Szkolenia dla pracowników restauracji – jakie wybrać?

Szkolenia dla pracowników restauracji – jakie wybrać?

Szkolenia dla pracowników restauracji, stanowią klucz do jej sukcesu, dlaczego? Restauracja to miejsce, z którego codziennie korzysta bardzo duża liczba osób. To tutaj ludzie jedzą posiłki, organizują spotkania, imprezy rodzinne, a także relaksują się. Restauracja daje ludziom poczucie pewnego rodzaju luksusu. Dzieje się tak, ponieważ nie trzeba gotować, by zjeść smaczny posiłek. Co więcej, jedzenie podawane jest do stolika i nie trzeba po sobie sprzątać. Wszystko to dzieje się za sprawą pracowników restauracji, którzy są za to odpowiedzialni. Czy to właśnie dlatego szkolenia dla pracowników restauracji są ważne?

Branża HoReCa, a zwłaszcza restauracje, mają z nimi duży problem. Nie chodzi o to, że brakuje kandydatów do pracy. Brakuje osób wysoko wykwalifikowanych, posiadających wieloletnie doświadczenie w branży. Ciężko znaleźć też osoby profesjonalne, zaangażowane i posiadające wysoką kulturę osobistą. Zdesperowani właściciele, często zatrudniają młode osoby nieposiadające jeszcze żadnego doświadczenia związanego z restauracją. Dlatego tak ważne jest, by właściciele inwestowali w szkolenia dla pracowników restauracji. Szkolenia te mogą być skierowane do nowych pracowników, ale także do tych, którzy posiadają już doświadczenie i mogą rozwinąć swoje kompetencje. Przeszkolony personel, to sukces restauracji. Szkolenia dla pracowników restauracji dają bowiem wiele korzyści, które wpływają na większą liczbę klientów i lepsze zyski. W tym artykule przybliżymy cechy i zadania pracowników restauracji oraz wskażemy, dlaczego warto inwestować pieniądze w szkolenia dla pracowników restauracji.

Szkolenia dla pracowników restauracji – kto wchodzi w skład zespołu i jakie są jego zadania?

Pracownicy restauracji to zespół składający się z wielu osób, które pełnią różne role, aby zapewnić klientom jak najlepszą obsługę i jakość posiłków. Ich głównymi zadaniami jest przygotowywanie, serwowanie posiłków oraz napojów. A także dbanie o to, by goście restauracji czuli się miło i komfortowo. Pracownicy restauracji muszą być dobrze zorganizowani, ponieważ muszą umieć obsługiwać i przygotowywać posiłki dla wielu osób, w tym samym czasie. Ważne jest również to, by pracownicy byli uprzejmi i mili, bo ma to ogromny wpływ na atmosferę i budowanie z gośćmi relacji. Ilość pracowników w restauracji zależy od jej wielkości, standardów i lokalizacji. Z tej racji podamy tylko kilka najpopularniejszych zawodów, które są w niej obecne, a także wymienimy ich zadania i cechy.

Kelner

Kelner jest pierwszą osobą, którą spotykają goście restauracji i jedyną, która ma z nimi najdłuższy kontakt. To on wskazuje im stolik, podaje karty i dba o to by czuli się jak najlepiej. Do jego cech powinny należeć:

  • komunikatywność i umiejętność nawiązywania kontaktu z ludźmi
  • cierpliwość
  • umiejętność rozwiązywania problemów
  • odpowiedzialność i sumienność w wykonywaniu zadań
  • umiejętność dobrej organizacji pracy i pracy pod presją
  • estetyka osobista i schludny wygląd
  • wysoka kultura osobista

Jego główne zadania to:

  • przyjmowanie zamówień od gości restauracji i przekazywanie ich do pracowników kuchni
  • serwowanie dań zgodnych z zamówieniem
  • kontrola czy jedzenie i napoje są podane w odpowiednim czasie i temperaturze
  • utrzymywanie czystości w restauracji
  • sprzątanie stołów po klientach
  • przyjmowanie płatności

Szef kuchni

To dzięki jego pracy, klienci restauracji mogą zjeść dobry posiłek, przygotowany na czas i z najwyższą starannością o jego jakość. Szef kuchni odpowiada za kierowanie i zarządzanie kuchnią w restauracji. Jako osoba zarządzająca musi posiadać wiele cech, które pomagają mu w zapanowaniu nad często licznym zespołem kucharzy i pracą pod presją czasu. Do tych cech należą:

  • kreatywność i umiejętność eksperymentowania ze składnikami
  • znajomość trendów kulinarnych i technik gotowania
  • umiejętność zarządzania zespołem kucharzy
  • skrupulatność w zarządzaniu kuchnią
  • doskonałe umiejętności komunikacyjne i interpersonalne
  • silna odporność na stres i prace w dynamicznym środowisku

Główne zadania szefa kuchni:

  • planowanie i projektowanie menu
  • wybór produktów, tworzenie receptur
  • nadzorowanie procesu przygotowywania posiłków, ich prezentacji i jakości
  • zarządzanie zespołem w kuchni
  • zarządzanie magazynem – zamawianie produktów i nadzorowanie ich ilości
  • przestrzeganie standardów bezpieczeństwa

Barmani

Barman jest osobą, która zajmuje się obsługą restauracyjnego baru. Przygotowuje i serwuje napoje alkoholowe oraz drobne przekąski takie jak orzeszki czy nachosy. Podobnie jak kelner i szef kuchni musi posiadać cechy, które pozwolą mu na pracę w stresujących i dynamicznych warunkach. Oto kilka z nich:

