingu lady mięsno-wędliniarskiej i nabiałowej, przeszliśmy do ostatniego etapu szkoleniowego – praktyki. Ćwiczyliśmy ekspozycję produktów z podziałem na grupy towarowe, z uwzględnieniem sezonowości, cen oraz promocji.
Efekty doradztwa
W efekcie spotkania doradczego pracowniczki sklepów Społem Zawiercie zdobyły umiejętność podziału towarów oraz właściwego ich rozmieszczenia. Dzięki wdrożonym zasadom firma zyska estetykę lady, co z kolei wpłynie na polepszenie doznań zakupowych klientów.
Lada mięsno-wędliniarska jest „sercem sklepu”. Badania pokazują, że konsumenci, którzy dokonują zakupów produktów świeżych, kupują chętniej i więcej na pozostałych działach sklepu. Dlatego właśnie właściwa ekspozycja towarów i umiejętna obsługa klienta na tym dziale potrafi znacząco przełożyć się na sprzedaż i lojalność klientów.
Dziękujemy pracowników sieci sklepów Społem Zawiercie za udział w szkoleniu.
Trenerzy „Warto Szkolić”
Zobacz także inne nasze relacje z usług realizowanych dla sklepów sieci Społem:
Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym. Szkolenie dla SPOŁEM Zawiercie
Szkolenie dla PSS „Społem” Wronki z zakresu merchandisingu
„ Profesjonalna Obsługa Klienta” – szkolenie dla sieci sklepów Społem w Ełku
Aranżacja powierzchni sklepu- Projekt dla sklepu Społem Środa Wielkopolska
Zachęcamy także do lektury artykułów z naszej bazy wiedzy:
Szkolenia z merchandisingu – nowe trendy i technologie
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Marketing sensoryczny, czyli skuteczny mix bodźców
Merchandising w salonikach prasowych – sztuka sprzedawania prasy
Jak skutecznie wykorzystać cross merchandising?
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Ekspozycja najczęściej kupowanych produktów
Szkolenia z merchandisingu – konieczność czy fanaberia?