  • zachowanie spokoju w trudnych sytuacjach – zwłaszcza, gdy klienci przesadzą z alkoholem
  • szybkość w działaniu
  • umiejętność obsługi sprzętów barowych takich jak: shakery, blendery
  • umiejętność zapamiętywania i wykonywania wielu zamówień jednocześnie
  • znajomość różnego rodzaju alkoholi i drinków
  • umiejętność rozmowy z klientami

Zadania, które musi wykonywać barman:

  • przygotowywanie i serwowanie napojów alkoholowych
  • przygotowywanie i utrzymywanie w czystości sprzętu barowego: kieliszki, shakery itp.
  • zapewnianie miłej atmosfery poprzez rozmowę z klientem
  • przygotowywanie drinków zgodnie z zaleceniem właściciela
  • zarządzanie zapasami barowymi – zamawianie i kontrola ilości alkoholu
  • przygotowywanie drobnych przekąsek

Pozostali pracownicy restauracji

Ilość zatrudnionych osób w restauracji zależy od wielkości, lokalizacji i standardów jakie posiada restauracja. Na przykład, jeśli obiekt jest duży i znajduje się w centrum dużego miasta, liczba pracowników będzie jeszcze poszerzona o stanowiska:

  • hostessy – osoby, które witają gości przed wejściem, zajmują się rezerwacją stolików i odprowadzają gości restauracji do wyznaczonego miejsca
  • kierownicy i menadżerowie – stanowiska, które odpowiadają za zarządzanie restauracją i jej pracownikami. Są obecni w każdego rodzaju restauracji.
  • personel pomocniczy – w skład tych osób wchodzą osoby, które pomagają kucharzom, barmanom w przygotowywaniu posiłków i napojów oraz odpowiadają za utrzymywanie porządku.

Każdy pracownik restauracji ma swoją rolę do spełnienia, ale wszyscy muszą działać jako zespół. Praca zespołowa jest niezwykle ważna, by zapewnić gościom restauracji jak najlepszą obsługę i pyszne posiłki, w tak dynamicznych warunkach pracy. Dlatego równie istotne jest, aby każdy pracownik miał odpowiednie szkolenie i doświadczenie, które pomoże mu wykonywać zadania w sposób skuteczny i profesjonalny.

Dlaczego warto inwestować w szkolenia dla pracowników restauracji?

Szkolenia dają wiele korzyści pracownikom, ale także samej restauracji. Inwestowanie w nie jest niezbędne do tego, by zapewnić doskonałą obsługę i jakość serwowanych posiłków. Dzięki szkoleniom pracownicy:

  • zdobywają nowe umiejętności i wiedzę, które pozawalają im lepiej radzić sobie z wymagającymi zadaniami
  • mają większą pewność siebie, co sprawia, że są skuteczniejsi w swoich działaniach
  • potrafią rozwiązywać problemy – nie tylko z klientami, ale również te występujące w zespole
  • mają chęć dalszego rozwoju – podnosząc kwalifikacje, podnoszą tekże rozwój restauracji

Szkolenia dla pracowników restauracji – z czego mogą się szkolić?

Jako firma szkoleniowa z wieloletnim doświadczeniem, przeszkoliliśmy już wiele firm z branży HoReCA. Z tej racji w swojej ofercie posiadamy wiele szkoleń gastronomicznym i skierowanych wprost do branży HoReCa, które odpowiadają na potrzeby każdej restauracji. Dodatkowo przygotowujemy szkolenia „uszyte na miarę” potrzeb naszych klientów. Rozpoczynamy od audytu, dzięki, któremu po konsultacji z właścicielami, dowiadujemy się jakie obszary wymagają największego rozwoju. Po wyborze szkolenia pomagamy naszym Klientom w pozyskaniu środków na projekt, a po jego zakończeniu również w rozliczeniu. Poniżej wymieniamy niektóre z naszych szkoleń, na które warto zapisać swoich pracowników restauracji:

Gastronomiczne:

Dla branży HoReCa:

Efektywności osobistej:

Menadżerskie:

Serdecznie zapraszamy do kontaktu i zapoznania się z całą ofertą naszych szkoleń!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozwiązywać konflikty w branży produkcyjnej?

Konflikty w branży produkcyjnej są nieuniknione i mogą wynikać z wielu przyczyn, takich jak stres związany z terminami, różnice kulturowe czy konkurencja o zasoby. Skuteczne zarządzanie tymi konfliktami jest kluczowe, ponieważ nie tylko wpływa na atmosferę pracy, ale również na produktywność i ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami, organizacje muszą rozwijać strategie rozpoznawania, zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Ten artykuł ma na celu przedstawić…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak radzić sobie z obiekcjami klientów?

Współczesny rynek oferuje konsumentom niezliczoną ilość produktów i usług, stawiając przed przedsiębiorcami nie lada wyzwanie w zakresie przyciągania i utrzymywania uwagi klientów. W tym zatłoczonym środowisku, zdolność do efektywnego radzenia sobie z obiekcjami klientów staje się kluczową umiejętnością, która może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Obiekcje, często postrzegane jako bariery na drodze do sprzedaży, w rzeczywistości mogą być postrzegane jako okazje do pogłębienia relacji…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak pokonać bariery komunikacyjne w biznesie?

W środowisku biznesowym, gdzie efektywna komunikacja jest fundamentem nie tylko codziennego zarządzania, ale i strategicznego rozwoju, bariery komunikacyjne mogą mieć poważne konsekwencje. Różnice językowe, kulturowe, a także wyzwania technologiczne stoją na drodze do płynnej wymiany informacji i współpracy. Zrozumienie i przezwyciężenie tych barier staje się kluczowym zadaniem dla liderów i zespołów na każdym szczeblu organizacji, determinującym ich zdolność do osiągania celów biznesowych. W odpowiedzi…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.